ITPP1/4512-581/16-1/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-581/16-1/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2016 r. (data wpływu 18 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym w dniu 10 października 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług pośrednictwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 10 października 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej odnośnie podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług pośrednictwa.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stan faktyczny 1.

Wnioskodawca nawiązał współpracę z Domem Maklerskim. Dom Maklerski jest firmą inwestycyjną, zgodnie z ustawą o obrocie instrumentami finansowymi, podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego i prowadzi działalność maklerską, o której mowa w art. 69 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, polegającą m.in. na:

1.

wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie;

2.

nabywaniu lub zbywaniu na własny rachunek instrumentów finansowych;

3.

oferowaniu instrumentów finansowych;

4.

doradztwie dla przedsiębiorstw w zakresie struktury kapitałowej, strategii przedsiębiorstwa lub innych zagadnień związanych z taką strukturą lub strategią;

5.

doradztwie i innych usługach w zakresie łączenia, podziału oraz przejmowania przedsiębiorstw.

Na podstawie umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Domem Maklerskim, zadaniem Wnioskodawcy jest kojarzenie Domu Maklerskiego z potencjalnymi klientami zainteresowanymi ofertą produktów Domu Maklerskiego.

Zgodnie z umową, Wnioskodawca zobowiązuje się do wykonywania czynności, które polegają z jednej strony na przedstawianiu potencjalnym klientom zainteresowanym współpracą z Domem Maklerskim ogólnych informacji o charakterze działalności prowadzonej przez Dom Maklerski, przekazywanie potencjalnym klientom ogólnych informacji o ofercie Domu Maklerskiego, a także ogólnych materiałów marketingowych dotyczących produktów Domu Maklerskiego, a z drugiej strony na przekazywaniu Domowi Maklerskiemu danych teleadresowych klientów, którzy wykażą wyraźne zainteresowanie ofertą i wyrażą zgodę na przekazanie swoich danych Domowi Maklerskiemu.

Wnioskodawca nie jest uprawniony do wykonywania żadnych czynności maklerskich lub agencyjnych w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, w szczególności jego działalność nie będzie miała cech działalności podmiotu, o którym mowa w art. 79 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi - to jest agenta firmy inwestycyjnej, co oznacza w szczególności, że Wnioskodawca nie jest uprawniony do kierowania w imieniu Domu Maklerskiego wobec potencjalnych klientów propozycji nabycia instrumentów finansowych, nie jest uprawniony do przyjmowania wpłat lub dokonywania rozliczeń. W przypadku, gdy potencjalny klient podpisze umowę z Domem Maklerskim, tzn. gdy po złożeniu i opłaceniu zapisu przez klienta zostaną mu przydzielone akcje, obligacje lub certyfikaty inwestycyjne oferowane lub dystrybuowane przez Dom Maklerski, za wykonywanie wymienionych czynności Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości ustalonej pomiędzy Domem Maklerskim a Wnioskodawcą.

Treścią usługi świadczonej przez Wnioskodawcę jest wyłącznie pośrednictwo. W skład usług nie wchodzą:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usługi doradztwa;

3.

usługi w zakresie leasingu.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie dotyczą praw i udziałów odzwierciedlających:

1.

tytuł prawny do towarów;

2.

tytuł własności nieruchomości;

3.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4.

udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5.

prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Stan faktyczny 2.

Podatnik nawiązał współpracę z Domem Maklerskim. Dom Maklerski prowadzi działalność maklerską, o której mowa w art. 69 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, oferując w szczególności produkty oszczędnościowe oraz inwestycyjne takie jak np. Fundusze Inwestycyjne Zamknięte.

Na podstawie umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Domem Maklerskim, zadaniem Wnioskodawcy jest kojarzenie Domu Maklerskiego z potencjalnymi klientami zainteresowanymi ofertą usług Domu Maklerskiego - poprzez:

* wykonywanie czynności faktycznych polegających na informowaniu osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, potencjalnie zainteresowanych ofertą Domu Maklerskiego: spotykanie się z potencjalnie zainteresowanymi i przekazywanie im ogólnej informacji o ofercie produktów oszczędnościowych i inwestycyjnych, przygotowanej lub zatwierdzonej przez Dom Maklerski,

* odbieranie od potencjalnie zainteresowanych ofertą Domu Maklerskiego, pisemnej deklaracji zainteresowania nabyciem produktów oraz pisemnej zgody potencjalnych klientów na przekazanie ich danych Domowi Maklerskiemu, sporządzonych według wzoru oraz przekazanie tych dokumentów Domowi Maklerskiemu.

Wnioskodawca nie jest uprawniony do wykonywania żadnych czynności maklerskich lub agencyjnych w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, w szczególności Wnioskodawca nie jest uprawniony do kierowania w imieniu Domu Maklerskiego wobec potencjalnych klientów propozycji nabycia instrumentów finansowych, przedstawiania wzorów umów, nie jest uprawniony do przyjmowania wpłat lub dokonywania rozliczeń, przedstawiania rekomendacji ani składania oświadczeń w imieniu lub na rzecz Domu Maklerskiego.

W momencie, gdy Dom Maklerski zawrze z potencjalnym klientem przedstawionym przez Wnioskodawcę, choćby pojedynczą transakcję Wnioskodawca za wykonywanie czynności zmierzających do pozyskania klienta dla Domu Maklerskiego otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne w wysokości ustalonej w umowie pomiędzy Domem Maklerskim a Wnioskodawcą.

Treścią usługi świadczonej przez Wnioskodawcę jest wyłącznie pośrednictwo. W skład usług nie wchodzą:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usługi doradztwa;

3.

usługi w zakresie leasingu.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie dotyczą praw i udziałów odzwierciedlających:

1.

tytuł prawny do towarów;

2.

tytuł własności nieruchomości;

3.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4.

udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5.

prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opisane w stanie faktycznym 1 i stanie faktycznym 2 usługi świadczone przez Wnioskodawcę mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, jako usługa pośrednictwa finansowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi, opisane w stanie faktycznym 1 i stanie faktycznym 2 korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie zawarto legalnej definicji "pośrednictwa". Zatem stosując definicją słownikową tego słowa - zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Uniwersalny słownik języka polskiego PWN), przez pojęcie "pośrednictwo" należy rozumieć: działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron, kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych - należy uznać, że usługa świadczona przez Wnioskodawcę ma charakter usługi pośrednictwa, celem jej jest bowiem skojarzenie stron transakcji, której przedmiotem są instrumenty finansowe.

Powyższe potwierdza wyrok z dnia 26 czerwca 2013 r., sygn. akt I FSK 923/12, w którym NSA w Warszawie uznał, że "Celem świadczonych przez skarżącą usług jest skojarzenie dwóch stron i doprowadzenie do zawarcia umowy między użytkownikiem a instytucją finansową. Skoro bowiem użytkownik po zapoznaniu się z przedstawioną przez skarżącą ofertą instytucji finansowych może wybrać odpowiedni dla niego produkt i go zakupić lub zgłosić zainteresowanie nim, to stworzona zostaje możliwość nawiązania kontaktu z instytucją finansową i nabycia jej produktu. Zatem uznać należy, że w przedstawionym stanie faktycznym spółka świadczy usługi pośrednictwa finansowego korzystające ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Skoro zatem usługa świadczona przez Wnioskodawcę umożliwia zawarcie transakcji pomiędzy Domem Maklerskim oraz klientem zainteresowanym nabyciem produktów oferowanych przez Dom Maklerski, to należy uznać, że Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa w zawieraniu umów między tymi podmiotami i może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl