ITPP1/4512-872/15/DM - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji dotyczącej przebudowy sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 października 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-872/15/DM Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji dotyczącej przebudowy sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2015 r. (data wpływu 31 sierpnia 2015 r.), uzupełnionym w dniu 12 października 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji dotyczącej przebudowy sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji dotyczącej przebudowy sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2015 r. Gmina poniosła wydatki na inwestycję "P" z zamiarem wykorzystywania ich do czynności niżej wskazanych. Środki, które Gmina przeznaczyła na ww. inwestycję pochodzą w części ze środków własnych Gminy oraz w części ze środków z Unii Europejskiej. Gmina zawarła w dniu 20 grudnia 2013 r. umowę z samorządem Województwa o przyznanie pomocy w ramach działania "P" objętego PROW na lata 2007-2013. W wyniku powołanej umowy przyznano Gminie dofinansowanie w wysokości 75% kwalifikowanych kosztów inwestycji.

Po zakończeniu inwestycji została ona przyjęta do ewidencji środków trwałych na podstawie danych wynikających z faktur i innych dowodów źródłowych:

1.

kanalizacja sanitarna według wartości 365.855,03 zł;

2.

kanalizacja deszczowa według wartości 268.102,71 zł.

Na wartość kanalizacji sanitarnej składają się:

1.

roboty ziemne i montażowe przebudowy sieci - 341.836,22 zł;

2.

opłaty drogowe - 588,21 zł;

3.

nadzór budowlany - 12.570,60 zł;

4.

dokumentacja - 10.500,00 zł;

5.

opłaty bankowe - 360,00 zł.

Natomiast na wartość kanalizacji deszczowej składają się:

1.

roboty ziemne i montażowe przebudowy sieci - 257.909,22 zł;

2.

opłaty drogowe -151,89 zł;

3.

nadzór budowlany - 5.387,40 zł;

4.

dokumentacja 4.500,00 zł;

5.

opłaty bankowe - 154,20 zł.

Wykonującym inwestycję był podmiot będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który za wykonanie usługi wystawił faktury VAT.

Gmina zawarła umowę z P Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, na podstawie której świadczy usługę polegającą na umożliwieniu przesyłu ścieków sanitarnych poprzez odpowiednie odcinki sieci nowo wybudowanej. Z tytułu realizacji wskazanej umowy Gmina będzie wystawiała fakturę na wynagrodzenie ryczałtowe za umożliwienie przesyłu ścieków sanitarnych, a tym samym sieć kanalizacji sanitarnej służy czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Natomiast będąca przedmiotem zakończonej inwestycji sieć kanalizacji deszczowej nie będzie wykorzystywana do odpłatnego świadczenia usług, a zatem nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że inwestycja została rozpoczęta w dniu 18 listopada 2014 r. a zakończona w dniu 23 marca 2015 r. Inwestycja oddana została do użytkowania w dniu 26 czerwca 2015 r.

W dniu 26 czerwca 2015 r. została zawarta umowa z P na usługę umożliwienia przesyłu ścieków sanitarnych. Już poprzednio całą kanalizację gminną użytkował P na podstawie umowy dzierżawy zawartej w dniu 30 grudnia 2002 r. na okres od 1 stycznia 2003 r. do 31 grudnia 2017 r., a Gmina wystawiała fakturę za dzierżawę majątku - urządzeń wodno-kanalizacyjnych.

Inwestycja objęta wnioskiem i dotycząca kanalizacji wykonana została na odcinku 214,9 mb.

Gmina nie posiada odrębnej uchwały odnośnie wykorzystywania wybudowanej sieci kanalizacyjnej sanitarnej do czynności opodatkowanych. Zamiar dalszego przeznaczenia kanalizacji gminnej do czynności opodatkowanych w postaci odpłatnego udostępniania firmie P był kontynuacją przyjętej zasady eksploatacji posiadanej kanalizacji i nie wymagał żadnych dodatkowych aktów. Potwierdzeniem zamiaru była zawarta umowa z P.

Umowa z P obejmująca wybudowany odcinek infrastruktury kanalizacyjnej, została zawarta w dniu 26 czerwca 2015 r. i od tej daty należy uznać rozpoczęcie eksploatacji i wykorzystywanie infrastruktury do czynności opodatkowanych, z uwzględnieniem pierwotnego zamiaru takiego wykorzystania inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Gminie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków bezpośrednio związanych z przebudową sieci kanalizacji sanitarnej.

2. Czy Gminie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków bezpośrednio związanych z przebudową sieci kanalizacji deszczowej.

3. Kiedy dla Gminy powstało prawo odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na inwestycję, o której mowa w przedstawionym stanie faktycznym niniejszego wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a powołanej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 86 ust. 10 powołanej ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Odnosząc się do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług, będzie wykorzystywała sieć kanalizacji sanitarnej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe oznacza, że spełnione zostaną warunki do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ustawy, w związku z czym Gminie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przebudowę sieci kanalizacji sanitarnej.

Ad. 2. Sieć kanalizacji deszczowej będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności wykonywanych nieodpłatnie w ramach realizacji jej zadań własnych, które pozostają poza zakresem ustawy o VAT. W ocenie Gminy nie można odliczać podatku naliczonego od zakupów związanych bezpośrednio z działalnością nieodpłatną, brak jest bowiem związku wydatku z czynnościami opodatkowanymi.

W przedstawionym stanie faktycznym podatek naliczony wynikający z wydatków związanych z przebudową sieci kanalizacji deszczowej jest związany wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze uregulowania zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy VAT, Gmina, nabywając towary i usługi związane z tą siecią, o której mowa we wniosku, "nabyła je do działalności gospodarczej" i tym samym nie działała w charakterze podatnika podatku VAT.

Ad. 3. Stosownie do treści art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje - co do zasady - w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 powołanej ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w ww. terminie (w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od danej czynności i podatnik otrzymał fakturę dokumentującą zakup), może odliczyć VAT naliczony w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z powyższymi regulacjami, Gmina mogła dokonać odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na przebudowę kanalizacji w miesiącu otrzymania faktury, lub dwóch kolejnych miesiącach następujących po tym miesiącu. Skoro jednak Gmina nie ujęła podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na bieżąco w rejestrze VAT, to zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do treści ww. przepisu jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl