ITPP2/443-1035/13/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1035/13/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku do dostawy sprzętu komputerowego na rzecz armatora morskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku do dostawy sprzętu komputerowego na rzecz armatora morskiego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza dokonać sprzedaży sprzętu komputerowego na rzecz armatora morskiego. Sprzęt ma zostać dostarczony na statki pełnomorskie - tankowiec do przewozu ropy naftowej oraz kontenerowce (armator w zamówieniu ma podać nazwy konkretnych statków).

Zgodnie z oświadczeniem armatora (nabywcy dostarczonego sprzętu komputerowego), przedmiotowy sprzęt komputerowy w całości ma stanowić stałe wyposażenie ww. statków i służyć do obsługi okrętowych systemów m.in. nawigacyjnych, kontrolnych, komunikacyjnych a także do wspomagania systemów zarządzających statecznością i ruchem statku oraz rozmieszczeniem ładunku, balastów itd. oraz do obsługi kadrowo-płacowej oraz rachunkowej statku (tekst jedn.: systemów wspomagania zarządzania), przy czym nabywca oświadcza, że ww. sprzęt nie będzie służył do celów rozrywki i sportu.

Sprzęt komputerowy będący przedmiotem transakcji to:

* komputery stacjonarne typu... z systemem operacyjnym...;

* obudowy komputerów stacjonarnych wraz z zasilaczami sieciowymi i wentylatorami;

* monitory komputerowe LCD;

* komputery typu laptop;

* drukarki komputerowe wraz z zapasem tonerów;

* karty sieciowe;

* karty graficzne;

* myszy komputerowe;

* klawiatury komputerowe.

Armator chce nabyć ww. sprzęt w związku z remontem swoich statków w polskich stoczniach. Jest to standardowy, uniwersalny sprzęt komputerowy typu.... Zakupione komputery armator zamierza dostosować do użytku okrętowego poprzez zainstalowanie na nich specjalistycznego oprogramowania oraz przyłączenie ich do okrętowych sieci komputerowych. Komputery stacjonarne mają zostać na stałe przytwierdzone do odpowiednich mebli okrętowych. Czynności tych armator zamierza dokonać we własnym zakresie a także korzystając z usług stoczni oraz innych wyspecjalizowanych firm usługowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do opisanej wyżej sprzedaży sprzętu komputerowego można przy jej fakturowaniu zastosować stawkę 0% podatku od towarów i usług, zgodnie z dyspozycją art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym może zastosować stawkę 0%, gdyż spełnione są przesłanki wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. W przedmiotowej sytuacji dostarczany sprzęt komputerowy ma stanowić wyposażenie statków pełnomorskich i - zgodnie z oświadczeniem armatora statków - nie ma służyć celom rozrywki czy sportu. Dostarczony sprzęt komputerowy ma zostać zamontowany na statku i podłączony do okrętowej sieci komputerowej. Bez tej sieci współczesny statek nie może spełniać swojej funkcji żeglugowej i transportowej a także niemożliwa jest obsługa statku. Oprogramowanie tych komputerów zainstalowane przy montażu ich na statkach obejmuje mianowicie między innymi mapy morskie, systemy nawigacyjne i komunikacyjne, bez których ruch statku jest niemożliwy. Zawiera także systemy do obsługi rozlokowania ładunku, funkcjonowania statku, jego sprzętu i załogi. Oprogramowanie to działa na standardowym systemie..,., co wymusza stosowanie standardowego sprzętu klasy....

Nawet jeżeli dany komputer może potencjalnie służyć załodze statku do uruchomienia na nim gry komputerowej, to nie jest to jego przeznaczenie, ani główna funkcja. W przedsiębiorstwach żeglugowych, podobnie jak w przedsiębiorstwach czy urzędach na lądzie, istnieje zakaz używania służbowego sprzętu do celów prywatnych, tj. gier czy rozrywki.

Spółka stwierdziła, że przy wykładni art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT ważne jest ratio legis wprowadzenia tego przepisu. Mianowicie przepis ten oparty jest na regulacji art. 148 lit. c dyrektywy 2006/112 (por. VAT. Komentarz. Tomasz Michalik, 2013, komentarz do art. 83). Zgodnie z art. 148 lit. c dyrektywy 2006/112, państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji. Prawo unijne zawiera taki przepis, gdyż wymaga tego konkurencyjność na rynku dostaw i usług w gospodarce morskiej. Przedsiębiorstwa armatorskie eksploatujące statki pełnomorskie operują na wodach międzynarodowych i z tej racji mają możliwość zaopatrywania się, dokonywania napraw, remontów, przebudowy statków praktycznie w dowolnym porcie na świecie. Dlatego nadmierny fiskalizm w przypadku tych dostaw i usług może spowodować jedynie, że polscy dostawcy i usługodawcy przestaną być konkurencyjni, a armatorzy będą korzystać z dostaw i usług w innych krajach, w konsekwencji pozbawiając przedsiębiorstwa krajowe miejsc pracy a budżet państwa wpływów z podatków. Zdaniem Spółki, nie ma żadnych wątpliwości, że armator zagraniczny kupując sprzęt komputerowy na swoje statki wybierze tego dostawcę, który będzie mógł skorzystać z preferencyjnej stawki VAT (czyli w istocie dostawcę z tego kraju, w którym organy podatkowe świadome tego mechanizmu działają zgodnie z postanowieniami cytowanej dyrektywy unijnej). W tym kontekście, stosowanie wobec polskich przedsiębiorców podstawowej stawki VAT 23% na dostawy wyposażenia na statki pełnomorskie przebywające celem zaopatrzenia, napraw, czy remontów w polskich portach, byłoby działaniem szkodliwym nie tylko dla interesu prywatnego, ale także dla interesu publicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

Według art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

W treści ust. 1 pkt 1 powołanego artykułu zostały wymienione następujące środki transportu morskiego:

a.

pełnomorskie liniowce pasażerskie, pełnomorskie statki wycieczkowe i tym podobne jednostki pływające do przewozu osób; pełnomorskie promy wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),

b.

pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),

c.

pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),

d.

pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),

e.

pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórnie oraz pełnomorskie pozostałe jednostki pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),

f.

pchacze pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),

g.

statki szkolne i badawcze rybołówstwa morskiego oraz statki ratownicze morskie (PKWiU ex 30.11.33.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższych niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Jak stanowi art. 148 lit. c Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, str. 1 z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a) oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji.

Z treści wniosku wynika, że Spółka zamierza dokonać sprzedaży sprzętu komputerowego na rzecz armatora morskiego. Sprzęt ma zostać dostarczony na statki pełnomorskie - tankowiec do przewozu ropy naftowej oraz kontenerowce. Zgodnie z oświadczeniem armatora, przedmiotowy sprzęt komputerowy w całości ma stanowić stałe wyposażenie ww. statków i służyć do obsługi okrętowych systemów, m.in. nawigacyjnych, kontrolnych, komunikacyjnych a także do wspomagania systemów zarządzających statecznością i ruchem statku oraz rozmieszczeniem ładunku, balastów itd. oraz do obsługi kadrowo-płacowej oraz rachunkowej statku (tekst jedn.: systemów wspomagania zarządzania), przy czym nabywca oświadcza, że ww. sprzęt nie będzie służył do celów rozrywki i sportu. Przedmiotem dostawy będzie standardowy, uniwersalny sprzęt komputerowy typu.... Zakupione komputery armator zamierza dostosować do użytku okrętowego poprzez zainstalowanie na nich specjalistycznego oprogramowania oraz przyłączenie ich do okrętowych sieci komputerowych. Komputery stacjonarne mają zostać na stałe przytwierdzone do odpowiednich mebli okrętowych.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wynika z treści wniosku - sprzęt ten służyć będzie do obsługi szeregu systemów okrętowych zapewniających prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie statków, to jego dostawa na rzecz armatora morskiego będzie podlegała opodatkowaniu obniżoną, 0% stawką podatku, o ile statki, których sprzęt ten będzie wyposażeniem, będą jednymi z jednostek pływających wskazanych w treści art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W przeciwnym wypadku (kiedy przedmiotowy sprzęt dotyczył będzie statków, które nie są wymienione w tym przepisie), ich dostawa opodatkowana będzie 23% stawką podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl