ITPP2/443-1029/10/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1029/10/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 23 grudnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy prawnej mającej zastosowanie do zwolnienia od podatku czynności sprzedaży nieruchomości zabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy prawnej mającej zastosowanie do zwolnienia od podatku czynności sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami poszpitalnymi (jeden z nich powstał w XVII w. i jest wpisany do rejestru zabytków, pozostałe powstały w latach 1900-1980), która obejmuje działki:

* nr 116/27 o pow. 13.632,00 m 2 (wartość: 10.528,00 zł) - zabudowana budynkami nr 1, 2, 3, 4, szczeliną przeciwlotniczą i budynkiem wymiennika ciepła, który jest własnością "G.",

* nr 116/29 o pow. 717 m 2 (wartość 524.000,00 zł) - zabudowana śmietnikiem,

* 116/31 o pow. 1.518 m 2 (wartość 1.322.000,00 zł) - zabudowana budynkiem nr 6,

* 116/32 o pow. 2.300 m 2 (wartość: 1.809.000,00 zł) - zabudowana budynkiem nr 7 oraz częściowo budynkiem przeznaczonym do rozbiórki,

* 116/33 o pow. 1.644 m 2 (wartość: 2.043.000,00 zł) - zabudowana budynkiem nr 8,

* 116/34 o pow. 1.740 m 2 (wartość: 1.201.000,00 zł) - zabudowana budynkiem nr 96,

Prawo własności Województwo nabyło od Skarbu Państwa z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną, co zostało potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 23 listopada 1999 r. Przed tą datą właścicielem nieruchomości był Skarb Państwa.

Województwo nabywając wskazaną nieruchomość nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - nabycie nie było obciążone podatkiem od towarów i usług (nabycie z mocy prawa).

Nieruchomość, w momencie jej przejęcia, znajdowała się we władaniu Specjalistycznego Samodzielnego Publicznego ZOZ-u. Podstawą prawną władania była decyzja Kierownika Urzędu z dnia 16 lipca 1993 r. o zarządzie.

Z dniem 1 stycznia 1998 r., na podstawie art. 199 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, istniejący zarząd przekształcił się z mocy prawa w trwały zarząd. Zgodnie z oświadczeniem Szpitala - decyzją z dnia 13 kwietnia 2003 r. Zarząd stwierdził wygaśnięcie, z mocy prawa (dnia 9 października 1998 r.), prawa trwałego zarządu ustanowionego na jego rzecz. Po tym okresie Szpital użytkował nieruchomość nieodpłatnie.

Zgodnie z oświadczeniem Szpitala (który władał przedmiotową nieruchomością), w okresie od 5 lipca 1993 r. do 31 grudnia 1998 r. zawarto jedną umowę dzierżawy części budynku nr 7, posadowionego na działce nr 116/32.

W okresie od 1 października 1999 r. w stosunku do:

* działki nr 116/27 (budynek nr 2) - zawarto umowy najmu wydzielonej części budynku (najem lokali mieszkalnych),

* działki nr 116/27 (budynek nr 3) - zawarto umowy najmu części budynku jako najem lokali mieszkalnych,

* działki nr 116/32 (budynek nr 7) - zawarto umowę dzierżawy części budynku na pomieszczenie biurowe,

* działki nr 116/33 (budynek nr 8) - zawarto umowy najmu wydzielonej części budynku jako najem lokali mieszkalnych.

Od dnia 1 marca 2010 r., t.j. od dnia protokolarnego przejęcia nieruchomości do zasobu Samorządu, Województwo nie zawierało żadnych umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innej czynności o podobnym charakterze w stosunku do ww. budynków, budowli lub ich części.

Zgodnie z oświadczeniem Szpitala, władającego przedmiotową nieruchomością, w okresie obejmującym okres od dnia 5 lipca 1993 r. do dnia 1 marca 2010 r. nie poniesiono wydatków na ulepszenie ww. działek i znajdujących się na nich budynków, budowli lub ich części (łącznie, to tym bardziej każdego z osobna), które przekroczyłyby 30% wartości początkowej tych obiektów.

Szpital nie miał również prawa obniżenia kwot podatku należnego w myśl przepisów o podatku od towarów i usług, gdyż wartość usług opodatkowanych do usług zwolnionych od podatku nie przekracza 2%.

Od dnia 1 marca 2010 r. Województwo nie poniosło żadnych nakładów pieniężnych na powyższe, stąd nie mogło powstać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W okresie obejmującym okres po 1 stycznia 1999 r., t.j. po nabyciu prawa własności przez Województwo, do dnia dzisiejszego nie poniesiono wydatków na ulepszenie ww. działek i znajdujących się na nich budynków, budowli lub ich części (łącznie, to tym bardziej każdego z osobna), które przekroczyłyby 30% wartości początkowej tych obiektów. Ww. budynki i budowle lub ich części nie były wykorzystywane przez Województwo w stanie ulepszonym (Województwo nie dokonywało żadnych ulepszeń), do czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat. Szpital także stwierdził, że nie było ulepszeń.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa nieruchomość znajduje się w strefie mieszkaniowo - usługowej. Województwo zamierza dokonać sprzedaży ww. nieruchomości w drodze przetargu publicznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaką należy wskazać podstawę prawną zwolnienia, t.j. art. 43 ust. 1 pkt 10, czy 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy w rozumieniu art. 2 pkt 14 lit. b) ww. ustawy, do kosztów ulepszenia stanowiących, co najmniej 30% wartości początkowej budynku, budowli lub ich części zalicza się poniesione wydatki Województwa, jako dostawcy (mimo, że nieruchomość użytkowana jest przez inny podmiot), czy wydatki poniesione przez podmiot, który faktycznie użytkuje nieruchomość (właścicielem jest Województwo).

Zdaniem Wnioskodawcy, zawartym we wniosku i jego uzupełnieniu, sprzedaż wyżej opisanej nieruchomości t.j. działek 116/27, 116/29, 116/31, 116/32, 116/33. 116/34 zwolniona jest od podatku, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Województwo wskazało, że w celu ustalenia, czy spełnione zostały przesłanki zwolnienia w trybie art. 43 ust. 1 pkt 10 należy zbadać:

* czy w przedmiotowym przypadku dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, przed nim lub, czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres krótszy niż 2 lata.

* odwołując się do definicji pojęcia pierwszego zasiedlenia z art. 2 pkt 14, kolejno należy sprawdzić czy nieruchomość była oddana do użytkowania rodzącego skutki w postaci opodatkowania, pierwszemu użytkownikowi lub nabywcy po ulepszeniu, którego wydatki stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej budynków.

Zdaniem Województwa, w przedstawionym stanie faktycznym nie wystąpiły takie zdarzenia. Przedmiotowa dostawa nie stanowi pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast od pierwszego zasiedlenia minęło więcej niż 2 lata oraz nie wykonano ulepszenia ani modernizacji przekraczającej 30% wartości początkowej budynków.

Województwo wskazało, że do wydatków na ulepszenie wlicza się również wydatki poniesione przez podmiot, który faktycznie włada daną nieruchomością, mimo tego że od pewnego okresu jej właścicielem jest Województwo. A zatem cały ten okres musi być wzięty pod uwagę t.j. okres władania przez np. Szpital (od dnia 5 lipca 1993 r. t.j. wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym) do dnia dzisiejszego, z uwzględnieniem okresu, w którym Województwo było już właścicielem nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 wprowadzonym do ustawy przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 14 definiuje pojęcie pierwszego zasiedlenia, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Według art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W świetle ust. 11 ww. artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według ust. 7a ww. artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków (budowli) w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego należy rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno - użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury.

W pkt 2 powyższego artykułu wskazano, iż przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Budowlą - w myśl pkt 3 ww. artykułu - jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z punktu 4 ww. artykułu wynika, że przez obiekt małej architektury należy rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności:

a.

kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,

b.

posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,

c.

użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Województwo planuje sprzedaż (w drodze przetargu publicznego) nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami poszpitalnymi (jeden z nich powstał w XVII w. i jest wpisany do rejestru zabytków, pozostałe powstały w latach 1900-1980), która obejmuje działki nr:

* 116/27 - działka zabudowana budynkami nr 1, 2, 3, 4, szczeliną przeciwlotniczą i budynkiem wymiennika ciepła, który jest własnością G.; w okresie od dnia 1 października 1999 r. zawarto umowy najmu wydzielonej części budynku nr 2 (najem lokali mieszkalnych) oraz części budynku nr 3 (najem lokali mieszkalnych),

* 116/31 - działka zabudowana budynkiem nr 6,

* 116/32 - działka zabudowana budynkiem nr 7 oraz częściowo budynkiem przeznaczonym do rozbiórki; w okresie od 5 lipca 1993 r. do dnia 31 grudnia 1998 r. zawarto jedną umowę dzierżawy części budynku nr 7; w okresie od 1 października 1999 r. w stosunku do ww. budynku zawarto umowę dzierżawy jego części budynku na pomieszczenie biurowe,

* 116/33 - działka zabudowana budynkiem nr 8; w okresie od 1 października 1999 r. w stosunku do tego budynku zawarto umowy najmu wydzielonej jego części (najem lokali mieszkalnych).

* 116/34 - działka zabudowana budynkiem nr 96,

* 116/29- działka zabudowana śmietnikiem,

Województwo nabywając ww. nieruchomość, nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - nabycie nie było obciążone podatkiem od towarów i usług (nastąpiło z mocy prawa). Województwo nie poniosło wydatków na ulepszenie budynków, budowli lub ich części znajdujących się na ww. działkach, a Szpital poniósł wydatki na ich ulepszenie, jednak wartość każdego z ulepszeń nie przekroczyła 30% wartości początkowej tych obiektów.

Na tym tle Województwo powzięło wątpliwość dotyczącą ustalenia podstawy prawnej mającej zastosowanie do zwolnienia od podatku czynności sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 2 pkt 14 ustawy, należy na wstępie stwierdzić, że żaden z budynków lub budowli znajdujących się na działkach składających się na nieruchomość przeznaczoną do sprzedaży, nie został zasiedlony w rozumieniu tego przepisu.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało zatem miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt będzie przedmiotem sprzedaży albo będzie oddany w najem, bądź dzierżawę. Zarówno bowiem dostawa, jak też najem, bądź dzierżawa, są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Takimi czynnościami nie mogły być ewentualne przekształcenia własnościowe dotyczące ww. nieruchomości, które miały miejsce przed dniem 5 lipca 1993 r. (tekst jedn. datą wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, która przewidywała opodatkowanie sprzedaży budynków i budowli), jak również taką czynnością nie było nabycie własności nieruchomości przez Województwo z mocy prawa w 1999 r.

Niemniej pierwsze zasiedlenie miało miejsce w stosunku do części budynków posadowionych na działkach zabudowanych, które były przedmiotem najmu. Wobec tego - mimo, iż przedmiotem sprzedaży będzie kompleks nieruchomości jako całość - należy, w kontekście pytania pierwszego dokonać odrębnej kwalifikacji prawnopodatkowej dla każdej zabudowanej działki, które składają się na tą nieruchomość.

I tak:

I.

w zakresie działki zabudowanej nr 116/27 należy stwierdzić, iż:

* dostawa budynków, które będą zbywane w ramach pierwszego zasiedlenia (tekst jedn. budynków nr 1 i 4 oraz budowli - szczeliny przeciwlotniczej) - ponieważ po wybudowaniu nie były oddane do użytkowania w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu - będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, jako że przy ich nabyciu Województwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie poniesiono wydatków na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów,

* dostawa budynków, które były częściowo wynajmowane (tekst jedn. budynków nr 2 i 3), będzie zwolniona od podatku:

a.

w części niewynajmowanej (a tym samym niezasiedlonej) - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy (Województwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie poniesiono wydatków na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej tych obiektów),

b.

w części wynajmowanej (a tym samym zasiedlonej) - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, chyba, że od pierwszej czynność oddania lokali w najem, nie upłynie okres 2 lata, wówczas podstawą zwolnienia tej części budynku będzie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

* mając na uwadze powyższe, przy uwzględnieniu zapisu art. 29 ust. 5 ww. ustawy, zwolniona od podatku będzie również dostawa gruntu (działki nr 116/27), na którym posadowione są ww. budynki,

* dostawa gruntu, na którym znajduje się "budynek wymiennika ciepła", będący własnością podmiotu trzeciego, będzie opodatkowana stawką 23%.

W tym miejscu należy podkreślić, iż obowiązek sprzedaży działki nr 116/27 z zastosowaniem zwolnienia od podatku, jak również z zastosowaniem stawki podstawowej, zobowiązuje Województwo - w kontekście brzmienia art. 29 ust. 5 ustawy - do przypisania odpowiedniej części gruntu do poszczególnych obiektów. W związku z tym, iż ani przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części można przyjąć różne rozwiązania, np według klucza wartościowego, t.j. proporcjonalnie do wartości sprzedawanych budynków (przypisać do nich odpowiednio udział gruntu i zastosować właściwe stawki, lub wg klucza powierzchniowego, t.j. podzielić powierzchnię gruntu proporcjonalnie do powierzchni zajmowanych przez poszczególne budynki. Każda ze wskazanych metod, o ile odzwierciedla stan faktyczny, będzie właściwa.

II.

w zakresie działki zabudowanej nr 116/31 należy stwierdzić, iż:

dostawa budynku nr 6, który będzie zbywany w ramach pierwszego zasiedlenia - ponieważ po wybudowaniu nie był oddany do użytkowania w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu - będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, jako że przy jego nabyciu nie przysługiwało Województwu prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie poniesiono wydatków na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej tego obiektu;

* mając na uwadze powyższe, przy uwzględnieniu zapisu art. 29 ust. 5 ww. ustawy, zwolniona od podatku będzie również dostawa gruntu (działki nr 116/31), na którym posadowiony jest ww. budynek.

III.

w zakresie działki zabudowanej nr 116/32 należy stwierdzić, iż:

* dostawa budynku nr 7, który były częściowo wynajmowany, będzie zwolniona od podatku:

a.

w części niewynajmowanej (a tym samym niezasiedlonej), na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy (Województwo nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie poniesiono wydatków na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej tego obiektu).

b.

w części wynajmowanej (a tym samym zasiedlonej), na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (Województwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie poniesiono nakładów, o których mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy), chyba, że od dnia pierwszej czynność oddania lokali w najem, nie upłynie okres 2 lat, wówczas podstawą zwolnienia tej części budynku będzie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

* dostawa budynku przeznaczonego do rozbiórki, który będzie zbywany w ramach pierwszego zasiedlenia - ponieważ po wybudowaniu nie był oddany do użytkowania w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu - będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, jako że przy jego nabyciu Województwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie poniesiono wydatków na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej tego obiektu);

* mając na uwadze powyższe, przy uwzględnieniu zapisu art. 29 ust. 5 ww. ustawy, zwolniona od podatku będzie również dostawa gruntu (działki nr 116/32), na którym posadowione są ww. budynki.

IV.

w zakresie działki zabudowanej nr 116/33 należy stwierdzić, iż dostawa budynku nr 8, który były częściowo wynajmowany, będzie zwolniona od podatku:

* w części niewynajmowanej (a tym samym niezasiedlonej), na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy (Województwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie poniesiono wydatków na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej tego obiektu).

* w części wynajmowanej (a tym samym zasiedlonej), na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (Województwo nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie poniesiono nakładów, o których mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b) ustawy), chyba, że od dnia pierwszej czynność oddania lokali w najem, nie upłynie okres 2 lat, wówczas podstawą zwolnienia tej części budynku będzie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

* mając na uwadze powyższe, przy uwzględnieniu zapisu art. 29 ust. 5 ww. ustawy, zwolniona od podatku będzie również dostawa gruntu (działki nr 116/33), na którym posadowiony jest ww. budynek.

* zakresie działki zabudowanej nr 116/34 należy stwierdzić, iż:

* dostawa budynku nr 96, który będzie zbywany w ramach pierwszego zasiedlenia - ponieważ po wybudowaniu nie był oddany do użytkowania w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu - będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, jako że przy jego nabyciu nie przysługiwało Województwu prawo do odliczenia podatku naliczonego nie poniesiono wydatków na ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej tego obiektu).

* mając na uwadze powyższe, przy uwzględnieniu zapisu art. 29 ust. 5 ww. ustawy, zwolniona od podatku będzie również dostawa gruntu (działki nr 116/34), na którym posadowiony jest ww. budynek.

* w zakresie działki nr 116/29 ("zabudowanej śmietnikiem"), należy stwierdzić, iż jej dostawa będzie opodatkowana stawką 23%, gdyż śmietnik, jako obiekt małej architektury, nie jest ani budynkiem, ani budowlą, zatem brak jest podstaw do zastosowania zwolnień, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, odnoszących się tylko do budynków, budowli lub ich części.

Skoro Województwo w swoim stanowisku w sprawie, uznało, iż sprzedaż całej ww. nieruchomości, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, brak było podstaw, aby uznać je za prawidłowe.

W związku z tym, że z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, iż Województwo nie poniosło żadnych nakładów na ulepszenie przedmiotowych budynków i budowli, a Szpital nie poniósł wydatków na ich ulepszenie przekraczających 30% wartości początkowej (w odniesieniu do każdego z ww. obiektów), rozpatrzenie kwestii podnoszonej w drugim pytaniu jest bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl