ITPP1/4512-204/16/KM - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-204/16/KM Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2016 r. (data wpływu 29 marca 2016 r.), uzupełnionym w dniach 10 i 11 maja 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2016 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 10 i 11 maja 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: ".."

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.

Towarzystwo, w związku z zakończeniem realizacji projektu współfinansowanego z Funduszu Unijnego pn.: "...", ponownie występuje o pisemną interpretację związaną z ww. projektem.

Towarzystwo prowadzi działalność oświatową, która związana jest z edukacją dzieci i dorosłych i w swoim zakresie wykonuje usługi edukacyjne poprzez prowadzenie publicznych bezpłatnych szkół policealnych oraz przedszkola, a także kursy, szkolenia, seminaria itp. Czynności te - usługi edukacyjne - są zwolnione z VAT ("symbol PKWiU 80.42B oraz 85.41Z").

Wnioskiem objęte jest wykonanie następujących prac oraz zakup następujących urządzeń:

1.

modernizacja budynku na potrzeby montażu windy,

* przełożenie rury kanalizacyjnej z szybu windowego,

* modernizacja pomieszczeń na parterze,

* prace modernizacyjne samego szybu windowego,

* ocena zgodności dźwigu,

* nadzór nad pracami budowlanymi - umowa zlecenia - inspektor nadzoru,

* zasilanie do windy - projekt,

* opłata przyłączeniowa dźwigu,

* wykonanie sieci elektrycznej zasilania windy,

2.

winda wraz z montażem,

3.

utwardzenie i zagospodarowanie placu przed budynkiem,

4.

modernizacja toalet (sześciu) z dostosowaniem dla osób niepełnosprawnych,

5.

wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,

6.

modernizacja pracowni komputerowej,

* sieć logiczna internetowa i elektryczna wraz z szafką sieciową oraz zabezpieczeniami elektrycznymi,

7.

wyposażenie pracowni komputerowej,

* 34 zestawy komputerowe wraz z 19" monitorami LCD,

* serwer,

* oprogramowanie... - 34 stanowiska,

* oprogramowanie graficzne (np....) - 34 stanowiska wraz z nośnikiem oprogramowania

* oprogramowanie graficzne, (np....) 32 stanowiska wraz z nośnikiem oprogramowania

* oprogramowanie -... - pakiet,

* wieszaki na projektory multimedialne - 2 szt.,

* projektory multimedialne - 2 szt.,

8.

modernizacja pracowni kosmetycznej,

* prace modernizacyjne + sieć elektryczna,

9.

wyposażenie pracowni kosmetycznej

* zestaw: fotel elektryczny, taboret z oparciem, stolik...,....,... -..., Lampa... - 4 stanowiska,

* frezarka do manicure i pedicure 4 szt.,

* aparat służący do zabiegów kosmetycznych z użyciem prądu 2 szt.,

* biurko z pochłaniaczem do manicure 4 szt.,

* lampki do biurek do manicure 4 szt.

Towarzystwo jako Stowarzyszenie prowadzące działalność oświatową i edukacyjną zgodnie z PKWiU 80.42B oraz 85.41Z zwolnione jest jako jednostka edukacyjna z podatku VAT, w związku z powyższym zakupy "nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną".

Środki uzyskane z Funduszu Unijnego przeznaczonego na realizację projektu nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Wskazano, że w całości zrealizowany projekt tj. "pracownie, wyposażenie, oprogramowanie oraz pozostała infrastruktura nie były wykorzystane do działalności opodatkowanej". Wszystkie nabyte urządzenia wykorzystywane będą do zajęć dydaktycznych w ramach Szkoły Policealnej, Kursów, CDN.

Ponadto pozostała działalność prowadzona przez Towarzystwo w czasie realizacji projektu, tj. w latach 2010-2016, to tylko wynajęcie dachu pod antenę telefonii komórkowej, która "zgodnie z przepisami ustawy o VAT jest proporcjonalnie opodatkowana podatkiem od towarów i usług".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zakończeniem realizacji opisanego projektu jest możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów nabytych na realizację przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy).

W stanie prawnym do dnia 31 grudnia 2013 r. przepis ten obowiązywał w brzmieniu: "Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 - art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

W poprzednich latach tożsame regulacje zawarte zostały w rozporządzeniach:

* z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.) - w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4,

* z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.) - w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4,

* z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.) - w rozdziale 9 i § 7 ust. 3 i 4.

Ze złożonego wniosku wynika, że Towarzystwo zrealizowało projekt współfinansowany z Funduszu Unijnego. Prowadzi działalność zwolnioną - oświatowo-edukacyjną oraz opodatkowaną (wyłącznie w zakresie wynajęcia dachu pod antenę telefonii komórkowej). Zrealizowany projekt w całości tj. "pracownie, wyposażenie, oprogramowanie oraz pozostała infrastruktura nie były wykorzystane do działalności opodatkowanej", a wszystkie nabyte urządzenia są i będą wykorzystywane do zajęć dydaktycznych w ramach Szkoły Policealnej, Kursów, CDN. Środki uzyskane z Funduszu Unijnego nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanych rozporządzeniach Ministra Finansów.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile faktycznie - jak wynika z wniosku - zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, Towarzystwo nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tymi zakupami. Nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki przeznaczone na dofinansowanie projektu nie stanowią środków, o których mowa w powołanych rozporządzeniach. Zatem Towarzystwo nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl