ITPP2/443-1005/11/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1005/11/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 14 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu udokumentowania premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w dniu 21 lutego 2010 r. zawarła Pani ze spółką z o.o. umowę handlową dystrybucji kawy. Strony ustaliły czas trwania umowy od dnia 1 stycznia 2010 r. do 14 grudnia 2010 r. Na mocy ww. umowy spółka zobowiązała się do wypłacenia Pani premii zwanej "year end bonus" tytułem dokonanych zakupów kawy. W umowie zostały określone progi wagowe, od których naliczany będzie procent wartości netto dokonanych zakupów. Strony ustaliły poniższe wartości premii:

* zakup kawy w ilości od 34.001 kg do 44.000 kg - miał być premiowany w wysokości 1,5% wartości netto dokonanych od spółki zakupów,

* zakup kawy w ilości do 44.001 kg do 54.000 kg - miał być premiowany w wysokości 2,5% wartości netto dokonanych od spółki zakupów,

* zakup kawy w ilości powyżej 54.001 kg - miał być premiowany w wysokości 3,5% wartości netto dokonanych od spółki zakupów,

Sposobem wyliczenia progów dokonanych zakupów miała być waga netto kawy zakupionej przez Panią od spółki, a wypłata należnej premii na rachunek bankowy powinna nastąpić po przekroczeniu wymaganego progu, po wystawieniu faktury marketingowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy rozliczenie premii powinno być dokonane poprzez wystawienie wewnętrznego dokumentu księgowego (np. noty), czy faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami prawa podatkowego samo wypłacenie premii za wykonanie ustalonego obrotu, o ile w zamian kontrahent nie świadczy usługi na rzecz sprzedawcy tych towarów, nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług. Wskazała Pani, iż w niniejszej sprawie taka sytuacja ma właśnie miejsce. W zamian za wykonanie pewnego poziomu obrotu otrzyma Pani gratyfikację finansową, przy czym nie świadczy Pani żadnej usługi na rzecz spółki. Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 2 pkt 6, art. 8 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stwierdziła Pani, iż problem opodatkowania premii pieniężnej podatkiem od towarów i usług w rzeczywistości sprowadza się do ustalenia, z jakiego tytułu dana premia jest wypłacana, wobec powyższego, czy jest formą zapłaty za świadczoną usługę. Podniosła, iż w praktyce premie pieniężne wypłacane są przez sprzedawcę w razie osiągnięcia przez nabywcę określonego progu obrotów lub są wypłacane w podobnych okolicznościach. Przytoczyła Pani tezę NSA zawartą w wyroku z dnia 23 września 2008 r. - I FSK 998/09 - zgodnie z którą: "wypłacana nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia przez niego satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nieodnosząca się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie rezultatu, a nie odpłatność (wynagrodzenie) za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Czynności nabycia (dostawy) towarów przez nabywcę tylko poprzez fakt ich zsumowania nie stają się jednocześnie jego usługą na rzecz dostawcy". Wskazała Pani, iż otrzymuje od spółki premie pieniężną w zamian za dokonanie określonej wartości zakupów, a wysokość premii jest ściśle związana z wartością obrotów (zakupem kawy). Stwierdziła Pani, że wobec powyższego, iż nie świadczy żadnej usługi na rzecz spółki, od której otrzymuje premie pieniężną. Pani zdaniem, z obowiązujących przepisów prawa podatkowego, jak i ugruntowanego w tym zakresie orzecznictwa niezbicie wynika, iż w przedstawionym stanie faktycznym otrzymanie premii pieniężnej nie będzie podlegało przepisom ustawy o podatku od towarów i usług (opodatkowaniu podatkiem), a otrzymana premia może zostać udokumentowana jedynie wewnętrznym dokumentem księgowym - notą księgową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do własności niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy ustawy wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu, mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmuje transakcje gospodarcze, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów i świadczonych usług, w efekcie których nabywcom wypłacane są tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy nabywca otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z treści wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w dniu 21 lutego 2010 r., zawarła Pani z dostawcą umowę handlową dystrybucji kawy. Na podstawie umowy kontrahent zobowiązał się do wypłacenia premii tytułem dokonanych zakupów. W umowie zostały określone progi wagowe, od których naliczany jest procent wartości netto dokonanych zakupów. Oprócz dokonania zakupów nie świadczyła Pani żadnych usług na rzecz dostawcy. Wypłata należnej premii na rachunek bankowy powinna nastąpować po przekroczeniu wymaganego progu zakupów, po wystawieniu faktury marketingowej.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z treści wniosku - wypłacane Pani przez dostawcę środki pieniężne nie są w żaden sposób związane z uzyskaniem świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać zakupów dokonywanych na odpowiednim poziomie, nie stanowią one wynagrodzenia za świadczenie jakichkolwiek usług na rzecz dostawcy.

Wobec powyższego nie jest Pani uprawniona do wystawienia faktury VAT w związku z otrzymaniem ww. premii, a fakt ten może udokumentować innym dokumentem księgowym.

Z uwagi na fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Pani jako otrzymująca "premię", zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla kontrahenta, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną winien wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl