ITPP2/443-1029/09/AF - Prawo do odliczenia podatku w przypadku usług organizacji konferencji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1029/09/AF Prawo do odliczenia podatku w przypadku usług organizacji konferencji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od kompleksowej usługi organizacji konferencji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od kompleksowej usługi organizacji konferencji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową non-profit, która działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz statutu. Wspiera i promuje rozwój energetyki wiatrowej, której celem, realizowanym dzięki połączonej aktywności członków, jest stworzenie korzystnych warunków inwestowania w energetykę wiatrową w Polsce i systematyczny wzrost wykorzystywania energii wiatru jako czystego źródła generacji energii elektrycznej.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe poprzez aktywny udział w konsultacjach nowych aktów prawnych, ścisłą współpracę z Ministerstwem Gospodarki, szerzenie wiedzy o energetyce wiatrowej przez organizowanie forum energetyki wiatrowej oraz konferencje branżowe, a także udział w organizowanych spotkaniach i konferencjach branżowych.

Stowarzyszenie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu:

*

sprzedaży udziału w konferencji uczestnikom, którzy nie są członkami stowarzyszenia;

*

usługi reklamowe;

*

obciążanie pracowników kosztami ich rozmów prywatnych z telefonów służbowych.

W przypadku organizowania konferencji Stowarzyszenie zleca jej zorganizowanie podwykonawcom, np. hotelom. W tym celu podpisuje szczegółowe umowy, które określają zakres świadczeń i usług, jakie podwykonawca musi zapewnić dla prawidłowego przebiegu konferencji. W ramach całościowej usługi organizacji konferencji hotel świadczy całe spektrum usług: od najmu sal konferencyjnych i niezbędnego sprzętu elektronicznego, przez noclegi dla organizatorów, po gastronomię, catering i tłumaczenia symultaniczne. Hotel wystawia Stowarzyszeniu fakturę za organizowanie konferencji ze stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%. Powyższe czynności mają bezpośredni związek z organizacją konferencji. Nabywane przez Stowarzyszenie usługi organizacji konferencji są związane zarówno z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, jak sprzedaż udziału w konferencji uczestnikom, którzy nie są członkami oraz usługi reklamowe dla sponsorów i patronatu medialnego wydarzeń konferencji, itp., a także z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (sprzedaż udziału w konferencji uczestnikom, którzy są członkami). Powyższe powoduje, że dla podmiotów niebędących członkami, Stowarzyszenie wystawia faktury ze stawką podstawową. Opłata za udział w konferencji nie obejmuje z reguły wynajęcia pokojów hotelowych dla gości (z wyjątkiem zarządu i pracowników Stowarzyszenia oraz wykładowców). Wpłaty za konferencję dokonywane są bezpośrednio do Stowarzyszenia, które rozlicza się z organizatorem imprezy. Natomiast odpłatność uczestników konferencji za nocleg w hotelu ponoszą oni sami i rozliczają się w tym zakresie z hotelem, w którym organizowana jest konferencja.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od nabywanych usług organizacji konferencji, jeśli w jej zakresie ujęte są także usługi gastronomiczne i hotelowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do odliczenia całej kwoty podatku od towarów i usług naliczonego przez hotel za organizację konferencji w zakresie, w jakim nabyta usługa jest wykorzystywana do działalności opodatkowanej. Powyższe opiera na treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku organizacji konferencji występuje usługa złożona, w ramach której występuje usługa główna (zorganizowanie konferencji, na co składa się wynajem sal, tłumaczy, niezbędnego sprzętu i zabezpieczenie zaplecza dla organizatora) oraz usługi pomocnicze (hotelowe, gastronomiczne, catering, oprawa artystyczna uroczystej kolacji, wynajem autokaru, itp.). Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wyłącza się prawo do odliczenia usług gastronomicznych i hotelowych, ale to wyłączenie ma zastosowanie, jeżeli nabywane są one jako usługi odrębne. Gdy usługi te stają się elementami usługi złożonej, a w szczególności gdy są jej elementami pomocniczymi, nienadającymi usłudze głównej (organizacja konferencji) podstawowego charakteru, to powyższe ograniczenie nie ma zastosowania do odliczenia podatku od usługi głównej.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną wydaną przez Ministra Finansów (ILPP2/443-978/08-3/MN) oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie (I SA/Kr 1136/03).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że w niniejszej interpretacji nie rozstrzygnięto kwestii opodatkowania czynności sprzedaży przedmiotowych usług dla członków Stowarzyszenia, bowiem w powyższym zakresie nie przedstawiono własnego stanowiska i nie sformułowano pytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl