ITPP1/4512-200/16/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-200/16/JP Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2016 r. (data wpływu 25 marca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od roku 20xx na podstawie umowy oraz projektu nr xx00 prowadził rozbudowę Z. xx. Przedmiotem projektu była rozbudowa, przebudowa i remont budynku wraz z rozbudową parkingu dla Z.

Realizowane prace obejmowały:

* termomodernizację budynku szkoły;

* przebudowę i remont istniejącego budynku szkoły wraz z rozbudową parkingu, w tym: przebudowę i remont sali koncertowej na sale szkolne wraz z zapleczem sanitarnym, budowę nowej świetlicy, przebudowę i remont świetlicy na pomieszczenia towarzyszące sali koncertowej, przebudowę holu wejściowego i sanitariatów, remont pomieszczeń szkoły, budowę windy zewnętrznej dla osób niepełnosprawnych, rozbudowa istniejącego parkingu do 60 miejsc parkingowych wraz z remontem chodników;

* rozbudowę istniejącego budynku o nowe skrzydło wraz z załącznikiem;

* zakup i dostawę sprzętu oraz wyposażenia (sprzęt komputerowy i instrumenty muzyczne).

Koszt realizacji projektu - xx zł.

Według art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy od podatku towarów i usług postanowiono, że zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświatowym w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawę towarów i świadczenie usługi ściśle z tymi usługami związane.

Z uwagi na powyższe, Z. korzysta ze zwolnienia z VAT, jeżeli chodzi o usługi nauczania wykonywane przez pracowników szkoły.

W latach 2014-2015 jedno z pomieszczeń szkoły przeznaczone na sklepik szkolny wynajmowane było na podstawie umowy najmu. Zgodnie z postanowieniami umowy z tytułu najmu najemca płacił czynsz w wysokości x zł plus 23% VAT. Kwotę x zł (podatek VAT) odprowadzano do Urzędu Skarbowego w x.

Pomieszczenie sklepiku oznaczone w projekcie budynku jako 1/16 nie podlegało remontowi w ramach projektu modernizacji obiektu szkoły.

W związku z powyższym opisem zadano pytanie.

Czy wykonując usługi zwolnione od podatku VAT Wnioskodawca ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego wynikającego z faktur na zakup materiałów budowlanych i usług, zakup i dostawę sprzętu komputerowych oraz instrumentów muzycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W art. 86 ust. 1 ustawy o VAT określając tę zasadę wskazano, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Chodzi w tym przypadku o czynności opodatkowane VAT, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1, tzn. czynnościami tymi są:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

To do realizacji tych czynności mają być wykorzystywane towary i usługi, od których podatek naliczony może zostać odliczony od podatku należnego, przy czym ustawodawcy w przypadku tym chodzi o czynności opodatkowane sensu stricto, tzn. takie, które generują podatek należny, a nie takie, które należą do kategorii czynności opodatkowanych, lecz w konkretnych warunkach korzystają ze zwolnienia od tego podatku.

Wskazana zatem zasada wyłącza możliwości dokonywania odliczenia podatku naliczanego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ Szkoła wykonuje czynności zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 a), podatek należny wykazano wyłącznie w odniesieniu do usług najmu, a więc nie może odliczyć podatku VAT z faktur dokumentujących realizowaną inwestycją.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, z którego wynika, że realizowany projekt był związany wyłącznie z usługami edukacyjnymi, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl