ITPP2/443-100/07/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-100/07/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.) uzupełnionego pismem z dnia 3 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie definicji przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2007 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie definicji przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży urządzeń wentylacyjnych. W przyszłości zamierza Pan utworzyć spółkę akcyjną i wnieść do niej tytułem aportu całe przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego. Aport będzie obejmował w szczególności: maszyny, urządzenia, zapasy towarów, pełne wyposażenie budynków, gotówkę i środki na rachunkach bankowych, wierzytelności i zobowiązania, patenty i znaki towarowe, licencje i programy komputerowe oraz podstawową z punktu widzenia przedsiębiorstwa nieruchomość zabudowaną budynkiem w którym znajduje się centrala firmy, administracja, dział handlowy i główna hala produkcyjno-montażowa. Przy zawiązywaniu spółki akcyjnej z przedsiębiorstwa zostaną wyłączone jedynie nieruchomości, które następnie zostaną wynajęte nowoutworzonemu podmiotowi.

Pismem z dnia 3 grudnia 2007 r. uzupełnił Pan wniosek wskazując w nim, że przedmiotem aportu z uwzględnieniem wyłączeń, o których mowa we wniosku będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; kodeksu cywilnego

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy użyty w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług termin przedsiębiorstwo należy rozumieć w znaczeniu zdefiniowanym w art. 55 #185; kodeksu cywilnego, oraz czy skutkiem wyłączenia z tak rozumianego przedsiębiorstwa pewnych jego składników będzie oznaczało, że mamy do czynienia z przedsiębiorstwem.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na brak definicji legalnej przedsiębiorstwa w ustawie o podatku od towarów i usług należy stosować definicję zawartą w przepisach kodeksu cywilnego. Aport wnoszony do nowopowstającego podmiotu gospodarczego obejmować będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego (tzn. zespół składników niematerialnych i materialnych). Nowoutworzona spółka akcyjna w skład której wchodzić będzie przedsiębiorstwo wniesione do niej tytułem aportu przez wnioskodawcę będzie mogła podjąć działalność gospodarczą zaraz po jej zarejestrowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielne sporządzającego bilans. Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu). Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji "przedsiębiorstwa", zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych uprawnione jest stosowanie definicji zawartej w art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 64, poz. 93 z późn. zm.).

Analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którą Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, czy przedmiotowa transakcja stanowi zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu prawa cywilnego.

W związku z nieprecyzyjnym opisem zdarzenia przyszłego wezwano Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku o wskazanie czy przedmiotem aportu z uwzględnieniem wyłączeń, o których mowa w treści opisu zdarzenia przyszłego będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; k.c.

Wnioskodawca w treści pisma z dnia 3 grudnia 2007 r. wskazał, że przedmiotem aportu z uwzględnieniem wyłączeń z jego składu pewnych elementów będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; k.c.

Skoro więc mimo wyłączeń cały czas będzie to przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55#185; k.c., to oznacza że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług również będzie to przedsiębiorstwo.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl