ITPP1/4512-348/15/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-348/15/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2015 r. (data wpływu do organu 25 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 2009 r. z przeważającą działalnością kod PKD 85.59.A Nauka języków obcych dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Od 2014 r. wybrała Pani opodatkowanie "wg stawki liniowej 19%", nie jest "płatnikiem" podatku VAT. Dodatkowo, "w ramach 85.52.Z Pozaszkolnych Formach Edukacji Artystycznej", prowadzone są również zajęcia baletowe dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Dotychczas nie była prowadzona działalność w zakresie pozostałych zgłoszonych kodów PKD.

Usługi w zakresie edukacji korzystały ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących do 31 grudnia 2014 r. na mocy załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382). Ponieważ przychód z dodatkowych zajęć baletowych w 2014 r. wyniósł 19.760 zł (10.120 zł w I półroczu oraz 9.640 zł w II półroczu), a w całym 2013 r. 4.820 zł, korzystała Pani ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Całkowity przychód w 2014 r. wyniósł 308.525 zł (164.730 zł I półroczu oraz 143.795 zł w II półroczu).

Od początku 2015 r. miesięczny przychód z tytułu zajęć baletowych wynosi około 3.000 zł. Można przewidzieć, że do końca roku wyniesie około 30.000 zł (w wakacje zajęcie nie są prowadzone). Zostanie zatem przekroczony limit o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia natomiast udział obrotów z tytułu sprzedaży zwolnionej z ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia (poz. 31) w całkowitym obrocie podatnika (zwanym "udziałem procentowym obrotu") realizowanym na rzecz podmiotów wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nadal będzie znacząco wyższy niż 80%. W 2014 r. udział procentowy obrotu wyniósł 93,60 (93,86% w I półroczu oraz 93,30 w II półroczu).

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do końca 2016 r. podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług zwolnionych z ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia (poz. 1-34) w przypadku, gdy w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w całkowitym obrocie podatnika (zwanym "udziałem procentowym obrotu") realizowanym na rzecz podmiotów wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 80%. Zwolnienie to nie ma jednak zastosowania, w przypadku podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy obrotu równy lub niższy 80% (§ 3 ust. 3 rozporządzenia).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w momencie przekroczenia progu 20.000 zł określonego § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, nadal będzie Pani zwolniona z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, ze względu na § 3 ust. 1 pkt 3... W roku podatkowym 2014 udział obrotów z tytułu sprzedaży zwolnionej z ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia (poz. 31) w całkowitym obrocie wyniósł 93,60%, wobec czego był wyższy niż wymagany 80%. Przewiduje Pani, że w 2015 r. udział procentowy obrotu wyniesie powyżej 80% zarówno w pierwszym jaki drugim półroczu.

Pani zdaniem, w powyższym przypadku zwolnienie będzie obowiązywało dopóki liczony co pół roku udział procentowy obrotu będzie wyższy niż 80% lub do 31 grudnia 2016 r. kiedy kończy się okres zwolnienia określony w rozporządzeniu.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy 80% albo niższy niż 80% (...).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W myśl tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22).

Powołany przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2015 r. w powyższym zakresie obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2014 r. poz. 1544).

Zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 31 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 85) - z wyłączeniem:

#61485;

* usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),#61485;

* usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),#61485;

* usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).

Stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Ponadto, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu", był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80% - § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (§ 3 ust. 2).

Na podstawie § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy 80% albo niższy niż 80% (...).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą - w przeważającym zakresie PKD 85.59.A Nauka języków obcych dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Dodatkowo, "w ramach 85.52.Z Pozaszkolnych Formach Edukacji Artystycznej", prowadzone są również zajęcia baletowe dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Dotychczas nie była prowadzona działalność w zakresie pozostałych zgłoszonych kodów PKD. Wskazała Pani, że przychód z dodatkowych zajęć baletowych w 2014 r. wyniósł 19.760 zł (10.120 zł w I półroczu oraz 9.640 zł w II półroczu), a w całym 2013 r. 4.820 zł, wobec czego korzystała Pani ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Całkowity przychód w 2014 r. wyniósł 308.525 zł (164.730 zł I półroczu oraz 143.795 zł w II półroczu). Wskazała Pani, że od początku 2015 r. miesięczny przychód z tytułu zajęć baletowych wynosi około 3.000 zł. Można przewidzieć, że końca roku wyniesie około 30.000 zł (w wakacje zajęcie nie są prowadzone). Zostanie zatem przekroczony limit o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Natomiast udział obrotów z tytułu sprzedaży zwolnionej z ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia (poz. 31) w całkowitym obrocie podatnika (zwanym "udziałem procentowym obrotu") realizowanym na rzecz podmiotów wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nadal będzie znacząco wyższy niż 80%. W 2014 r. udział procentowy obrotu wyniósł 93,60 (93,86% w I półroczu oraz 93,30 w II półroczu).

Odnosząc się do powyższego należy przede wszystkim wskazać, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jak wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy - dotyczy tych podatników, którzy dokonują świadczeń na rzecz na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Wobec tego, ustalając obrót uprawniający podatnika do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. należy uwzględniać cały obrót osiągnięty przez podatnika na rzecz ww. osób

Przedstawiony opis sprawy wskazuje, że z tytułu dokonywanych świadczeń na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2014 r. osiągnęła przez Pani obrót w kwocie 308.525 zł. Na wartość tego obrotu składa się świadczenie usług w zakresie nauki języków obcych, które na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 31 załącznika do rozporządzenia ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. są objęte zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, oraz usługi nauki w zakresie zajęć baletowych dla dzieci, które nie są objęte tym zwolnieniem.

Obrót z tytułu świadczeń w zakresie nauki języków obcych, zarówno w pierwszym, jak i drugim półroczu ubiegłego roku przekroczył - jak wskazano - 80% wartości całkowitego obrotu zrealizowanego na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc przedstawiony opis sprawy do powołanych w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, że - co do zasady - z uwagi na wartość obrotu zrealizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych powstał wobec Pani obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przy czym, z uwagi na fakt, że zarówno w pierwszym, jak i drugim półroczu ubiegłego roku obrót z tytułu świadczenia usług zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania był wyższy niż 80% wartości całkowitego obrotu zrealizowanego na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 4 listopada 2014 r., jest Pani podatnikiem zwolnionym podmiotowo z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ze zwolnienia tego może Pani korzystać nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2016 r., chyba że wcześniej zajdą okoliczności, o których mowa w § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia, tj. udział procentowy obrotu zwolnionego z obowiązku ewidencjonowania (usług w zakresie nauki języków obcych) w okresie danego półrocza roku podatkowego będzie równy 80% albo niższy niż 80% całkowitego obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wówczas zwolnienie to straci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca tego półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, stosownie do zapisu § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl