ITPP1/4512-579/16-1/RH - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - przebudowy drogi

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-579/16-1/RH Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - przebudowy drogi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2016 r. (data wpływu 18 sierpnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 5 września 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2016 r. został złożony, uzupełniony w dniu 5 września 2015 r. ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina B. jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem od towarów i usług. W dniu..... 2016 r. Gmina zawarła z Województwem........umowę o przyznaniu pomocy Nr.......... dla realizowanej operacji: "............................................". Operacja będzie dofinansowana z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie operacji typu: "...............", poddziałanie: "..................". Zgodnie z powyższą umową dofinansowanie z PROW wyniesie...........% kosztów kwalifikowanych operacji. Pozostałe wydatki zostaną sfinansowane z wkładu własnego gminy (środki własne zabezpieczone w budżecie Gminy na 2016 rok). Zgodnie ze złożonym, na etapie składania wniosku o dofinansowanie, oświadczeniem przez Gminę o braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, podatek ten został zaliczony do kosztów kwalifikowanych operacji.

Realizowana operacja w swoim zakresie obejmuje rozbudowę i przebudowę drogi gminnej Nr....................... wraz z przebudową kolidującego kabla teletechnicznego na odcinku........ k.m. Droga gminna będzie udostępniona nieodpłatnie mieszkańcom i innym użytkownikom. Gmina jest inwestorem, a po wybudowaniu droga pozostanie w zarządzie Gminy.

Wykonywana inwestycja stanowi realizację zadań własnych Gminy w zakresie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446), tj. sprawy w zakresie: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Z zachowaniem procedur ustawy - Prawo zamówień publicznych, Gmina zleciła wykonanie zadania: "...................." podmiotowi zewnętrznemu, tj. firmie S. Sp. z o.o. będącej podatnikiem podatku od towarów i usług (umowa.......... z dn..............2016 r). Po realizacji inwestycji zostanie wystawiona na rzecz Gminy B. faktura VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie B. przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur związanych z realizowaną inwestycją: "..................................."?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie B. nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji: "......................". Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana na cele związane z czynnościami opodatkowanymi - art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). Ponadto zgodnie z art. 15 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Gmina budując drogę gminną realizuje w tym zakresie zadania własne służące zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a. Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl