ITPP1/4512-400/15/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-400/15/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2015 r. (data wpływu 8 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z tego obowiązku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w dniu 11 czerwca 2010 r. zawarła z niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej umowę o udzielanie świadczeń medycznych dla zatrudnionych pracowników. Pracownicy mają możliwość skorzystania ze świadczeń objętych trzema tzw. benefitplanami:

1. P001 - opieka z zakresu badań kodeksowych medycyny pracy, którego koszty w całości ponosi C... S.A.; lub

2. PK001 - obejmujący benefitplan P001 plus dodatkowo konsultacje u sześciu lekarzy specjalistów i wybrane badania diagnostyczne. Koszty tego benefitplanu ponosi C... S.A., a pracownikowi doliczana jest do przychodu wartość świadczenia ponad wartość świadczeń medycyny pracy, która jest opodatkowana i oskładkowana; lub

3. N_A014_TO - obejmujący swym zakresem świadczenia medycyny pracy i konsultacje u sześciu lekarzy specjalistów oraz wybrane badania diagnostyczne (czyli pakiet świadczeń ujęty w benefitplanie PK001) a ponadto kompleksowe konsultacje specjalistyczne, konsultacje psychologa i psychiatry, konsultacyjne zabiegi ambulatoryjne, kompleksowe badania diagnostyczne, diagnostykę obrazową i profilaktyczne przeglądy stanu zdrowia "Zdrowa Kobieta" i "Zdrowy Mężczyzna".

Zryczałtowane koszty kompleksowych konsultacji specjalistycznych, konsultacji psychologa i psychiatry, konsultacyjnych zabiegów ambulatoryjnych, kompleksowych badań diagnostycznych, diagnostyki obrazowej i profilaktycznego przeglądy stanu zdrowia "Zdrowa Kobieta" i "Zdrowy Mężczyzna" ponoszone są przez pracowników i potrącane z ich wynagrodzeń.

Benefitplan P001 jest dla każdego pracownika obowiązkowy. Jednakże pracownik może, poprzez złożenie stosownego oświadczenia wybrać benefitplan PK001 lub N_A014_TO.

Spółka raz w miesiącu jest obciążana fakturą za wybrane przez pracowników benefitplany. W związku z trudną sytuacją publicznej służby zdrowia, trudnościami w dostaniu się do lekarzy specjalistów, kilkoro pracowników chciałoby skorzystać ze świadczeń medycznych dla członków swoich rodzin tj. małżonka lub partnera życiowego, dzieci pozostających na utrzymaniu do 26 roku życia. Możliwość skorzystania z takiego pakietu istnieje, ponieważ zakład opieki zdrowotnej w kompleksowej umowie zawartej ze Spółką oferuje również świadczenia dla członków rodzin pracowników oznaczone benefitplanem K001_320 (...). Koszty takiego pakietu pokrywane byłyby przez pracownika (potrącane z jego wynagrodzenia). Zakład opieki zdrowotnej doliczałby na fakturze wystawianej co miesiąc dla Spółki koszty tego benefitplanu do kosztów świadczeń medycznych wynikających z dotychczasowych benefitplanów.

Spółka powzięła jednak wątpliwość, czy potrącone z wynagrodzeń pracownikom kwoty za korzystanie przez nich z benefitplanów dla członków rodzin K001_320 (...) będą korzystały ze zwolnienia z obowiązku ich ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie "paragrafu 4 pkt 2f oraz pozycji 35 załącznika do rozporządzenia".

Spółka dokonuje sprzedaży usług i towarów wyłącznie dla podmiotów będących podatnikami VAT, a nie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, stąd na cały obrót są wystawiane faktury. Nie mając sprzedaży dla osób fizycznych, Spółka nie ma obowiązku rejestrowania obrotu za pomocą kas fiskalnych i takiej kasy nie posiada.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy jeżeli jakiś pracownik zdecydowałby się na korzystanie z benefitplanu dla członków rodzin dostępnego w ramach umowy pomiędzy Spółką a niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej, Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia rejestrowania wartości obrotu z tytułu tego benefitplanu (obciążenia pracownika) przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Spółka wskazała, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących daje możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania dostaw towarów i świadczenia usług przez podatnika na rzecz jego pracowników.

Zdaniem Spółki, tylko pracownik a nie członek jego rodziny może wybrać i opłacać benefitplan obejmujący także świadczenia dla członków rodziny. W związku z tym, jest to świadczenie na rzecz pracownika i może ono skorzystać ze zwolnienia z rejestrowania za pomocą kasy fiskalnej na podstawie "paragrafu 4 pkt 2 lit. f rozporządzenia".

Spółka wskazała, że nabywcą określonego benefitplanu, w tym benefitplanu obejmującego świadczenia dla członków rodzin jest pracownik, który ponosi jego koszty. Nie ma możliwości, aby członkowie rodzin osób niebędących pracownikami Spółki mogli skorzystać ze świadczeń medycznych wynikających z benefitplanu K001_320 (...). Nabywcą takiego pakietu w Spółce może być wyłącznie pracownik.

W ocenie Spółki, świadczenia medyczne nabywane przez pracowników, z których korzysta jego małżonek czy dzieci niczym nie różnią się od innych usług nabywanych np. w formie karnetów na basen czy siłownię. Karnety nabywają pracownicy, a pracodawca nie jest uprawniony do weryfikowania jak zostały przez pracownika zagospodarowane, czy z basenu lub siłowni fizycznie skorzystał pracownik czy któryś z członków jego rodziny. Podobna sytuacja byłaby, gdyby pracownik odkupił od swego pracodawcy telefon komórkowy. Zakup ten przez pracownika na podstawie poz. 35 załącznika do rozporządzenia może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej. Nie ma znaczenia fakt, że pracownik przekaże ten telefon np. swojemu dziecku. Podobnie jest ze świadczeniami zdrowotnymi, to pracownik nabywa pakiet medyczny (benefitplan), żeby zapewnić opiekę medyczną swoim dzieciom i małżonkowi, do czego obliguje go także kodeks rodzinny i opiekuńczy. Gdyby ustawodawca chciał wyłączyć ze zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących usługi medyczne dla członków rodzin pracowników, użyłby w pkt 35 załącznika do rozporządzenia sformułowania: "Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika wyłącznie dla pracowników....". Ponadto rozporządzenie jest nowym aktem prawnym, a więc przystającym do aktualnej rzeczywistości gospodarczej i życiowej, w której wiadome jest, że firmy zatrudniające pracowników oferują opiekę medyczną nie tylko tym pracownikom, ale w wielu przypadkach także dla ich rodzin.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22).

Powołany przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

1.

wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;

2.

stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;

3.

możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;

4.

konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;

5.

konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;

6.

konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

7.

konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2015 r. w powyższym zakresie obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544).

W poz. 35 tego załącznika wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali

Na podstawie § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (§ 3 ust. 2).

Na podstawie § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Z kolei jak wynika z zapisu § 4 ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych.

W tym miejscu należy podkreślić, że w obecnie obowiązującym rozporządzeniu, Minister Finansów rozszerzył zakres czynności wyłączonych ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak wynika z zapisu § 4 pkt 2 lit. f ww. rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów.

Stosownie do zapisu § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, którzy po dniu 31 grudnia 2014 r. kontynuują świadczenie usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c-j, świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania do dnia 28 lutego 2015 r.

W przypadku, o którym mowa w ust. 1, zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, traci moc z dniem 1 marca 2015 r. - § 9 ust. 2.

Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że świadczenie usług w zakresie opieki medycznej przez lekarza lub lekarza dentystę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych objęte jest bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że powołany przepis § 4 pkt 2 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. dotyczy wyłącznie usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej, a także spółki cywilne, jawne albo partnerskie, których wspólnikami są lekarze lub lekarze dentyści w ramach grupowej praktyki lekarskiej. Należy podkreślić, że wyłączenie ze zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie powołanego § 4 pkt 2 lit. f nie ma natomiast zastosowania w przypadku podmiotów leczniczych zatrudniających lekarzy, lekarzy dentystów również wówczas, gdy są realizowane w ramach abonamentów medycznych.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, wyłączenie ze zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 4 pkt 2 lit. f nie obejmuje swym zakresem świadczeń dokonywanych przez inne podmioty niż wskazane w tym przepisie, tj. lekarzy i lekarzy dentystów. W świetle powyższego, powołana wyżej regulacja nie znajduje zastosowania w niniejszej sprawie.

Analiza przedstawionego opisu sprawy prowadzi do wniosku, że bez świadczeń medycznych nabywanych przez Spółkę na rzecz zatrudnionych pracowników w ramach stosunku pracy, pracownicy ci nie mieliby możliwości nabywania benefitplanu na rzecz członków rodzin. Zatem jako świadczenie o charakterze kompleksowym, należy je rozpatrywać całościowo.

Mając powyższe na względzie, przy założeniu, że wobec Spółki nie powstał wcześniej obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na zasadach ogólnych - to stosownie do zapisu § 2 ust. 1 w powiazaniu z poz. 35 załącznika do powołanego wcześniej rozporządzenia, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2016 r. Spółka może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej opisanych świadczeń. Ze względu na zakres tych świadczeń zwolnienie to dotyczy również pakietów uprawniających do korzystania ze świadczeń medycznych członków rodzin pracowników.

Tym samym, tutejszy organ podziela stanowisko Spółki w kwestii prawa do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, niemniej z uwagi na fakt, że Spółka przedstawione we wniosku stanowisko zbudowała na podstawie § 4 pkt 2f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. - uznano je za nieprawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii będącej przedmiotem zapytania. Nie dotyczy natomiast innych kwestii poruszonych we własnym stanowisku Spółki, tj. oceny zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczeń nabywanych w formie karnetów wstępu na basen czy siłownię, czy też sprzedaży przez pracodawcę na rzecz pracownika telefonów komórkowych, bowiem kwestie te nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl