ITPP2/443-1034/13/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1034/13/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "R..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "R...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność szkoleniową w szerokim zakresie. Jest wpisana do prowadzonej przez Miasto ewidencji szkół i placówek niepublicznych na podstawie art. 82 ust. 1, ust. 3 i ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, jako placówka kształcenia ustawicznego. Na podstawie decyzji z dnia 5 listopada 2008 r. otrzymała akredytację na część prowadzonego kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, wymienionych w decyzji. Spółka została wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, jako instytucja szkoleniowa, na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wykonuje usługi szkoleniowe na podstawie wszystkich nadanych jej uprawnień, a ponadto w zakresie niewynikającym z ww. dokumentów realizuje inne usługi szkoleniowe na podstawie odrębnych przepisów. W związku z tym stosuje zwolnienie od podatku w następującym zakresie:

1.

art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy - w ramach usług wykonywanych jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty: placówka kształcenia ustawicznego;

2.

art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy - usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (inne niż wymienione w pkt 26) w zakresie przyznanej akredytacji;

3.

art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy - usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka wykonuje także inne usługi szkoleniowe, do których stosuje zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Działalność gospodarcza Spółki w zakresie szkoleń jest sklasyfikowana pod nr PKD 85.59.B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zgodnie z podpisaną umową z Agencją Rozwoju Regionalnego, w okresie od dnia 17 sierpnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. zrealizowała projekt inwestycyjny pn. "R..." w ramach działania 1.1.9 - Inne inwestycje w przedsiębiorstwach, RPO 2007-2013, związany z prowadzoną działalnością edukacyjną. Spółka nie odliczyła podatku zawartego w cenie zakupionych towarów i usług służących realizacji ww. inwestycji, ponieważ zakupy te nie służyły czynnościom opodatkowanym. Inwestycja służyła wyłącznie celom szkoleniowym, w odniesieniu do których Spółka stosowała zwolnienie od podatku w opisanym na wstępie zakresie. Oznacza to, że pomieszczenia będące przedmiotem adaptacji, modernizacji i wyposażenia były wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Zatem kwota podatku wynikająca z "realizacji usług szkoleniowych" nie została przez Spółką odliczona. Z uwagi na konieczność przedłożenia w Agencji Rozwoju Regionalnego potwierdzenia kwalifikowalności podatku - braku możliwości jego odliczenia - w związku z zakończeniem okresu trwałości zrealizowanego projektu, Spółka zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji potwierdzającej ww. kwestię.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka prawidłowo przyjęła, że nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług na realizację ww. inwestycji służącej świadczeniu usług szkoleniowych, co do których stosuje zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a oraz pkt 29 lit. a, b) i c) ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia usług szkoleniowych objętych zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a oraz pkt 29 ustawy, nie nabyła prawa do odliczenia podatku naliczonego od zrealizowanej inwestycji. W ocenie Spółki, w sytuacji dostaw związanych z takimi usługami nie przysługuje prawo do odliczenia podatku, gdyż podatek ten związany jest wyłącznie z czynnościami zwolnionymi i jako niezwiązany z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem, nie podlega odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca w samej ustawie, jak i przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, wprowadził obniżone stawki podatku, jak również zwolnienia od podatku.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. art. 43 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. ww. załącznika, stanowiącego "Wykaz usług zwolnionych od podatku" wskazano, że zwolnieniu podlegają usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane wg PKWiU ex 80.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszły w życie przepisy ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy ustawy nowelizującej uchyliły art. 43 ust. 1 ustawy i załącznik nr 4 do ustawy oraz wprowadziły przepisy art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz pkt 29 ustawy, określające zwolnienia od podatku od towarów i usług dla usług kształcenia i wychowania.

Zgodnie z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl ust. 1 pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że do dnia 31 grudni 2010 r. zwolnieniem objęte były usługi edukacyjne oznaczone symbolem PKWiU ex 80, natomiast od dnia 1 stycznia 2011 r. usługi w zakresie kształcenia i wychowania korzystają ze zwolnienie od podatku jeżeli są świadczone przez jeden z podmiotów wymieniony w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy albo jako usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, przy spełnieniu warunków określonych w pkt 29 tego artykułu.

Analiza okoliczności sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wynika z treści wniosku - modernizowany w okresie od dnia 17 sierpnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. ośrodek szkoleniowy jest wykorzystywany wyłącznie na potrzeby świadczenia usług szkoleniowych zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lub pkt 29 ustawy, Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowaną inwestycją, o ile wcześniej świadczone przez Spółkę usługi edukacyjne korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku usług szkoleniowych świadczonych przez Spółkę, gdyż w tym zakresie nie przedstawiono stanowiska i nie zadano pytania, a powyższe przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl