ITPP2/443-1014/13/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1014/13/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2013 r. (data wpływu 24 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na poprawie jakości systemu ratownictwa medycznego poprzez doposażenie oddziału ratunkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na poprawie jakości systemu ratownictwa medycznego poprzez doposażenie oddziału ratunkowego.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szpital działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej - świadczy usługi medyczne. W dniu 28 kwietnia 2010 r. podpisał umowę z C. na dofinansowanie projektu polegającego na poprawie jakości systemu ratownictwa medycznego poprzez doposażenie oddziału ratunkowego, w ramach Programu Operacyjnego 2007-2013. Projekt jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a w 15% ze środków własnych. Zrealizowany projekt miał na celu:

1.

poprawę ogólnej jakości i skuteczności systemu ratownictwa medycznego w Szpitalu, poprzez obniżenie poziomu śmiertelności oraz skutków powikłań powstających w wyniku wypadków i stanów nagłego zagrożenia zdrowotnego,

2.

poprawę jakości sprzętu medycznego będącego na wyposażeniu Szpitalnego Oddziału Ratunkowego,

3.

podniesienie skuteczności prowadzonych przez Szpitalny Oddział Ratunkowy procedur medycznych.

W momencie złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (2010 r.), Szpital złożył pisemne oświadczenie o kwalifikowalności VAT. Stwierdził, że realizując powyższy projekt w żaden sposób nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku w zakresie, w jakim we wniosku o dofinansowanie został wskazany, jako kwalifikowalny.

Szpital jest podatnikiem wykonującym usługi zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie ze złożonymi deklaracjami VAT-7, w 2011 r. sprzedaż ogółem wyniosła: 157.282.373, w tym:

* sprzedaż usług zwolnionych od podatku - 153.949.588 zł,

* sprzedaż usług opodatkowanych stawką 5%, 8% i 23% - 3.002.757 zł,

* sprzedaż usług i dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca - 330.028 zł.

Zgodnie ze złożonymi deklaracjami VAT-7, w 2012 r. sprzedaż ogółem wyniosła: 150.074.684, w tym:

* sprzedaż usług zwolnionych od podatku - 146.407.629 zł,

* sprzedaż usług opodatkowanych stawką 5%, 8% i 23% - 3.104.420 zł,

* sprzedaż usług i dostawa towarów, dla których podatnikiem jest nabywca - 562.635 zł.

Statutową działalnością Szpitala jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, w ramach działalności leczniczej. Ponadto Szpital prowadzi działalność dodatkową - opodatkowaną, wykorzystując działy i komórki pomocnicze Szpitala, które dotychczas świadczyły usługi tylko na rzecz Szpitala. Dodatkowa działalność to m.in.: pranie odzieży ochronnej medycznej (stawka VAT 23%), usługi hotelowe dla rodziców dzieci hospitalizowanych (stawka VAT 8%), dzierżawa pomieszczeń (stawka VAT 23%), usługi ksero (stawka VAT 23%).

W związku z powyższym Szpital odlicza podatek naliczony strukturą, od zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną. Ww. projekt dotyczy wyłącznie działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, od której nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odzyskania przez Szpital podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnikowi, który korzysta z ustawowego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Szpital wskazał, że w związku z przyznanym dofinansowaniem ze środków EFRR w ramach Programu Operacyjnego 2007-2013 na realizację ww. projektu, w żaden sposób nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, który został określony w umowie o dofinansowanie projektu jako wydatek kwalifikowany. Stwierdził, że usługi w zakresie opieki medycznej są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i dlatego nie nalicza i nie odprowadza podatku należnego z tytułu sprzedaży, a zatem nie może odliczyć podatku naliczonego, który w efekcie zwiększa koszt zadania inwestycyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z brzmienia przywołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, stosownie do art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prowadzi do wniosku, że Szpital nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją ww. projektu, gdyż - jak wskazano we wniosku - projekt dotyczy wyłącznie działalności zwolnionej od podatku, a zatem ww. zakupy nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl