ITPP2/443-1019/08/PS - Zwrot podatku naliczonego w związku z przywłaszczeniem wynajętej maszyny przez kontrahenta spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1019/08/PS Zwrot podatku naliczonego w związku z przywłaszczeniem wynajętej maszyny przez kontrahenta spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 27 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 16 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku naliczonego w związku z przywłaszczeniem wynajętej maszyny przez kontrahenta Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku naliczonego w związku z przywłaszczeniem wynajętej maszyny przez kontrahenta Spółki.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zobowiązanym do składania kwartalnych deklaracji VAT-7K. W dniu 25 listopada 2008 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę o jej rozwiązaniu oraz rozpoczęciu likwidacji. Planowany termin zakończenia postępowanie likwidacyjnego został wstępnie określony na dzień 30 kwietnia 2009 r. W miesiącu grudniu 2004 r. Spółka B wynajęła innej Spółce z o. o. A, niżej wymienione urządzenia oraz maszyny do produkcji folii:

*

wytłaczarkę do produkcji folii o wartości 30.000,00 zł netto,

*

zgrzewarkę do produkcji rękawa z folii o wartości początkowej 106.558,00 zł netto.

Przedmiotowe urządzenia stanowią środki trwałe Spółki i są zaewidencjonowane w ewidencji środków trwałych. Z tytułu nabycia zgrzewarki Strona odliczyła od podatku należnego za IV kwartał 2004 r. podatek naliczony, w kwocie 23.442,76 zł. Natomiast wytłaczarka została nabyta przez Spółkę jako towar używany niepodlegający opodatkowaniu podatkiem o towarów i usług. W miesiącu kwietniu 2006 r., z uwagi na fakt nie płacenia czynszu przez spółkę A, umowa najmu została zerwana. Nie doszło natomiast do zwrotu wynajętych maszyn i urządzeń. Brak jest jakiegokolwiek kontaktu z zarządem ww. spółki. Zgodnie z niepotwierdzonymi informacjami przedmiotowe maszyny zostały prawdopodobnie zlicytowane przez komorników sądowych na poczet długów spółki A. Ponieważ zabrakło jakichkolwiek możliwości ustalenia gdzie znajdują się przedmiotowe urządzenia, w dniu 19 listopada 2008 r. Spółka zawiadomiła Prokuraturę Rejonową o dokonanym przywłaszczeniu ww. maszyn oraz wniosła o ustalenie sprawców przedmiotowego przestępstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na dzień zakończenia likwidacji spoczywa na Spółce B obowiązek zwrotu odliczonego od podatku należnego za IV kwartał 2004 r. podatku naliczonego w kwocie 23.442,00 zł od wynajętej maszyny, która została bezprawnie przywłaszczona przez nieznanych sprawców lub też zlicytowana podczas postępowania egzekucyjnego prowadzonego przez komornika sądowego, czy też Strona winna uznać, iż z dniem licytacji komorniczej lub też z dniem przywłaszczenia przez nieznanych sprawców spoczywał na Spółce obowiązek zapłaty podatku należnego od opisanych na wstępie maszyn i urządzeń wg stawki podatkowej 22%...

Zdaniem Spółki, ponieważ nie doszło, do dnia złożenia niniejszego wniosku, do nawiązania prawnie skutecznej umowy dotyczącej przedmiotowych maszyn i urządzeń, na Wnioskodawcy nie spoczywa obowiązek zwrotu podatku naliczonego w kwocie 23.442,00 zł, ani uznanie, iż pod datą egzekucji lub też zawłaszczenia na dzień likwidacji Spółki spoczywa na niej obowiązek zapłaty podatku należnego wg stawki 22% od wartości wynajętych w 2004 r. maszyn i urządzeń dla firmy A. Oczywiście przedmiotowa sytuacja może ulec zmianie gdy organy ścigania, przed dniem zakończenia likwidacji Spółki, odnajdą przywłaszczone maszyny i urządzenia, które następnie do dnia zakończenia likwidacji spółki zostaną sprzedane w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

1.

rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;

2.

zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż ustawodawca nie objął wskazanymi uregulowaniami likwidacji spółek handlowych mających osobowość prawną - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W myśl art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Ustawodawca w art. 91 ust. 1 wskazał, iż po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl ust. 2 cyt. artykułu, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się - w myśl postanowień ust. 3 powołanego artykułu - w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

W przypadku, gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty, o czym stanowi ust. 4 cyt. artykułu.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5).

Zgodnie z art. 91 ust. 6, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Artykuł 91 ust. 7 ustawy stanowi, że przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza w dniu 30 kwietnia 2009 r. zakończyć działalność gospodarczą, z tytułu której jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Na dzień złożenia wniosku Spółka posiada środek trwały w postaci zgrzewarki do produkcji rękawa z foli, który ujęty został w ewidencji środków trwałych. Do miesiąca kwietnia 2006 r. był on przedmiotem umowy najmu. Od zakupionego urządzenia Wnioskodawca odliczył podatek naliczony w deklaracji za IV kwartał 2004 r. Obecnie nie dysponuje fizycznym władztwem nad urządzeniem, gdyż nie zostało ono zwrócone przez najemcę. W celu przywrócenia posiadania ww. urządzenia, Spółka złożyła do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przywłaszczenia oraz ustalenie sprawców tego czynu. Ze względu na pozbawienie posiadania tego urządzenia, Wnioskodawca jest zdania, że nie spoczywa na nim obowiązek zwrotu podatku naliczonego odliczonego w 2004 r., ani uznanie, iż z datą egzekucji lub też zawłaszczenia na dzień likwidacji Spółki spoczywa obowiązek zapłaty podatku należnego wg stawki 22%.

Z treści wniosku wynika, że w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionej maszyny (zgrzewarki), stanowiącej środek trwały. Spółka cały czas pozostaje jego prawnym właścicielem pomimo, że maszyny tej nie posiada, ponadto zostały pojęte kroki prawne mające na celu przywrócenie posiadania tego środka trwałego, a postępowanie prokuratorskie nie zostało, na dzień złożenia wniosku, zakończone.

Umowa najmu zgrzewarki została "zerwana" przez Wnioskodawcę w miesiącu kwietniu 2006 r. i do dnia złożenia wniosku o interpretację indywidualną Spółka nie jest w jej posiadaniu, co wyklucza możliwość wykorzystywania tego urządzenia do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednakże, w ocenie tut. organu, Spółka nie będzie w związku z tym zobowiązana do dokonania zwrotu podatku naliczonego, gdyż przedstawiony stan faktyczny jest zdarzeniem niezależnym od Wnioskodawcy, co więcej Spółka podjęła czynności zmierzające do odzyskania fizycznego władztwa nad środkiem trwałym. Natomiast w przypadku zbycia rzeczy w trybie egzekucji, płatnikiem z tego tytułu jest komornik sądowy (art. 18 ustawy). Zgodzić należy się z Wnioskodawcą, iż w przypadku odzyskania przed dniem likwidacji Spółki środka trwałego, a następnie jego sprzedaży w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, Spółka zobowiązana będzie do odpowiedniego zastosowania wskazanych przepisów.

Ponadto, mając na uwadze, że brak przedmiotowej maszyny nie jest konsekwencją wykonania przez Spółkę czynności podlegającej - zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na dzień likwidacji na Spółce nie będzie spoczywał obowiązek zapłaty podatku należnego

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl