ITPP1/4512-355/15/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-355/15/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2015 r. (data wpływu 27 marca 2015 r.), uzupełnionym w dniu 15 czerwca 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy przy dostawie nieruchomości zabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2015 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 15 czerwca 2015 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy przy dostawie nieruchomości zabudowanej.

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Na mocy decyzji komunalizacyjnej Wojewody. z dnia 28 października 1996 r..., stwierdzono nabycie z mocy prawa nieodpłatnie przez Gminę. nieruchomości położonej w województwie podlaskim, powiecie sejneńskim, gmina..., miejscowość..., obręb ewidencyjny...,. o obszarze 9,5200 ha, składającej się między innymi z działki oznaczonej numerem 211 o pow. 0,4000 ha, zabudowanej budynkiem szkoły. Dla nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta Kw nr..... Teren objęty przedmiotową nieruchomością nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z rejestrem gruntów działka stanowi Bi - tereny zabudowane inne. W budynku do dnia 31 sierpnia 2008 r. funkcjonowała szkoła podstawowa. Po likwidacji szkoły, budynek nie był wykorzystywany przez Gminę, nie był oddany osobom trzecim w najem, dzierżawę czy też użyczenie. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynku.

Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym na zlecenie Gminy w miesiącu maju 2014 r. w celu jego wyceny, budynek dawnej szkoły podstawowej jest murowany, częściowo podpiwniczony, parterowy z poddaszem użytkowym, o pow. zabudowy 455,58 metrów kwadratowych, pow. całkowitej 1013,45 metrów kwadratowych. Rok budowy określony został na koniec lat osiemdziesiątych. Działka na której znajduje się budynek jest ogrodzona, uzbrojona w studnię z wodociągiem i kanalizację lokalną, przyłącze elektryczne i telefoniczne. Wartość nieruchomości rzeczoznawca określił na kwotę 188.100 zł.

Zarządzeniem Nr..... z dnia 22 lipca 2014 r. Wójt Gminy...., przeznaczył przedmiotową nieruchomość do sprzedaży w trybie przetargu ustnego nieograniczonego. W dniu 20 października 2014 r. ogłoszony został przetarg na zbycie nieruchomości. Cenę wywoławczą nieruchomości ustalono na kwotę 188.100 zł netto. W wyniku przeprowadzonego przetargu, nieruchomość została sprzedana za kwotę 189.990 zł netto. Gmina wystawiła nabywcy nieruchomości fakturę na kwotę 189.990 zł netto plus podatek VAT w kwocie 43.697,70 zł, łącznie nabywca uiścił kwotę 233.687,70 zł brutto. Aktem notarialnym z dnia 27 stycznia 2015 r. dokonano przeniesienia własności nieruchomości na rzecz nabywcy za cenę 233.687,70 zł brutto w tym podatek VAT 43.697,70 zł.

Pismem z dnia 2 marca 2015 r. nabywca nieruchomości zwrócił się do Gminy z prośbą o wystawienie faktury korygującej i zwrot podatku VAT. W ocenie nabywcy faktura została wystawiona przez Gminę z błędną stawką podatku VAT, bowiem powinna być wystawiona faktura ze stawką zwolnioną. Sprzedaż nieruchomości zabudowanej budynkiem byłej szkoły jest zdaniem nabywcy obligatoryjnie zwolniona z podatku VAT w oparciu o treść art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu ostatecznie wskazano, że studnia wiercona głębinowa w J., zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane, jest budowlą w rozumieniu tego prawa, została wykonana w 2005 r. (protokół odbioru robót związanych z wykonaniem studni głębinowej z dnia 26 września 2005 r., Starostwo Powiatowe w S. wydało dla Szkoły Podstawowej w J. decyzję z dnia 31 grudnia 2007 r. - pozwolenie wodno-prawne na pobór wody podziemnej z własnego ujęcia dla zaspokajania potrzeb socjalno-bytowych i porządkowych z ujęcia zlokalizowanego we wsi J.); PT protokół przekazania ze Szkoły Podstawowej w J. dla urzędu Gminy w K. z dnia 19 sierpnia 2008 r. (w związku z likwidacją Szkoły Podstawowej w J. z dniem 31 sierpnia 2008 r.); studnia znajduje się obok szkoły stanowi odrębny obiekt, nie była wynajmowana, "nie przysługiwało prawo odliczenia VAT" z tytułu wykonania studni.

Ogrodzenie działki nie jest budowlą w rozumieniu prawa budowlanego jest urządzeniem budowlanym.

Budynek szkoły według dziennika budowy został wzniesiony w 1979 r. rozbudowa szkoły w J. odbywała się w latach 1989-1993. W budynku szkoły wynajmowane było mieszkanie dla dyrektorki szkoły (umowa najmu między Kuratorium Oświaty w S. a dyrektorem od dnia 1 stycznia 1993 r. odpłatnie do dnia 31 sierpnia 2001 r. (z dokumentacji kart wynagrodzeń - potrącenia - opłata za mieszkanie 1999 do 31 sierpnia 2001 r.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina sprzedając nieruchomość zabudowaną budynkiem byłej szkoły w momencie sprzedaży powinna naliczyć i odprowadzić do Urzędu Skarbowego podatek VAT należny od sprzedaży, czy przedmiotowa nieruchomość w postaci budynku wraz z gruntem korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zatem Gmina powinna dokonać korekty deklaracji podatku VAT i uzyskać zwrot podatku od Urzędu Skarbowego?

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina dokonując sprzedaży budynku wraz z gruntem nie powinna doliczać do niej podatku VAT w momencie sprzedaży, bowiem sprzedaż tej nieruchomości korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części a także wszelkie postacie energii. Przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). W świetle cytowanych wyżej przepisów wynika więc, że grunty są towarami, natomiast sprzedaż gruntów stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 10 i ust. 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku:

1.

dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

2.

dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 1, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przez pierwsze zasiedlenie stosownie do treści art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie należy uznać między innymi objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika a wydanie obiektu winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek zostanie sprzedany lub oddany do odpłatnego korzystania a więc powstanie czynność podlegająca opodatkowaniu.

Mając na uwadze powyższe przepisy w ocenie Wnioskodawcy w opisywanej sprawie nie doszło do pierwszego zasiedlenia, bowiem nie zaistniała czynność podlegająca opodatkowaniu taka jak sprzedaż czy też przekazanie nieruchomości do odpłatnego korzystania. Nabycie zabudowanej nieruchomości nastąpiło z mocy prawa w oparciu o decyzję komunalizacyjną i takie nabycie nie było czynnością opodatkowaną. Tak więc sprzedaż nieruchomości nie jest objęta powyższym zwolnieniem.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się również od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W opisywanej sprawie, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem nabycie nieruchomości z mocy prawa nie skutkowało opodatkowaniem tej czynności, podatnik w okresie użytkowania obiektu nie ponosił również wydatków na ulepszenie nieruchomości.

Wnioskodawca nie zrezygnował również ze zwolnienia od podatku o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy, składając przed naczelnikiem urzędu skarbowego oświadczenie o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy.

W świetle powyższych ustaleń w ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości zabudowanej budynkiem byłej szkoły jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że stosownie do treści art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, zatem grunt, będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku jak budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji gdy budynki korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W art. 2 pkt 14 ustawy ustawodawca określił, co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, bądź go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę lub najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa, czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W świetle art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl ust. 7a tego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem, grunty zabudowane podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla obiektów budowlanych, które się na nim znajdują. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków lub budowli trwale z nim związanych. Jeżeli dostawa budynków lub budowli korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym dany obiekt jest posadowiony.

Z wniosku wynika, że Gmina dokonała dostawy nieruchomości w skład której wchodzą: działka, budynek szkoły, studnia wiercona głębinowa stanowiąca budowlę w rozumieniu prawa budowlanego, ogrodzenie jako urządzenie budowlane oraz przyłącze elektryczne i telefoniczne. Część budynku szkoły (tj. "mieszkanie dla dyrektorki szkoły") było przedmiotem odpłatnego najmu (do dnia 31 sierpnia 2001 r.).

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że dostawa zabudowanej (budynkiem i budowlą) nieruchomości, w części w której była przedmiotem odpłatnego najmu (tj. dotyczącej lokalu mieszkalnego wydzielonego w obiekcie szkolnym) objęta jest zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem spełnione zostały warunki, o których mowa w tym przepisie, a strony nie wybrały opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 powołanej ustawy. Oddanie w odpłatny najem części budynku szkolnego wypełniło definicję pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy (czynność ta podlegała co do zasady opodatkowaniu VAT) i od tego momentu minęły 2 lata, a Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie tego budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W przypadku natomiast pozostałych części nieruchomości, które nie były objęte przedmiotem najmu zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz Gmina nie ponosiła wydatków na remont oraz modernizację tych obiektów. W konsekwencji wystawiając fakturę dokumentującą sprzedaż przedmiotowej nieruchomości należy uwzględnić zarówno treść art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy oraz treść art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Ponadto zbycie gruntów, na którym posadowione są ww. obiekty - przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy - będzie również zwolnione od podatku od towarów i usług.

A zatem zbycie przedmiotowej nieruchomości wraz z gruntem korzystać będzie ze zwolnienia od podatku. Jednakże w związku z tym, że nieruchomość ta korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl