ITPP1/4512-608/15/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-608/15/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2015 r. (data wpływu 12 czerwca 2015 r.), uzupełnionym w dniu 21 lipca 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2015 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 21 lipca 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym _ na lata 2007-2013, Gmina jako Beneficjent, złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. "..." i w dniu 30 marca 2015 r. podpisała umowę o dofinansowanie.

Przedmiotem projektu jest przedsięwzięcie drogowe polegające na przebudowie odcinka ulicy _ (jezdnia lewa oraz jezdnia prawa) wraz z odbudową infrastruktury towarzyszącej. Oświetlenie uliczne zostanie wymienione z oświetlenia dwustronnego zachodniej i wschodniej części jezdni na bezpieczniejsze oświetlenie centralne w pasie rozdziału pomiędzy jezdniami. Zaprojektowane oświetlenie uliczne zostanie wykonane w technologii LED, co zmniejszy zużycie energii oraz poprzez o wiele jaśniejsze i bardziej przyswajalne dla oka ludzkiego światło zwiększy bezpieczeństwo użytkowników drogi.

Oprócz oświetlenia głównego przewidziane są również słupy parkowe wzdłuż zaprojektowanych chodników i ścieżek rowerowych. Oświetlenie parkowe zaprojektowane jest w technologii LED, zwiększy bezpieczeństwo użytkowników ciągów pieszych i rowerowych. Stosując oświetlenie centralne oraz oświetlenie parkowe na przedmiotowych odcinkach ujednolicone zostanie oświetlenie na całym odcinku ulicy _. Istniejąca kanalizacja deszczowa jest przewidziana do przebudowy ze względu na zły stan techniczny i zbyt małą sprawność. Po rozpoznaniu stanu technicznego wraz z gestorem sieci kanalizacji deszczowej istnieje obawa, że przedmiotowa sieć nie wytrzyma takiego natężenia ruchu co sama zaprojektowana jezdnia. W związku z powyższym, zachodzi potrzeba wymiany istniejącej kanalizacji deszczowej i dostosowania położenia wpustów, tak aby mogła ona służyć wszystkim użytkownikom drogi. Projekt obejmuje:

* wzmocnienie konstrukcji do KR5 jezdni zachodniej wraz z pasami do skrętu, pomiędzy skrzyżowaniami z ul._ na długości 427 m,

* wzmocnienie konstrukcji do KR5 jezdni wschodniej wraz z pasami do skrętu i zatokami autobusowymi: pomiędzy skrzyżowaniami z ul. _, na długości 741 m, za skrzyżowaniem z ul. _ na długości 80 m, spomiędzy skrzyżowaniami z ul._, na długości 630 m,

* wymianę krawężników wzdłuż wzmacnianych jezdni oraz wykonanie oznakowania poziomego i korekta oznakowania pionowego wraz z elementami bezpieczeństwa ruchu,

* przebudowę kanalizacji deszczowej i odwodnienia jezdni,

* przebudowę oświetlenia drogowego z wymianą słupów i źródła na energooszczędne oprawy ledowe ze sterowaniem-po wschodniej stronie pomiędzy skrzyżowaniami z ul. _, przebudowę chodnika na ciąg pieszo-rowerowy o zależnej od terenu szerokości 3, 5-4, 5 m,

* po wschodniej stronie pomiędzy skrzyżowaniami z ul. _, częściową przebudowę ciągu pieszo-rowerowego z cząstkową naprawą,

* likwidację kolizji sieci uzbrojenia terenu, -nasadzenia i trawniki z profilowaniem skarp.

Produktami projektu będą

* Łączna długość zrekonstruowanych dróg (w k.m.) 1,87

* Długość zrekonstruowanych dróg - drogi wojewódzkie (w k.m.) 1,87

* Liczba wybudowanych / przebudowanych zatok autobusowych (w szt.) 4

* Liczba wybudowanych / przebudowanych punktów oświetleniowych (w szt.) 104

* Długość wybudowanych / przebudowanych ciągów pieszo-rowerowych (w k.m.) 1,55

* Liczba wybudowanych / wyremontowanych przejść dla pieszych (w szt.) 2

* Długość wybudowanej / przebudowanej sieci kanalizacji deszczowej (k.m.) 2,34

Głównym celem realizowanego projektu pn. "..." jest poprawa dostępności komunikacyjnej miasta i regionu. Realizacja projektu zapewni także osiągnięcie następujących celów szczegółowych: - usprawnienie powiązań układu transportowego miasta, a także powiązań regionalnych,

* poprawa jakości połączeń komunikacyjnych a dzięki zastosowaniu cichej nawierzchni, także poprawa warunków ochrony środowiska,

* zwiększenie wewnętrznej spójności komunikacyjnej z centrum miasta,

* usprawnienie połączeń komunikacyjnych na terenie miasta i dzięki temu poprawę atrakcyjności komunikacyjnej, turystycznej i gospodarczej miasta,

* skrócenie czasu podróży pasażerów i zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów w wyniku przebudowy istniejących odcinków.

Projekt obejmuje także przygotowanie dokumentacji (sporządzenie studium wykonalności, programu funkcjonalno-użytkowego oraz projektów budowlano - wykonawczych), a także realizację działań promocyjnych oraz zlecenie audytu zewnętrznego i nadzoru inwestorskiego.

Po zakończeniu realizacji projektu, właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina _, zaś infrastrukturą będzie zarządzał Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu - jednostka budżetowa Gminy_. Wydatki ponoszone w związku z utrzymaniem projektu będą ponoszone z budżetu gminy, która co roku zabezpiecza środki na bieżące funkcjonowanie i remonty dróg, chodników, ścieżek rowerowych, placów, mostów i skwerów. Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Gminy realizacja projektu nie służy czynnościom opodatkowanym, a Gmina na podstawie następujących obowiązujących przepisów nie ma prawnych możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu:

1.

zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;

2.

zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142,1591 z późn. zm. do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;

3.

zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody oraz gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

4.

zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organu władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych;

5.

zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku, skoro - jak wskazała we wniosku - poniesione w ramach projektu wydatki nie służą sprzedaży opodatkowanej. Gminie nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl