ITPP2/443-1018/11/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1018/11/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 5 października 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku aportu wnoszonego przez jednostkę samorządu terytorialnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku aportu wnoszonego przez jednostkę samorządu terytorialnego.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto w ramach realizacji zadań własnych gminy, zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym, buduje na swoim terenie m.in. sieci wodociągowe i kanalizację sanitarną. Eksploatacją sieci wodociągowo-kanalizacyjnej oraz sprzedażą wody i opłatami za odprowadzanie ścieków zajmuje się spółka gminy (dalej Spółka). Pod koniec bieżącego roku Miasto - jako właściciel - przekaże Spółce w drodze aportu wybudowane sieci wodociągowe i sanitarne. Do tego czasu Miasto dokonuje jedynie umorzeń wartości sieci. Ponadto jako podatnik podatku od towarów i usług (w zakresie umów cywilnoprawnych) nie osiąga żadnych przychodów związanych ze świadczeniem usług w zakresie dostarczania wody mieszkańcom i odprowadzania ścieków, którym ma służyć inwestycja. Eksploatacją sieci wodno-kanalizacyjnych oraz sprzedażą wody i odprowadzaniem ścieków zajmuje się Spółka. Biorąc pod uwagę fakt, że Miasto nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży wody i za odprowadzanie ścieków, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne. Miasto nie ponosi też nakładów na ulepszenie sieci. Nie będzie to aport przedsiębiorstwa, ani jego zorganizowanej części. Wniesienie aportu nastąpi zgodnie z postanowieniami uchwały Rady Miejskiej z dnia 30 września 2005 r. w sprawie określenia zasad wnoszenia udziałów i akcji przez Prezydenta Miasta. Wniesienie wkładu niepieniężnego do Spółki i objęcie udziałów nastąpi w formie aktu notarialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez Miasto aportem sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej do Spółki, która jest 100% własnością Miasta będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jako dostawa budowli.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportem sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej do Spółki (komunalnej) będzie podlegało zwolnieniu wynikającemu z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Miasto - będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - jako właściciel inwestycji w postaci kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej zamierza przekazać ją w postaci aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie ją wykorzystywała do prowadzenia działalności związanej z zaspokajaniem potrzeb wspólnoty samorządowej. Czynność ta będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwolnieniem od podatku objęta została dostawa budynków, budowli i ich części.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy - należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy ochrony środowiska i przyrody, gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Przez "budowlę" należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak m.in. przepusty, sieci techniczne, oczyszczalnie ścieków, sieci uzbrojenia terenu. Natomiast Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych stanowiąca usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, grupuje "obiekty budowlane" w dwóch sekcjach "budynki" i "obiekty inżynierii lądowej i wodnej". PKOB nie klasyfikuje obiektów małej architektury. Za obiekty inżynierii lądowej i wodnej wg PKOB uważane są wszystkie obiekty budowlane nie klasyfikowane jako budynki. Sekcja "obiekty inżynierii lądowej i wodnej" obejmuje m.in. rurociągi kanalizacji rozdzielczej i kolektory, rurociągi sieci rozdzielczej wody. Powyższe wskazuje więc, że zarówno "obiekty inżynierii lądowej i wodnej", o których mowa w PKOB oraz "budowle" wymienione w ustawie - Prawo budowlane spełniają definicję obiektów budowlanych niebędących budynkami. Tym samym sieci kanalizacyjne i wodociągowe, niebędące budynkami, należy uznać za budowle.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniem z podatku objęta została dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, pod warunkiem że:

1.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

2.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zdaniem Miasta, aport przedmiotowych budowli - sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnych nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji powyższego nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.

Sieci po wybudowaniu, a przed wniesieniem w formie aportu, stanowią przedmiot nieodpłatnego użytkowania przez Spółkę. Sieci pozostają na stanie majątkowym Miasta, a na podstawie protokołu odbioru technicznego Spółka faktycznie je eksploatuje, jako operator sieci. Miasta i Spółkę nie łączy żadna umowa o charakterze cywilnoprawnym, lecz sieci w praktyce są przedmiotem nieodpłatnego użytkowania przez Spółkę.

Zdaniem Miasta, dopiero aport będzie dostawą dokonywaną w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż przekazanie ich do nieodpłatnego używania poprzedzające aport, nie jest pierwszym zasiedleniem, a nieodpłatnym świadczeniem usług przez Miasto.

Zatem - w ocenie Miasta - spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług i planowane przez Miasto wniesienie aportem ww. sieci, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl