ITPP1/4512-613/16-1/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-613/16-1/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2016 r. (data wpływu 30 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem lokali mieszkalnych oraz określenia stawki podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem lokali mieszkalnych oraz określenia stawki podatku dla świadczonych usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonującym rozliczeń miesięcznych na formularzu VAT-7.

Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w dniu 21 kwietnia 2016 r. zawarł przedwstępną umowę sprzedaży, w związku z którą, ma zamiar dokonać zakupu dwóch lokali mieszkalnych, które będą przedmiotem usług krótkotrwałego zakwaterowania. Przewidywanymi odbiorcami tej usługi będzie H...., wynajmujący lokale dla potrzeb krótkotrwałego zakwaterowania pracowników, lub wizytujących właścicieli, lub też w przyszłości przewiduje się, iż podmiotami korzystającymi będą również kontrahenci Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zaktualizuje w związku z planowaną działalnością przedmiot prowadzonej działalności w Krajowym Rejestrze Sądowym.

W związku z powyższym zadano pytania.

1. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo od pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z dokonanego zakupu lokali mieszkalnych ?

2. Czy najem będzie podlegał opodatkowaniu według stawki 8%.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o "VAT", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 tego przepisu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z otrzymanych przez podatnika faktur z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższe skutkuje tym, iż podatnik ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie faktur otrzymanych z tytułu nabycia towarów i usług dokonanych w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Tym samym, aby ustalić prawo do pomniejszenia tego podatku o podatek wynikających z dokonanych zakupów, zasadnym jest odnieść się do czynności opodatkowanych, w związku z którymi zakup ten został nabyty.

W analizowanym stanie faktycznym jest planowany najem krótkotrwały nabytych nieruchomości.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Powyższe skutkuje ty, iż wynajem lokali mieszkalnych, które planuje zakupić Wnioskodawca, podlega będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako usługa.

Na podstawie art. 28e tej ustawy miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż wynajem lokali mieszkalnych będzie opodatkowany niezależnie od podmiotów, dla których będzie świadczony, tj. zgodnie z miejscem położenia nieruchomości - w tym przypadku na terytorium kraju.

Kwestią podlegającą rozważeniu pozostanie w tym przypadku jeszcze stawka podatku.

Ustalając jej prawidłową wysokość należy odnieść się do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, ściśle z nim związanego przepisu 146a pkt 2 ustawy o VAT oraz poz. 163 załącznika nr 3 do tej ustawy, na podstawie których prawidłową stawką dla usług krótkotrwałego zakwaterowania, jest stawka 8%.

Reasumując powyższe stwierdzić należy, iż wynajem lokali mieszkalnych w ramach tzw. krótkotrwałego zakwaterowania przez Wnioskodawcę będzie podlegał opodatkowaniu jako usługa wynajmu nieruchomości na terytorium kraju, według stawki 8%.

Tym samym zakup lokali mieszkalnych z tym najmem związanych, będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT przez Wnioskodawcę, tym samym będzie miał on prawo do pomniejszenia podatku należnego, o podatek naliczony wynikający z dokonanego zakupu tych lokali.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl