ITPP2/442-673a/11/RS - Nabycie towarów handlowych w Niemczech a podatek VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/442-673a/11/RS Nabycie towarów handlowych w Niemczech a podatek VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniach 19 i 29 lipca 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zakupu towarów handlowych w Niemczech na podstawie paragonów fiskalnych za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r., został złożony wniosek, uzupełnionym w dniach 19 i 29 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zakupu towarów handlowych w Niemczech na podstawie paragonów fiskalnych za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W złożonym wniosku, oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono zdarzenie przyszłe.

W dniu 10 maja 2011 r. rozpoczęła Pani działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej odzieży i obuwia. Głównymi dostawcami towaru będą hurtownie i sklepy położone na terenie Niemiec. Jedna z firm nie chce wystawiać faktur za zakupiony towar, tylko paragony z kasy fiskalnej. Kontrahent niemiecki tłumaczy swoje postępowanie tym, że jest Pani "zbyt małym podatnikiem" i w jego przekonaniu przysługuje potwierdzenie nabycia tylko w postaci paragonu fiskalnego. Jest Pani "płatnikiem" podatku od towarów i usług, a dokonując rejestracji złożyła oświadczenie, iż będzie dokonywać transakcji wewnątrzunijnych.

W związku z powyższym zadano pytania sprowadzające się do kwestii:

1.

Czy zakup towarów handlowych w Niemczech udokumentowany paragonem fiskalnym, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

2.

Czy w świetle polskich przepisów paragony fiskalne potwierdzające zakup na terenie Niemiec będą honorowane na równi z fakturą VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup odzieży z Niemiec udokumentowany paragonem fiskalnym stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, gdyż jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług, dostawca podatnikiem podatku od wartości dodanej, a nabywane w ramach tej transakcji towary służą czynnościom opodatkowanym. W ocenie Pani spełnienie powyższych warunków oraz fakt przemieszczenia towaru z jednego kraju członkowskiego na teren innego jest wewnatrzwspólnotowym nabyciem, a wystawione faktury pozwalają jedyne na określenie momentu powstania obowiązku podatkowego. Poza tym, podstawą do określenia WNT jest każdy dokument potwierdzający nabycie towaru w kraju Unii Europejskiej (nie koniecznie faktura). Paragon fiskalny wystawiony przez niemieckiego przedsiębiorcę potwierdzający zakup towaru handlowego należy traktować na równi z fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)

c.

z zastrzeżeniem art. 10;

* dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Powyższe oznacza, iż przemieszczenie towarów traktowane jest jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium Polski tylko wtedy, gdy:

* towar przemieszczany jest z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium kraju,

* następuje przeniesienie na nabywcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel,

* dokonujący dostawy jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, a nabywca podatnikiem podatku od towarów i usług,

* dostawa towarów odbywa się za wynagrodzeniem.

Regulacje dotyczące wystawiania faktur są zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W myśl § 17 wyżej wskazanego rozporządzenia, za fakturę uznaje się również:

1.

bilety jednorazowe uprawniające do przejazdu na odległość nie mniejszą niż 50 km, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, jeżeli zawierają następujące dane:

a.

nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,

b.

numer i datę wystawienia biletu,

c.

informacje pozwalające na identyfikację rodzaju usługi,

d.

kwotę należności wraz z podatkiem,

e.

kwotę podatku;

2.

dokumenty dotyczące usług pośrednictwa finansowego zwolnionych od podatku, jeżeli zawierają co najmniej następujące dane:

a.

określenie usługodawcy i usługobiorcy,

b.

numer kolejny i datę ich wystawienia,

c.

nazwę usługi,

d.

kwotę, której dotyczy dokument;

3.

dowody zapłaty za przejazdy autostradami płatnymi, jeżeli zawierają następujące dane:

a.

nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,

b.

numer kolejny i datę wystawienia,

c.

informacje pozwalające na identyfikację rodzaju usługi, w szczególności nazwę autostrady, za przejazd którą pobierana jest opłata,

d.

kwotę należności wraz z podatkiem,

e.

kwotę podatku;

4.

rachunki, o których mowa w art. 87 i 88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5, 7-14, 16-20 i 23.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 10 maja 2011 r. rozpoczęła Pani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej odzieży i obuwia. Głównymi dostawcami towaru będą hurtownie i sklepy położone na terenie Niemiec. Jeden z kontrahentów niemieckich (podatnik podatku od wartości dodanej) nie chce wystawiać faktur za zakupiony towar tylko paragony z kasy fiskalnej.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje stwierdzić należy, iż planowane przez Panią nabycie towarów handlowych udokumentowane paragonem fiskalnym od niemieckiego podatnika podatku od wartości dodanej, stanowi w świetle art. 9 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. W związku z tym, że paragon fiskalny potwierdzający dokonanie zakupu na terytorium Unii Europejskiej nie został wymieniony w ww. rozporządzeniu jako dokument, który uznaje się na terytorium Polski za fakturę, nie może być traktowany - wbrew stanowisku Pani - na równi z fakturą VAT. W konsekwencji należało uznać Pani stanowisko za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że w kwestie: obowiązku wykazania zakupu towarów handlowych w Niemczech na podstawie paragonów fiskalnych w deklaracji VAT-7 i w informacji podsumowującej VAT-UE, określenia podstawy opodatkowania nabytych na paragon fiskalny towarów handlowych w Niemczech oraz możliwości odzyskania podatku od wartości dodanej naliczonego na paragonie fiskalnym w Niemczech rozstrzygnięto w interpretacjach indywidualnych odpowiednio numer ITPP2/443-673b/11/RS, ITPP2/443-673c/11/RS, ITPP2/443-673d/11/RS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl