ITPP1/4512-437/16/IK - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-437/16/IK Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji pn. "..." rozliczeń przez Gminę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji pn. "..." przed i po "centralizacji" rozliczeń przez Gminę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym nie jest uznawana za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje:

a.

czynności opodatkowanych według odpowiednich stawek, tj.: najem lokali użytkowych dzierżawy gruntów, sprzedaży działek,

b.

czynności zwolnione od podatku, tj. wynajem lokali mieszkalnych łącznie z kosztami dodatkowymi (opłatą mediów).

Gmina jest inwestorem zadania pn. "...". Na realizację ww. zadania Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, który uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, Osi priorytetowej V. Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.3. Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej, Poddziałanie 5.3.1. Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne z RPO na lata 2014-2020. Przy składaniu wniosku przyjęto, że realizując projekt podatek VAT stanowił będzie koszt kwalifikowany zadania, jeżeli Gmina nie ma możliwości w żaden inny sposób odzyskać go, co zobowiązana była udokumentować odpowiednim oświadczeniem.

Jednocześnie Gmina zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części lub całości poniesionego podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku zgodnie z art. 91 ust. 7-8 ustawy o VAT.

Realizowany projekt przez Gminę obejmuje roboty termomodernizacyjne i zmierzające do obniżenia kosztów eksploatacji z tytułu ogrzewania budynku i przygotowania ciepłej wody użytkowej w następującym zakresie:

* docieplenie elewacji, stropodachów, wymianę stolarki drzwiowej wejściowej,

* remont instalacji odgromowej,

* wymianę starych okien,

* montaż elektrowni fotowoltaicznej,

* przebudowa kotłowni węglowej na kotłownię opalaną biomasą.

Termin rozpoczęcia realizacji projektu to 5 października 2015 r., planowany termin rzeczowego zakończenia realizacji projektu - 9 września 2016 r.

Faktury dokumentujące ponoszone przez Gminę wydatki na projekt zostaną wystawione na Gminę.

Dofinansowanie udzielone zostanie w formie refundacji części poniesionych na inwestycję wydatków.

Przedmiot inwestycji, w którym funkcjonuje Szkoła Podstawowa w.....wraz z przyległą częścią mieszkalną komunalną oraz infrastrukturą towarzyszącą wykorzystywaną na potrzeby prowadzenia działalności oświatowej decyzją z dnia 1 września 2015 r. przekazane zostały w trwały zarząd Szkole Podstawowej w......na czas nieokreślony.

Nakłady poniesione na realizację inwestycji na podstawie dokumentu PT zostaną przekazane dla Szkoły Podstawowej w......i zwiększą wartość budynku szkoły.

Beneficjentem projektu jest Gmina. Zarządzaniem produktami powstałymi w wyniku realizacji projektu będzie zajmować się jednostka organizacyjna Gminy - Szkoła Podstawowa w....... W budynku Szkoły Podstawowej w......znajduje się Szkoła Podstawowa, która realizuje nieodpłatnie zadania publiczne Gminy z zakresu edukacji oraz dwa mieszkania komunalne wynajmowane osobom fizycznym. Na podstawie umowy cywilnoprawnej najmu lokali mieszkalnych Szkoła Podstawowa w.....obciąża najemcę czynszem za najem. Dochody z najmu odprowadzane są do budżetu Gminy.

Obecnie najemcy odrębnie i niezależnie od czynszu ponoszą koszty mediów, z uwagi na zawarcie umowy bezpośrednio z dostawcą, mieszkania ogrzewają we własnym zakresie.

Na obecny stan prawny Szkoła Podstawowa jest odrębnym od Gminy ale niezarejestrowanym podatnikiem VAT, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

Szkoła wykorzystuje swój budynek do czynności niepodlegających opodatkowaniu, tzn. do świadczenia nieodpłatnie usług edukacyjnych w ramach zadań statutowych jednostki oraz świadczy usługi zwolnione od podatku - wynajem dwóch mieszkań komunalnych.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. nastąpi na terenie Gminy centralizacja VAT.

Po zakończeniu projektu pn. "........" budynek będzie posiadał ogólne źródło ogrzewania pomieszczeń i wody użytkowej. W związku z uregulowaniem sposobu ogrzewania pomieszczeń i wody użytkowej koszty dodatkowe, w tym opłaty z tytułu energii elektrycznej na potrzeby podgrzewania ciepłej wody użytkowej oraz cieplnej (c.o.) będą stanowić koszty do ustalenia kwoty odpłatności za usługę najmu, bowiem dopełniają świadczenie zasadnicze.

Po centralizacji VAT od 1 stycznia 2017 r. nazwa podmiotu dokonującego transakcji sprzedaży wpisywana będzie na fakturach następująco: sprzedawca - Gmina; wystawca - Szkoła Podstawowa w.......

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy Gminie jako beneficjentowi realizującemu projekt pn. "............." należy się na podstawie obowiązujących przepisów prawnych zwrot podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją wyżej wymienionej inwestycji?

2. Czy po centralizacji VAT w Gminie (mając na uwadze wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej TSUE C-276/14 oraz wyrok NSA o sygn. akt I FPS 4/15) Gmina po realizacji projektu pn. "......." będzie miała możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, również w ramach korekty deklaracji, o której mowa w art. 86 ust. 13 i 13a oraz w trybie art. 91 ust. 7-8 ustawy o VAT?

Ad.1.

Zdaniem Gminy, nie ma prawa do ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług, dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. ".......".

Ad. 2.

Uchwałą z dnia 24 czerwca 2013 r. (I FPS 1/13) NSA uznał za konieczne wprowadzenie centralizacji podatku VAT w samorządach. Komunikat Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2016 r. określa termin, do którego należy dokonać centralizacji do 1 stycznia 2017 r.

Z powyższego wynika, że Szkoła Podstawowa w......, zgodnie z wyrokiem NSA nie może być traktowana jako odrębny podatnik od jednostki samorządu terytorialnego, która go utworzyła.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Realizacja projektu przez Gminę pn. "......" będzie związana z wykonywaniem zadań publicznoprawnych tj. zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy i zakresu edukacji publicznej, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Efektami realizacji projektu będzie zarządzać Szkoła Podstawowa - nieruchomość w trwałym zarządzie Szkoły.

W ramach umowy cywilnoprawnej Szkoła dokonuje transakcji, podlegających opodatkowaniu lecz zwolnionych od podatku w zakresie wynajmu lokali mieszkalnych.

Powyższe oznacza, że zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pn. "........." będą związane z wykonywaniem czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony również w ramach korekty deklaracji przy wykonywaniu ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl