ITPP1/4512-330/15/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-330/15/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2015 r. (data wpływu 23 marca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 20 stycznia 2014 r. Gmina podpisała z Województwem X w umowę o dofinansowanie projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013, Osi priorytetowej 7 -Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działania 7.2 - Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałania 7.2.1 - Usługi i aplikacje dla obywateli. Podpisane zostały aneksy do umowy o dofinansowanie:

1.

aneks nr 1 - w dniu 13 maja 2014 r.,

2.

aneks nr 2 - w dniu 1 sierpnia 2014 r.,

3.

aneks nr 3 - w dniu 18 listopada 2014 r.

Projekt jest ukierunkowany na dostosowanie Gminy F. do istniejącego zapotrzebowania na innowacyjne rozwiązania związane z rozpowszechnieniem usług i aplikacji dla obywateli. Wraz z wykorzystaniem internetu oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych na terenie gminy realizowana będzie idea budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego i powszechnego dostępu do e-usług.

Głównym celem projektu jest wdrożenie e-usług w Gminie F. wraz z implementacją elektronicznego obiegu dokumentów w Urzędzie Miasta i Gminy F.

W ramach ww. projektu Gmina F. od maja 2013 r. do grudnia 2014 r. zrealizowała następujące zadania:

1.

przygotowano niezbędne dokumenty, w tym studium wykonalności projektu i dokumentację przetargową,

2.

przeprowadzono analizę przedwdrożeniową projektu,

3.

zakupiono sprzęt komputerowy, w tym serwery i komputery wraz z niezbędnym oprogramowaniem dla urzędu miasta i gminy, komputery przenośne dla radnych i pracowników mobilnych, system operacyjny i oprogramowanie antywirusowe, oprogramowanie biurowe,

4.

zakupiono licencje na elektroniczny obieg dokumentów; zaplanowano jego skonfigurowanie w taki sposób, aby umożliwić sprawne przesyłanie danych pomiędzy-poszczególnymi komórkami UMIG; do sprawnego funkcjonowania EOD niezbędny był także zakup skanera oraz scentralizowanego oprogramowania obsługującego programy niezbędne do prowadzenia urzędu (finanse, kadry, odpady itd.) współpracującego z elektronicznym obiegiem dokumentów,

5.

utworzono platformę serwerową; w celu zapewnienia efektywnego i bezpiecznego korzystania z e-usług oraz elektronicznego obiegu dokumentów konieczny był zakup serwerów wraz z zasilaczem UPS i systemem operacyjnym dla serwerów i licencjami dostępowymi dla użytkowników,

6.

zakupiono licencje i moduły na 7 e-usług, które usprawnią funkcjonowanie administracji samorządowej. są to: e-biuro obsługi interesanta, e-deklaracje, e-decyzje, e-podatki, e-odpady, e-konsultacje społeczne, e-rada,

7.

przeprowadzono część działań informacyjno-promocyjnych.

Od stycznia do marca 2015 r. trwa wdrażanie elektronicznego obiegu dokumentów i e-usług oraz pozostałe działania informacyjno-promocyjne.

Zakończenie wszystkich prac związanych z realizacją projektu pn. "..." zaplanowano do końca marca 2015 r.

Zakłada się, że po zakończeniu zadania jednostką odpowiedzialną za administrowanie powstałą infrastrukturą będzie nadal Gmina, jako jednostka zobowiązana do finansowania i utrzymania tego typu infrastruktury. Bieżące koszty utrzymania ponosić będzie Gmina, ponieważ w tym zakresie wykonuje zadania własne w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Faktury VAT dotyczące realizacji projektu wystawiane są na Urząd Miasta i Gminy we F. Podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym w projekcie. Wydatki związane z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina F. z tytułu realizacji projektu pn. "..." nie będzie uzyskiwać żadnych korzyści majątkowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, realizując projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013, Osi priorytetowej 7 - Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działania 7.2 - Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałania 7.2.1 - Usługi i aplikacje dla obywateli, ma możliwość odzyskania podatku VAT i czy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstałego w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina, realizując projekt pn. "...", nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT oraz nie może skorzystać z odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Gminy, dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą miały związku pomiędzy ich nabyciem, a wykonywaniem czynności opodatkowanych. Końcowy efekt, zrealizowanie inwestycji będzie służyć celom publicznym. W ocenie Gminy zakupy towarów i usług służące realizacji projektu nie dają możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ponadto Gmina, realizując inwestycję, kieruje się zaspokajaniem potrzeb wspólnoty terytorialnej i wykonuje zadania własne o charakterze gminnym nałożone na nią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego szczebla podstawowego wykonuje zadania publiczne (własne) o charakterze gminnym, w szczególności:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i czyszczenia ścieków komunalnych, utrzymaniu czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk I unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

3.

zieleni gminnej i zad rzewień,

4.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

5.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

6.

współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika podatku VAT organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym Gmina uważa, iż nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a tym samym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina realizuje projekt pn. "...". Głównym celem projektu jest wdrożenie e-usług w Gminie wraz z implementacją elektronicznego obiegu dokumentów w Urzędzie Miasta i Gminy. Jak wskazano, wydatki na realizację projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro jak wynika z wniosku, zrealizowane zakupy nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki. Z wniosku nie wynika również, aby środki, które Gmina otrzymała na dofinansowanie zakupów, były środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu. Zatem Gminie nie przysługuje również zwrot podatku naliczonego.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl