ITPP1/4512-331/15/JP - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-331/15/JP Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2015 r. (data wpływu 23 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "XXX" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w okresie od x xx 2014 r. do x xx 2015 r. realizuje projekt na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w XXX z dnia 22 września 2014 r.: "XXX".

Realizacja projektu przyczyni się do ograniczenia skutków antropopresji na obszarach przyrodniczo cennych. Projekt realizowany jest na obszarze Natura 2000. Efektem rzeczowym umowy jest infrastruktura turystyczna:

* szlaki turystyczne (utrzymanie drożności),

* zadaszenia,

* kładki i pomosty i inne.

W ramach umowy przeprowadzone będą następujące działania:

1.

wykonanie dokumentacji projektowej na budowę dwóch pomostów widokowych na jeziorze XXX (w tym nadzór autorski);

2.

wykonanie i montaż znaków informacyjnych - drogowskazów na ścieżkach edukacyjnych, szlakach turystycznych i trasach narciarskich w tym:

* grawerowanie 200 drewnianych tabliczek drogowskazowych o wymiarach 15 cm x 45 cm (drogowskazy) oraz 20 cm x 40 cm (znaki kierunku),

* malowanie 200 wygrawerowanych tabliczek,

* zakup 50 słupów dębowych okorowanych o wymiarach: dł. 3,5 m i średnicy 20 cm w środku długości,

* montaż w terenie 50 słupów dębowych oraz 200 tabliczek drogowskazowych.

3.

wykonanie i ustawienie drewnianych zadaszeń z ławostołami w miejscach odpoczynku przy ścieżkach edukacyjnych i szlakach turystycznych. Ustawienie na stopach betonowych drewnianych konstrukcji. Wymiary zadaszenia: wys. 3,04 m, szer. 2,74 m, dł. 3,2 m. Lokalizacja: Obwód Ochronny XXX - 3 szt., Obwód Ochronny XXX - 2 szt., Obwód Ochronny XXX - 3 szt;

4.

wykonanie i montaż 17 plansz tablic informacyjnych (w tym 10 łącznie z konstrukcją nośną):

* 5 plansz o wymiarach 215 x 125 cm,

* 6 plansz o wymiarach 120 x 80 cm,

* 4 plansze o wymiarach 50 x 70 cm,

* 2 plansze o wymiarach 125 x 145 cm;

5.

wykonanie i montaż toalet kompostujących o wymiarach konstrukcji drewnianej 1,3 m x 1,9 m oraz wysokość 3,47 m, przy szlakach turystycznych i w miejscach odpoczynku. Lokalizacja:

* Obwód Ochronny XXX - 3 szt.,

* Obwód Ochronny XXX - 5 szt.,

* Obwód Ochronny XXX - 3 szt.,

* Obwód Ochronny XXX - 1 szt.,

* Obwód Ochronny XXX - 1 szt;

6.

budowa pomostów (punktów widokowych) na szlakach turystycznych:

a.

budowa pomostu XXX I - pomost z tworzywa ekologicznego na palach drewnianych (kształt litery "L") o powierzchni 63 m2,

b.

budowa pomostu na jeziorze XXX. - pomost drewniany na palach stalowych o powierzchni 99,43 m2,

c.

budowa pomostu na półwyspie XXX na XXX - pomost pływający z tworzywa ekologicznego (kształcie litery "I") o powierzchni 48 m2;

* zagospodarowanie miejsca odpoczynku XXX. W tym: rozbiórka betonowych fundamentów po dawnych zabudowaniach, wykonanie i ustawienie 3 szt. drewnianych zadaszeń z ławostołami w miejscach odpoczynku przy ścieżkach edukacyjnych i szlakach turystycznych. Ustawienie na stopach betonowych drewnianych konstrukcji;

* budowa pomostu (punktu widokowego) na jeziorze XXX - pomost drewniany na palach stalowych o pow.101,2 m2;

* budowa 3 wiat drewnianych pokrytych gontem bitumicznym z wbudowanym stalowym słupem - funkcja grilla w miejscach odpoczynku: xx, xx, xx. Budowa 2 miejsc ogniskowych w miejscach odpoczynku: XXX, za szkołą;

* zakup i montaż drewnianych koszy na śmieci na szlaki turystyczne, ścieżki edukacyjne i miejsca odpoczynku;

* utrzymanie drożności szlaków turystycznych poprzez odkrzaczanie, usuwanie gałęzi, wykaszanie;

* sprawowanie funkcji inspektora nadzoru.

Park Narodowy jest formą ochrony przyrody. W ramach wykonywania działalności uzyskuje m.in. dochody:

* z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zw. z VAT) oraz inne cele niż mieszkaniowe (23% VAT);

* z tytułu opłat za wstęp na teren PN (8%); z tytułu amatorskiego połowu ryb (23%);

* z tytułu udostępniania parku w celach edukacyjnych, turystycznych, rekreacyjnych (23%);

* ze sprzedaży drewna opałowego i pozostałego (8%, 23% VAT).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT w jakiejkolwiek formie w związku z dokonywanymi zakupami i usługami bieżącymi i inwestycyjnymi dotyczącymi umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w XXX XXX roku: "XXX".

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma prawa do odliczania i zwrotu podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w XXX roku: "XXX".

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dające możliwość odliczenia od podatku naliczonego, który był związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego nie mogą być zastosowane. Realizowana umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w XXX XXX roku: "XXX" nie jest związana z obrotem (sprzedażą) opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w treści powyższego przepisu warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnił prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jak uprzednio wskazano, niezbędne jest m.in. istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary i usługi służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążąc się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością przedsiębiorstwa, istnieć musi związek przyczynowoskutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością podatnika występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo sprzedaży. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z przepisem art. 86 ust. 7b ustawy o podatku od towarów i usług - w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Unormowanie to ma charakter doprecyzowujący ogólną zasadę w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z nieruchomością stanowiącą majątek przedsiębiorstwa podatnika, wykorzystywaną zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż prowadzona działalność, i jest zgodny z normą prawną wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy.

Definicja pojęcia "wytworzenia nieruchomości" zawarta została w art. 2 pkt 14a cytowanej ustawy, zgodnie z którym ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wytworzeniu nieruchomości - rozumie się przez to wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak wynika z powyższego obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "XXX", który polega na rozbudowie infrastruktury turystycznej XXX Parku Narodowego. Jak wskazano, realizacja projektu przyczyni się do ograniczenia skutków antropopresji na obszarach przyrodniczo cennych. Przeprowadzone będą m.in.: wykonanie i montaż znaków i tablic informacyjnych, budowa pomostów i drewnianych wiat, zagospodarowanie miejsca odpoczynku. Działalność Wnioskodawcy jest formą ochrony przyrody, w ramach której uzyskuje m.in. dochody: z wynajmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe oraz inne niż mieszkaniowe, z tytułu opłat wstępu na teren PN, z tytułu amatorskiego połowu ryb, z tytułu udostępniania parku w celach edukacyjnych, turystycznych, rekreacyjnych oraz z tytułu sprzedaży drewna opałowego i pozostałego.

Mając na uwadze opis przedstawiony we wniosku zauważyć trzeba, że z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach wykonywanej działalności świadczy usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem uzyskuje dochód m.in. z tytułu opłat za wstęp na teren XXX Parku Narodowego oraz udostępnianie parku w celach edukacyjnych, turystycznych, rekreacyjnych. W związku z powyższym - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - realizowany projekt (tekst jedn.: rozbudowa infrastruktury turystycznej) będzie miał związek z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT (dokumentujących ponoszone wydatki), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w zakresie w jakim realizowany projekt służy sprzedaży opodatkowanej.

Z tych też względów stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl