ITPP2/443-1/12/AJ - Prawo centrum kultury do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy plenerowej w celu podtrzymywania, rozwijania i kultywowania tradycji i zwyczajów kulinarnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1/12/AJ Prawo centrum kultury do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy plenerowej w celu podtrzymywania, rozwijania i kultywowania tradycji i zwyczajów kulinarnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.), uzupełnionym dnia 10 lutego 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 10 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Centrum Kultury jest instytucją upowszechniania kultury, działającą zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Jest jednostką wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zgodnie ze statutem, Centrum Kultury zajmuje się między innymi organizowaniem wystaw, konkursów, koncertów, imprez plenerowych, festiwali oraz innych cyklicznych imprez artystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji kultury lokalnej. Działalność statutowa nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Centrum Kultury jest podatnikiem podatku od towarów i usług od 1998 r.

Centrum Kultury otrzymało dofinansowanie projektu organizowanego w ramach Osi Priorytetowej 2 -"Turystyka", działanie 2.2 - "Promocja województwa i jego oferty turystycznej" RPO na lata 2007-2013. Projekt polegał na zorganizowaniu imprezy plenerowej, która w swoich założeniach miała na celu podtrzymywanie, rozwijanie i kultywowanie tradycji i zwyczajów kulinarnych.

Impreza była skierowana do mieszkańców miasta i okolic. Dofinansowanie dotyczyło opłacenia kosztów: pleneru rzeźbiarskiego, programu estradowego, koncertów, wynajmu sceny, nagłośnienia, atrakcji dla dzieci, zakupu drobnych nagród rzeczowych wygrywanych w organizowanych konkursach, zapewnienia ochrony uczestnikom, noclegów i wyżywienia artystów, wynajmu balonu, zaproszenia wystawców potraw. Wszystkie poniesione koszty nie były związane i nie dotyczyły ani sprzedaży opodatkowanej, ani też zwolnionej, ponieważ wstęp na imprezę był bezpłatny (nie sprzedawano biletów uczestnikom, ani kart wstępu dla wystawców). Wszystkie poniesione wydatki były związane ze świadczoną przez Centrum Kultury usługą kulturalną oraz dostawą towarów i świadczeniem usług związaną z tą usługą. W tej sytuacji nie odliczono podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. projektu Centrum Kultury miało możliwość i prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów związanych z jego realizacją.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie ma podstaw do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług i towarów w związku z realizacją ww. projektu, służącego świadczonej usłudze kulturalnej jaką było zorganizowanie imprezy, ponieważ zakupione towary i usługi były wykorzystywane do wykonania usług kulturalnych zwolnionych

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Centrum Kultury nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku, ponieważ poniesione wydatki nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie należy wskazać, iż niniejsza interpretacji nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności, gdyż nie postawiono w tym zakresie pytania, a fakt ten przyjęto jako element stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl