ITPP1/4512-3/16/17-S/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej ITPP1/4512-3/16/17-S/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz zgodnie z art. 223 Ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z 28 grudnia 2016 r. sygn. akt I SA/Bk 648/16 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 9 marca 2017 r.) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2015 r. (data wpływu 4 stycznia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku na wykonanie trwałej zabudowy meblowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku na wykonanie trwałej zabudowy meblowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Dotychczasowy przebieg postępowania

W dniu 2 marca 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację znak: ITPP1/4512-3/16/EA, w której uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym montaż komponentów meblowych w celu wykonania trwałej zabudowy meblowej następuje z wykorzystaniem w sposób istotny elementów obiektu budowlanego/lokalu, który przez konstrukcyjne połączenie tych komponentów i elementów obiektu budowlanego/lokalu stworzy trwałą zabudowę spełniającą jako całość określoną funkcję użytkową i czynność stanowi usługę modernizacji, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, opodatkowaną stawką VAT w wysokości 8%. Na wydaną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 2 marca 2016 r. znak: ITPP1/4512-3/16/EA pismem z dnia 19 marca 2016 r. Wnioskodawca wniósł wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów pismem z dnia 20 kwietnia 2016 r. znak: ITPP1/4512-1-10/16/JP stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca na interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 2 marca 2016 r. znak: ITPP1/4512-3/16/EA złożył skargę z 16 maja 2016 r. (data wpływu 24 maja 2016 r.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z dnia 28 grudnia 2016 r. sygn. akt I SA/Bk 648/16 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną z dnia 2 marca 2016 r. znak: ITPP1/4512-3/16/EA.

W ocenie Sądu zaskarżoną interpretacją tut. organ naruszył art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Sąd wskazał, że zagadnienie prawne dotyczące możliwości zastosowania stawki obniżonej VAT do kompleksowych usług dotyczących zabudowy meblowej było przedmiotem uchwały NSA z dnia 24 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 2/13. Sąd rozpatrujący skargę wskazał - jak słusznie stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale - że jedynym przepisem, który może dawać podstawę do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług do czynności polegających na wykonaniu trwałej zabudowy meblowej z uprzednio nabytych komponentów, wykonywanej w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym jest art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Sąd zauważył, że unormowanie krajowe, mimo pewnych różnic terminologicznych, w istocie odpowiada regulacji zawartej w pkt 10 załącznika III do Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2006 r. Nr 347, z późn. zm.), zwanej dalej w skrócie Dyrektywą 2006/112/WE, zawierającego "Wykaz dostaw towarów i świadczenia usług, do których można zastosować stawki obniżone, o których mowa w art. 98". Zgodnie z tym punktem państwa członkowskie mogą stosować stawki obniżone do dostawy, budowy, remontu i przebudowy budynków mieszkalnych w ramach polityki społecznej.

Zdaniem Sądu rozpatrującego skargę, Naczelny Sąd Administracyjny w poszerzonym składzie słusznie stwierdził, że jeśli czynności te polegają na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową to mają one charakter usługi. Elementem dominującym jest bowiem w takim przypadku ulepszenie lub unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części (lokalu mieszkalnego), zaś wydanie towaru w postaci elementów mebli wykonanych i dopasowanych do konkretnego obiektu, które następnie zostaną trwale związane z tym obiektem, ma charakter pomocniczy, niezbędny do wykonania usługi, tak jak zamontowanie okien lub drzwi w obiekcie budowlanym lub jego części. W takim zakresie można mówić o modernizacji obiektu budowlanego w rozumieniu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Innymi słowy montaż komponentów meblowych niezależnie od stopnia ich przetworzenia, do którego nie zostaną wykorzystane w sposób istotny elementy konstrukcyjne obiektu budowlanego (lokalu) nie korzysta z obniżonej stawki przewidzianej w tym przepisie. Po trwałym połączeniu komponentów meblowych z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części komponenty te podnoszą standard takiego obiektu. Dlatego też należy uznać, że czynności, polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz trwałym montażu takich komponentów w obiekcie budowlanym lub jego części, mieszczą się w pojęciu modernizacji obiektów budowlanych lub ich części. W przypadku zaś, gdy modernizacja dotyczy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym to wymienione wyżej czynności są objęte hipotezą normy wyprowadzonej z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Oznacza to, że do takich czynności ma zastosowanie preferencyjna stawka podatku, o której mowa w ust. 2 tego artykułu. Zatem stanowisko wyrażone przez NSA jest jasne i zdaniem Sądu rozpoznającego skargę ma w pełni zastosowanie w niniejszej sprawie.

W dniu 22 marca 2017 r. wpłynął do tut. organu prawomocny Wyrok z dnia 28 grudnia 2016 r. sygn. akt I SA/Bk 648/16.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony w zakresie określenia stawki podatku na wykonanie trwałej zabudowy meblowej w obiektach budownictwa mieszkaniowego wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną. Prowadzi działalność gospodarczą od dnia 22 sierpnia 2013 r. w zakresie projektowania i montażu stałej zabudowy meblowej kuchennej, jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W zakresie działalności wykonuje projekt oraz realizację zabudowy meblowej kuchennej.

Każda zabudowa kuchenna wykonywana jest indywidualnie wg potrzeb i wymagań klienta. Szafki są ściśle zaprojektowane i produkowane pod konkretne wysokości i rozmiary jak również indywidualny układ ścian. Każde pomieszczenie jest inne i wymaga dostosowania zabudowy meblowej do istniejących już ścian i przyłączy wodno-kanalizacyjnych, natomiast realizując projekt łączący zabudowę meblową ze ścianami pomieszczenia następuje ingerencja w ich strukturę i układ, dobudowując lub przebudowując ściany tworząc w ten sposób stałą nierozłączną zabudowę w danym mieszkaniu lub domu.

Meble do konkretnego pomieszczenia są wykonane z płyt meblowych, które są ze sobą trwale sklejone, tworząc nierozmontowywany całościowy element. Meble są projektowane do konkretnego lokalu na wymiar i montowane w sposób tworzący stałą zabudowę z pomieszczeniem, w którym zostały zamontowane. Nie ma możliwości bez uszkodzenia pomieszczenia (tj. ścian, podłogi, sufitu itp.) i mebli, ponownego zamontowania ich w innym pomieszczeniu. Blaty są "wpuszczane w okna" tzn. we wnęki okienne, które są każdorazowo podkuwane na głębokość około 5 cm (tzn. zostają usunięte mechaniczne warstwy tynku i cegły, czy innego materiału budowlanego pod oknem, jak również naruszane są glify okienne, które po zamontowaniu blatu są przez nas tynkowane i malowane). Następnie blaty są wsuwane w tak przygotowane otwory okienne z klejem, a potem obmurowywane, tworząc w ten sposób stałą zabudowę blatu i zastępując parapet, dotyczy to wszystkich oferowanych przez nas blatów, tj. blatów laminowanych, kamiennych ze spieków kwarcowych, czy też corianu. Następnie blaty są sklejane ze sobą, przed sklejeniem są skuwane warstwy tynku, które są nierówne, tak że blaty są wpuszczone również w ściany, które są następnie uszczelniane aby zniwelować różnice. Następnie tak przygotowane blaty są przyklejane do szafek dolnych trwałym klejem konstrukcyjnym.

W przypadku blatów barowych, blaty montowane są poprzez wprowadzenie tzn. przykręcenie do ściany elementów metalowych (nośnych), poprzedza to wcześniej przygotowanie ściany do montażu poprzez skucie tynków i części materiału z którego wykonana jest ściana, np. cegła, pustak. Po zamocowaniu w ścianie elementów metalowych, ściana wymaga ponownie nałożenia warstwy tynku i gładzi szpachlowej, gruntu i malowania farbą.

Do zamocowania blatu, tzw. "baru", pod którym nie ma szafek kuchennych wykorzystywana jest pionowa podpora np. metalowa, która wymaga przykręcenia do podłogi na stałe. Wiąże się to z koniecznością wywiercenia w podłodze np. gresie kilku otworów na kołki montażowe celem przykręcenia na trwałe podpory pionowej do podłogi.

Szafki dolne są ze sobą skręcane i sklejane klejem, następnie przytwierdzane do ścian na kołki rozporowe z dodatkiem kleju konstrukcyjnego, który zapobiega odkręcaniu się śrub, co zapobiega zmianie ustawionego poziomu szafek. Szafki końcowe również są wpuszczane w ścianę po usunięciu niewielkiej ilości tynków aby zniwelować nierówności ścian, które zawsze występują. Następnie szafki te są mocowane za pomocą kołków i pianki montażowej lub względnie silikonu, zamiast pianki, natomiast na krawędzi styku korpusu lub blendy meblowej ze ścianą szczeliny oraz nierówności są uzupełniane silikonem i akrylem.

Okładziny ścienne - płyty dekoracyjne montowane pomiędzy blatem a szafkami wiszącymi, są przyklejane trwałym klejem montażowym do ściany, tak aby nie było widać nieestetycznych śrub na które nie zgadzają się klienci, chęć usunięcia płyty okładzinowej skutkować będzie całkowitym jej zniszczeniem - gdyż odrywa się ją z częścią podłoża do której jest przyklejona, tzn. z częścią płyty gipsowej czy innego tynku co skutkuje poważnymi uszkodzeniami powierzchni ściany. Szafki górne podobnie jak dolne również są ze sobą zespolone za pomocą kleju i wkrętów, podobnie jak w dolnych szafkach skuwa się tynki, aby zniwelować nierówności, gdyż przy krzywych ścianach praktycznie nie ma możliwości prawidłowego przytwierdzenia szafek górnych. Szafki górne oprócz przykręcenia do ścian są również przyklejane i uszczelniane. W większości kuchni wykonywane są sufity podwieszane z karton gipsu, montowane bezpośrednio do wieńca szafek górnych tworząc w ten sposób trwałą zabudowę tak zwaną "pod sufit", szafki górne również są sklejone z panelami ściennymi. Demontaż szafek górnych powoduje zniszczenie sufitu podwieszanego, jak również tynków, czy ścian gipsowych a także uszkodzenia panelu i dolnych krawędzi szafek. Jeśli zabudowa przymocowana jest do ściany konstrukcyjnej jej demontaż powoduje naruszenie konstrukcji tej ściany, zniszczenia, a zdemontowane meble nie nadają się już do użytku z uwagi na uszkodzenia, które powstają po rozłączeniu ze sobą ściśle złączonych elementów zabudowy, jak również pozostałości po otworach, które zostawiły po sobie wkręty którymi były skręcone szafki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy właściwą stawką podatku jest obniżona stawka podatku VAT 8%, wynikająca z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, która ma zastosowanie do opodatkowania opisanego we wniosku kompleksowego świadczenia, polegającego na zaprojektowaniu, dopasowaniu na wymiar oraz trwałej zabudowie komponentów meblowych kuchennych wykonywanych dla lokali mieszkalnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz czy prawidłowe będzie sporządzenie faktur korygujących stawkę podatku VAT z 23% na 8% do dotychczas wystawionych faktur za wyżej opisaną usługę z ujętą stawką VAT 23% ?

Zdaniem Wnioskodawcy, opierającego się na interpretacji ogólnej Ministra Finansów nr PT10/033/5/133/WLI/14/RD 30577 z dnia 31 marca 2014 r. w sprawie opodatkowania właściwą stawką podatku od towarów i usług świadczenia polegającego na wykonaniu trwałej zabudowy meblowej w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w której wskazano, że:

" (...) jeżeli montaż komponentów meblowych w celu wykonania trwałej zabudowy meblowej następuje z wykorzystaniem w sposób istotny elementów obiektu budowlanego/lokalu, który przez konstrukcyjne połączenie tych komponentów i elementów obiektu budowlanego/lokalu stworzy trwałą zabudowę spełniającą jako całość określoną funkcję użytkową, czynność taka będzie stanowić usługę modernizacji, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, opodatkowaną stawką VAT w wysokości 8% (...)", usługi które wykonuje polegają na wykonaniu na wymiar do konkretnego lokalu mieszkalnego trwałej zabudowy meblowej kuchennej, która przy ewentualnym demontażu uległaby znacznemu zniszczeniu, a wraz z nią konstrukcja budynku zostałaby uszkodzona.

W ocenie Wnioskodawcy, elementy korpusów mebli są ze sobą trwale połączone, a ich konstrukcja zespolona z elementami budynku. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy za wykonane usługi dotyczące realizacji trwałej zabudowy kuchennej powinna być wystawiona faktura z zastosowaniem obniżonej stawki VAT w wysokości 8%, a tym samym powinny być sporządzone korekty do faktur wystawionych dotychczas z zastosowaniem nieprawidłowej stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego......, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl