ITPP2/443-1014/12/MD - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykupem samochodu osobowego z leasingu operacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1014/12/MD Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykupem samochodu osobowego z leasingu operacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2012 r. (data wpływu 24 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykupem samochodu osobowego z leasingu operacyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wykupem samochodu osobowego z leasingu operacyjnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia prowadzi działalność rolniczą w zakresie produkcji zbóż oraz działalność handlową obejmującą sprzedaż nawozów oraz środków do produkcji rolnej. Działalność jest w 100% opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W lipcu 2008 r. "wzięła w leasing operacyjny" na 4 lata samochód osobowy, który jest wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej. Z firmą leasingową została zawarta umowa, na podstawie której raz w miesiącu wystawiana była faktura VAT, z naliczeniem raty leasingowej. Od miesięcznych rat lesingowych odliczano 60% podatku naliczonego do wysokości 6.000 zł W lipcu 2012 r. Spółdzielnia zadeklarowała chęć wykupu auta z leasingu. W dniu 23 lipca 2012 r. pomiędzy firmą leasingową a Spółdzielnią została zawarta umowa sprzedaży samochodu. Spółdzielnia otrzymała fakturę na zakup ww. samochodu o wartość netto 19.989,93 zł, VAT 23% - kwota 4.597,68 zł, wartość brutto 24.587,61 zł. "Faktura została zapłacona" w dniu 24 lipca 2012 r. przelewem na konto ww. firmy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia może odliczyć 60% podatku naliczonego z faktury zakupu samochodu (w kwocie 2.759 zł), w sytuacji gdy samochód został wykupiony z leasingu operacyjnego.

Zdaniem Spółdzielni, ma prawo do odliczenia 60% podatku naliczonego w fakturze zakupu samochodu osobowego, tj. w kwocie 2.759 zł. Jej zdaniem wykup samochodu osobowego z leasingu operacyjnego jest odrębną czynnością, nie związaną z samą usługą leasingu operacyjnego. Leasing operacyjny jest umową, na podstawie której Spółdzielnia nabyła prawo jedynie do korzystania z samochodu osobowego. W świetle ustawy o VAT, leasing operacyjny jest usługą. Po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego jednym z wariantów jest sprzedaż ww. samochodu. Z tego względu Spółdzielnia uważa, że jest to odrębna czynność (dostawa towarów) i ma prawo do ponownego odliczenia 60% (nie więcej niż 6.000 zł) podatku naliczonego z faktury zakupu, zgodnie z art. 86 ust. 3 oraz ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Według art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

W myśl ust. 11 tego artykułu, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Przepisy art. 88 ustawy przewidują sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 3 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.), w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z treści złożonego wniosku wynika, że działalność rolnicza prowadzona przez Spółdzielnię jest w 100% opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Od lipca 2008 r. na podstawie zawartej umowy leasingu operacyjnego Spółdzielna zaczęła wykorzystywać do tej działalności samochód osobowy. Leasingodawca raz w miesiącu wystawiał fakturę VAT, z której odliczano 60% podatku naliczonego do wysokości 6.000 zł W lipcu 2012 r. Spółdzielnia zadeklarowała chęć wykupu auta z leasingu. W dniu 23 lipca 2012 r. została zawarta umowa sprzedaży samochodu pomiędzy leasingodawcą a Spółdzielnią. Na tą okoliczność Spółdzielnia otrzymała fakturę VAT z naliczonym podatkiem w kwocie 4.597,68 zł.

Na tym tle Spółdzielnia powzięła wątpliwość dotyczącą zakresu prawa od odliczenie podatku naliczonego w związku z wykupem samochodu osobowego z leasingu operacyjnego.

Tytułem wstępu wskazać należy, że leasing operacyjny wynika z umowy, na podstawie której leasingobiorca nabywa jedynie prawo do korzystania z przedmiotu leasingu, a formą wynagrodzenia jest tym przypadku czynsz. W świetle ustawy o podatku od towarów i usług leasing operacyjny jest usługą. Po zakończeniu podstawowego okresu trwania umowy leasingu operacyjnego - jednym z wariantów jest nabycie przedmiotu umowy przez leasingobiorcę. Opcja wykupu samochodu będącego przedmiotem umowy leasingu operacyjnego jest uprawnieniem, z którego leasingobiorca może skorzystać, ale nie musi.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że wykup przedmiotu leasingu jest odrębną czynnością - dostawą towaru - nie związaną z samą umową leasingu.

W związku z powyższym, skoro wykup przedmiotu leasingu (samochodu osobowego) jest odrębną czynnością (dostawą towaru) niezwiązaną z samą umową leasingu, to od tej czynności przysługuje Spółdzielni - na podstawie art. 3 ust. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, gdyż wykup miał miejsce w 2012 r. - prawo do odliczenia 60% kwoty podatku należnego, wynikającej z faktury zakupu przedmiotowego pojazdu nie więcej niż 6.000 zł, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 ustawy.

W niniejszym przypadku, choć Spółdzielnia dokonała prawidłowej kwalifikacji prawnopodatkowej, to ze względu na oparcie jej na niewłaściwej podstawie prawnej, podane przez nią stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl