ITPP1/4512-354/16/JP - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-354/16/JP Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2016 r. (data wpływu 23 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Towarzystwo (Wnioskodawca) założone zostało w xx roku i obecnie skupia około 190 członków. Celem działań Wnioskodawcy jest m.in.:

1.

ochrona ptaków ze szczególnym uwzględnieniem ich siedlisk,

2.

poznanie stanu i obserwowanie zmian awifauny,

3.

szerzenie wiedzy na temat ptaków, zagrożeń ich bytowania i możliwości ochrony.

Wnioskodawca jako osoba prawna jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W styczniu 20xx r. Wnioskodawca złożył wniosek do xx o nazwie "XXX" na konkurs XXX "Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych", działanie 2.4 "Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna". Wniosek ten został pozytywnie oceniony, czego efektem było uzyskanie 91 punktów. Wskutek tego projekt uzyskał statut projektu podstawowego i został umieszczony na 2 miejscu listy rankingowej. Obecnie znajduje się on w dalszej ocenie merytorycznej II stopnia, na etapie której należy dostarczyć niezbędne załączniki. Jednym z nich jest interpretacja indywidualna wydana w imieniu Ministra Finansów przez właściwą Izbę Skarbową, dotycząca braku możliwości odzyskania VAT w ramach projektu. Powyższy projekt planuje się zrealizować w okresie od x stycznia 20xx r. do xx grudnia 20xx r. Projekt ten współfinansowany będzie ze środków EFRR w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, NFOSiGW oraz z własnych środków finansowych.

Głównym celem projektu będzie poprawa stanu zachowania siedlisk i populacji dubelta w obrębie aktualnych stanowisk występowania gatunku w OSO xx.

Cel ten zostanie osiągnięty wskutek realizacji następujących założeń i na skutek uzyskania następujących parametrów:

1. Odtworzenie siedlisk dubelta oraz innych gatunków ptaków siewkowych na wybranych powierzchniach poprzez przywrócenie na nich ekstensywnego użytkowania kośnego (wykoszenie 35 ha łąk i nieużytków; usunięcie 35 ha (powierzchnia całkowita) zadrzewień i zakrzaczeń (27 ha powierzchnia zredukowana).

2. Poprawa jakości siedlisk poprzez wprowadzenie wypasu na wybranych obszarach stanowiących tereny lęgowe i żerowiskowe dubelta oraz innych ptaków siewkowych (wybudowanie ogrodzenia na dł. 2310 mb oraz oczka wodnego, jako wodopój pod wypas koników polskich na obręb xx).

3. Zahamowanie zaniku siedlisk dubelta poprzez umożliwienie ich ekstensywnego użytkowania kośnego sprzętem mechanicznym (remont/budowa infrastruktury w postaci przepustów (11 szt.) i dróg dojazdowych do użytkowanych łąk na dł. 3400 mb).

4. Optymalizacja warunków wilgotnościowych w siedliskach dubelta. Obniżanie się poziomu wód gruntowych, obok zaniku użytkowania łąk i pastwisk jest jedną z głównych przyczyn zmniejszania się populacji dubelta i innych ptaków siewkowych w dolinach rzecznych xx. Realizacja tego zadania będzie możliwa głównie na strategicznie wykupionych gruntach będących już własnością Wnioskodawcy (150 ha) i planowanych do zakupu w niniejszym projekcie (18 ha) z ewentualnymi tokowiskami, miejscami gniazdowania lub żerowania dubelta. W miejscach tych planuje się wykonanie remontu przepustów z zastawkami (12 szt.) i zasypanie rowów melioracyjnych na dł. 2200 mb. Powierzchnia ta pod względem hyrdologicznym będzie monitorowana dzięki zakupionym w projekcie 8 szt. diverom oraz opracowaniu danych terenowych.

5. Rozpoznanie preferencji siedliskowych lęgowej populacji dubelta w dolinach rzecznych xx oraz wykonanie dokładnej oceny liczebności populacji dubelta na tym obszarze (zakup i założenie 10 loggerów GPS na samce dubelta i 5 VHF na samice, uzyskanie danych terenowych). Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii w ochronie przyrody, przestrzennej analizie GIS danych telemetrycznych z wykorzystania siedlisk przez dubelty (zakup nadajników GPS), określenie metod użytkowania łąk najbardziej sprzyjających zachowaniu siedlisk dubelta we właściwym stanie ochrony.

6. Zmniejszenie presji drapieżników (poprzez redukcje około 150 osobników lisa i/lub jenota rocznie oraz monitoring połączony z odłowem szacunkowej liczby 20 osobników norki amerykańskiej rocznie) odpowiedzialnych za zwiększone straty w lęgach dubelta oraz innych gatunków ptaków.

7. W ramach projektu przewiduje się wykonanie działań promująco-informatycznych o projekcie (wytworzenie gadżetów etc).

Majątek wytworzony w ramach projektu pozostanie własnością Wnioskodawcy i w okresie realizacji projektu oraz w okresie 5 lat od zakończenia projektu będzie wykorzystywany na realizację działań przewidzianych w projekcie.

Infrastruktura wytworzona w ramach projektu zlokalizowana będzie na gruntach będących własnością Wnioskodawcy oraz Gminy xx, Gminy xx i Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w xx. Wszystkie środki trwałe zlokalizowane na cudzym gruncie zostaną przekazane przez Wnioskodawcę właścicielom tych gruntów, w oparciu o podpisaną w ramach realizacji projektu umowę przekazania. Przedmiotowa umowa będzie również regulować fakt podtrzymania trwałości podjętych w ramach projektu działań przez okres co najmniej 5 lat od jego zakończenia, co oznacza powstrzymanie się w tym okresie od podejmowania jakichkolwiek działań sprzecznych z celami projektu lub ograniczających jego efekty. Towarzystwa ze środków własnych w ramach celów statutowych instytucji.

W ramach projektu "xx" wykonywane są następujące zadania.

1. Przygotowanie dokumentacji technicznej i uzyskanie pozwolenia na remont infrastruktury umożliwiającej dojazd do użytkowanych łąk na dł. 3400 mb oraz budowa/remont 11 szt. przepustów.

2. Przygotowanie dokumentacji technicznej i uzyskanie pozwolenia na budowę urządzeń małej retencji, tj. przepusty z zastawkami (12 szt.) i zasypanie 2200 mb rowów melioracyjnych oraz wybudowanie oczka wodnego, stanowiącego wodopój dla koników polskich.

3. Przygotowanie prawnej dokumentacji przetargowej w ramach realizacji działań projektu.

4. Odtworzenie prawidłowej struktury siedlisk i poprawa warunków żerowiskowych dubelta poprzez odtworzenie 35 ha nieużytkowanych łąk i nieużytków.

5. Budowa ogrodzenia działki przeznaczonej pod ekstensywny wypas koników polskich na dł. 2310 mb.

6. Redukcja drapieżników poprzez ich odstrzał i odłów (150 osobników rocznie).

7. Wykup 18 ha łąk i nieużytków jako istniejące i/lub potencjalne siedliska występowania dubelta - wycena gruntów, opłata notarialna i koszty zakupu ziemi.

8. Zakup pułapek żywołownych na łasicowate (4 szt.).

9. Zakup i montaż urządzenia GSM do obsługi fotopułapki (4 szt.).

10. Zakup lornetki (1 szt.) i aparatu fotograficznego (1 szt.).

11. Zakup komputera stacjonarnego wraz z oprogramowaniem (1 komplet) i kopiarką wielofunkcyjną (1 szt.).

12. Zakup 8 kompletów diverów.

13. Zakup loggerów GPS (16 szt.), akumulatorów (6 szt.), taśmy teflonowej, nadajników VHF (5 szt.).

14. Budowa 11 szt. przepustów oraz remont dróg dojazdowych do ekstensywnie użytkowanych łąk na dł. 3400 mb.

15. Przywracanie i utrzymanie naturalnych stosunków wodnych poprzez budowę/remont 12 szt. urządzeń piętrzących i likwidację rowów melioracyjnych na dł. 2200 mb oraz budowę oczka wodnego.

16. Rozpoznanie stanu populacji dubelta i siedlisk jego występowania na terenie projektu.

17. Monitoring lęgowy ptaków siewkowych.

18. Montaż diverów (8 kompletów) i wykonanie monitoringu wraz z raportem dotyczącym zmian warunków hydrologicznych na terenie realizacji inwestycji budowlanych.

19. Monitoring fitosocjologiczny wraz z raportem na terenie realizacji inwestycji budowlanych.

20. Organizacja workampów dla wolonatriuszy (catering, upominki promujące projekt).

21. Utworzenie i koordynacja strony internetowej projektu.

22. Promocja projektu (kalendarze, spotkania z miejscową społecznością, gadżety - roll-upy, kubki, koszulki, torby płócienne, długopisy, smycze i naklejki, zakup zdjęć fotograficznych i rysunków).

23. Organizacja zajęć edukacyjnych (konspekt dydaktyczny-opracowanie, druk oraz organizacja zajęć).

24. Koordynacja projektu poprzez zatrudnienie personelu do zarządzania projektem: kierownika projektu, asystenta, księgowej i prawnika, koszty korespondencji, telefonów, delegacji związanych z projektem, zakup materiałów biurowych.

W ramach projektu przewidziano udział w szkoleniu ArcCIS.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu "xx"?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu "xx" nie przysługuje.

Stosownie bowiem do treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm) - zarejestrowany czynny podatnik VAT, zasadniczo uprawniony jest do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi. Wszelkie wydatki dokonywane przez Wnioskodawcę, w ramach realizowanego projektu "xx", nie mają żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, a więc w ocenie Wnioskodawcy nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabywanych towarach i usługach dokonywanych w ramach ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl