ITPP1/4512-173/16/BS - Ustalenie stawki podatku przy budowie obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-173/16/BS Ustalenie stawki podatku przy budowie obiektów budownictwa mieszkaniowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2016 r. (data wpływu 14 marca 2016 r.), uzupełnionym w dniu 21 kwietnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy budowie obiektów budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 21 kwietnia 2016 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku przy budowie obiektów budownictwa mieszkaniowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca na wykonanie świadczenia zawierać będzie umowy cywilnoprawne-potwierdzone pisemnie. Umowa zawierana ze stroną zamawiającą (zwykle inwestor przedsięwzięcia budowlanego) będzie umową o wykonanie robót budowlanych. Świadczeniem Wnioskodawcy wynikającym z umowy będzie kompletne wykonanie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z przychodnią, przy czym umowa może obejmować część ze wskazanych czynności. Wraz z wykonaniem wskazanych wyżej robót budowlanych, Wnioskodawca, jako wykonawca robót, będzie odpowiadał również za dostarczenie materiałów budowlanych koniecznych do prawidłowego wykonania prac i oddania obiektu budowlanego. Czynności wskazane, jako zdarzenie przyszłe dotyczą budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w 59,12% oraz budownictwem przychodni w 40,88%. Budynek składa się z parteru + I piętro + II piętro. Parter to przychodnia lekarska o powierzchni użytkowej 248,69 m2 wraz z klatką schodową, szybem windy i przejściem do mieszkań o powierzchni 34,10 m2. Pierwsze piętro 179,81 m2 powierzchni użytkowej to mieszkania i drugie piętro 179.81 m2 powierzchni użytkowej to mieszkania. Na każdym piętrze (czyli na pierwszym i drugim) znajdują się po cztery mieszkania o powierzchniach 31,19 m2, 39,08 m2, 34,91 m2, 46,03 m2 oraz klatka schodowa z szybem windy o powierzchni 28,6 m2. Budynek mieszkalny wielorodzinny z przychodnią jest zakwalifikowany (według pozwolenia na budowę wydanego przez Starostę) jako budynki mieszkalne - budynki zbiorowego zamieszkania (kategorie obiektu budowlanego: XI, XIII).

Podsumowując:

1. Parter to przychodnia z wejściem do mieszkań: przychodnia lekarska 214,59 m2

* przejście do mieszkań na I i II piętro + klatka schodowa + szyb windy 34.10 m2

2. Piętro I:

* mieszkanie 1-31,19 m2, mieszkanie 2-39,08 m2, mieszkanie 3-34,91 m2, mieszkanie 4-46,03 m2, klatka schodowa + szyb windy 28,6 m2

3. Piętro II:

* mieszkanie 5-31,19 m2, mieszkanie 6-39,08 m2, mieszkanie 7-34,91 m2, mieszkanie 8-46,03 m2, klatka schodowa + szyb windy 28,6 m2.

Całkowita powierzchnia użytkowa budynku to 608,31 m2.

Część mieszkaniowa, czyli I i II piętro to powierzchnia użytkowa 359,62 m2.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że budowa dotyczy budynku mieszkalnego - budynku zbiorowego zamieszkania sklasyfikowanego w PKOB 1122.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do budowy "budynku mieszkalnego wielorodzinnego z przychodnią", podstawową czy obniżoną.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 12-12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stawkę podatku od towarów i usług wynoszącą 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji i termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Kwalifikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2. Zauważyć należy, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy o VAT). Natomiast zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W sytuacji, gdy do celów mieszkalnych wykorzystywana jest mniej niż połowa powierzchni użytkowej, budynek taki jest klasyfikowany jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zatem do obiektów budownictwa mieszkaniowego zaliczyć należy budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112), budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113).

Zgodnie z wyjaśnieniami do PKOB "część mieszkaniowa budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie), pomieszczenia pomocnicze piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np wózkarnie, suszarnie)". Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, firma wykonuje prace budowlano-montażowe dotyczące budynków, które według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych są budynkami mieszkalnymi, gdyż udział powierzchni mieszkalnej do całej powierzchni użytkowej budynku wynosi co najmniej 50%. Mając na uwadze fakt, że od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca przewidział możliwość zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT, wynoszącej 8% w odniesieniu do usług budowlanych wyszczególnionych w ustawie oraz rozporządzeniu wyłącznie dla budownictwa mieszkaniowego i lokali mieszkalnych, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zastosowanie prawidłowej stawki podatku do budowy budynku uzależnione będzie od zaklasyfikowania wznoszonego budynku jako całości, czyli według przeważającego przeznaczenia tegoż budynku. Nie ma przy tym znaczenia fakt, że w budynku będą znajdować się lokale użytkowe. Przepisy prawa bowiem nie ograniczają możliwości zastosowania stawki preferencyjnej z uwagi na fakt, że we wznoszonym budynku będą znajdować się lokale użytkowe, jeśli przeznaczenie budynku będzie mieszkalne. Podsumowując należy stwierdzić, że do wykonywania usług budowlano-montażowych dotyczących budynku mieszkalno-usługowego (jako całości), sklasyfikowanego w całości pod symbolem PKOB 1122 zastosowanie będzie miała obniżona 8% stawka podatku VAT w stosunku do całej usługi. Bez znaczenia jest fakt, że we wznoszonym budynku oprócz lokali mieszkalnych znajdą się również lokale użytkowe, gdyż firma zgodnie z zawartą umową wykonywać będzie usługę budowlaną dotyczącą budynku jako całości. Brak jest tym samym podstaw do przyjęcia, że firma powinna rozdzielać obrót z tytułu wybudowania lokali mieszkalnych od obrotu z tytułu wybudowania lokali użytkowych i opodatkowywać usługę częściowo stawką 8%, a częściowo stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, że przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. W związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę, z którego wynika, że budynek będący przedmiotem budowy będzie sklasyfikowany w grupowaniu PKOB 1122.

Tym samym wskazania wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl