ITPP1/4512-271/16/EA - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-271/16/EA Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia... kwietnia 2016 r. (data wpływu... kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu... kwietnia 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat aktualnie ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020, realizacji projektu pod nazwą:

1. Przebudowa drogi powiatowej nr... w miejscowości D. - koszt operacji brutto 863.634,67 zł, w tym VAT 161.492,66 zł.

2. Przebudowa drogi powiatowej nr... na odcinku...- koszt operacji brutto 832.083,60 zł, w tym VAT 155.592,87 zł.

3. Przebudowa drogi powiatowej nr... oraz nr... w miejscowości D. L. - koszt operacji brutto 770.636,47 zł, w tym VAT 144.102,76 zł.

4. Przebudowa drogi powiatowej nr... w miejscowości T. - koszt operacji brutto 713.022,50 zł, w tym VAT 133.329,41 zł.

5. Przebudowa drogi powiatowej nr... w miejscowości S. - koszt operacji brutto 787.345,53 zł, w tym VAT 147.227,21 zł.

6. Przebudowa drogi powiatowej nr... na odcinku J. W.-S. M. - koszt operacji brutto 701.580,91 zł, w tym VAT 131.189,93 zł.

Zadanie inwestycyjne będzie realizowane przez jednostkę organizacyjną powiatu - zarząd dróg powiatowych (jednostka budżetowa).

Ww. zadanie inwestycyjne polegać będzie na dostosowaniu do parametrów konstrukcji w celu spełnienia wymagań dla kategorii ruchu kr1 poprzez wykonanie nawierzchni bitumicznej - warstwa ścieralna z betonu asfaltowego grubości 4 cm, warstwa wiążąca z betonu asfaltowego grubości 4 cm oraz podbudowy z kruszywa łamanego, naturalnego.

Zadanie to nie jest i nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT od towarów i usług z tytułu prowadzonej inwestycji, ponieważ zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1445) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych. Jest to działalność statutowa powiatu i nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT (art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat jako czynny podatnik podatku VAT realizując powyższe zadania ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług nie ma możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT z uwagi na fakt, że realizacja inwestycji polegających na budowie lub przebudowie dróg powiatowych nie była i nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zakup, którego dotyczy podatek naliczony musi wynikać z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zadania nałożone na jednostki samorządu terytorialnego jakimi są powiaty wynikają z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, między innymi w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych. Planowane do realizacji inwestycje w ramach zadań własnych będą służyły realizacji zadań publicznych i nie będą one stanowiły źródła dochodów powiatu, w związku z czym powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres:....

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl