ITPP1/4512-101/16/RH - Brak możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-101/16/RH Brak możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2016 r. (data wpływu 8 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Centrum... działające w ramach Uniwersytetu..., będącego czynnym podatnikiem podatku VAT od towarów i usług, jest uczestnikiem Europejskiej Sieci Przedsiębiorczości EEN (Enterprise Europe Network) - największej na świecie sieci wsparcia dla przedsiębiorstw, utworzonej w 2008 r. z inicjatywy Komisji Europejskiej w ramach Programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji CIP (Competitiveness and lnnovation Framework Programme) na lata 2007-2013. Obecnie sieć EEN działa w ramach Programu ramowego na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw 2014-2020 COSME (Programme for the Competitiveness of Enterprises and small and medium-sized enterprises). Uczestnicy sieci EEN zostali wybrani przez Komisję Europejską w procedurze konkursowej nr... wszczętej na podstawie zaproszenia do składania wniosków przez instytucje z obszaru wszystkich państw członkowskich UE zorganizowanych w konsorcja, które reprezentują upoważnieni koordynatorzy, działający w imieniu i na rzecz pozostałych członków. W Polsce ustanowiono 4 konsorcja, a jednym z nich jest konsorcjum W., grupujące 9 instytucji z. Polski, wśród których U. występuje jako jeden z partnerów, a jego koordynatorem jest Politechnika. Konsorcjum W. realizuje w latach 2015-2020 projekt pod taką samą nazwą, stanowiący kontynuację poprzedniego projektu W., realizowanego w latach 2008-2014 na podstawie Ramowej Umowy o Współpracy (Framework Partnership Agreement - FPA) nr... oraz Szczegółowych Umów Grantowych (Specific Grant Agreement - SGA) o numerach:..,...,....

Zadania, jakie będą realizowane przez konsorcjum w ramach sieci EEN w latach 2015-2020 wynikają z Ramowej Umowy o Współpracy (FPA) nr... podpisanej w imieniu U. przez koordynatora konsorcjum z Agencją Wykonawczą KE ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (Executive Agency for Small and Medium-sized Enterprises - EASME) i korespondują z celami szczegółowymi programu COSME na lata 2014-2020, a także obejmują zintegrowane usługi świadczone na rzecz przedsiębiorców, o których mowa w zasadach konkursu nr.... Program COSME ma na celu m.in. udostępnianie informacji istotnych dla przedsiębiorców i organizowanie współpracy między nimi, wspomaganie przedsięwzięć innowacyjnych, w tym związanych z transferem wiedzy i technologii oraz zachęcanie przedsiębiorców do udziału w realizacji programów Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań i rozwoju technologii.

Projekt W. przewiduje świadczenie w ramach konsorcjum usług na rzecz MSP (a także jednostek naukowych) w następujących obszarach działań sieci EEN:

1.

informowanie, doradztwo, inicjowanie współpracy gospodarczej firm i umiędzynarodowienia,

2.

wsparcie innowacyjnych przedsięwzięć, w tym transferu technologii oraz wiedzy,

3.

promowanie uczestnictwa w Programie ramowym Horyzont 2020 na rzecz badań i innowacji (Horizon 2020 Research and lnnovation Framework Programme).

Formą realizacji ww. usług jest udzielanie indywidualnych konsultacji i informacji oraz doradztwo specjalistyczne w odniesieniu do klientów (MSP), organizacja seminariów, szkoleń, warsztatów, konferencji oraz misji gospodarczych i spotkań kooperacyjnych.

Projekt realizowany jest na zasadzie nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych. Pozyskana na ten cel dotacja nie ma żadnego związku ze sprzedażą. Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów, bowiem nie występuje jakakolwiek sprzedaż związana z projektem, nie wystawia więc żadnych faktur z tego tytułu.

Finansowanie projektu oparte jest o zasadę refundacji poniesionych kosztów. Na pokrycie kosztów uznanych za kwalifikowane w projekcie członkowie konsorcjum otrzymują od Komisji Europejskiej dotację wysokości maksymalnie 60% tych kosztów, która przekazywana jest przez KE na wskazany w umowie rachunek bankowy koordynatora, a następnie - na rachunki bankowe partnerów przez koordynatora działającego z upoważnienia.

W pozostałych 40% projekt finansowany jest ze środków dotacji celowej z budżetu państwa w formie bezzwrotnego wsparcia przekazywanego partnerom przez koordynatora, na podstawie stosownej umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Kosztem kwalifikowanym w projekcie może być również podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją działań sieci EEN pod warunkiem, że wnioskodawca nie jest uprawniony do ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z krajowymi przepisami podatkowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opodatkowane podatkiem VAT zakupy towarów i usług dokonywane w zakresie niezbędnym dla realizacji celów projektu W. (działań sieci EEN) upoważniają do obniżenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego zawartego w tych towarach i usługach?

Zdaniem Wnioskodawcy, istotną przesłanką dla skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta została określona w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdzie wskazano, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem podatek ten naliczono, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek tych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a więc w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz nieopodatkowanych tym podatkiem. Zdaniem wnioskodawcy czynności wykonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu ze względu na ich nieodpłatność należy zaliczyć do nieopodatkowanych podatkiem VAT. Reguluje to przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponadto, jak wynika z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowanie świadczeń nieodpłatnych może nastąpić tylko wówczas, gdy nie mają one związku z prowadzoną działalnością i jednocześnie podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tyt. nabycia, importu lub wytworzenia towarów wykorzystanych do tych świadczeń. Jeżeli chociaż jeden z ww. warunków nie jest spełniony, nieodpłatne świadczenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Z przedstawionych powyżej przepisów wynika zatem, że świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jedynie wówczas, gdy są one wykonywane odpłatnie. Z kolei odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Oznacza to, że dostawcę usługi (U.) musiałby łączyć z odbiorcą (beneficjentem ostatecznym) stosunek prawny, z którego wynikałby obowiązek świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności, co w praktyce nie ma miejsca. Ponadto wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, ponieważ świadczone usługi nie są wykonywane na niczyje zlecenie.

W związku z tym, że z przeprowadzonej przez Wnioskodawcę analizy stanu faktycznego i prawnego wynika, iż wykonywane przy realizacji projektu W. czynności (działania sieci EEN) nie są opodatkowane, podatek naliczony wraz z nabyciem towarów i usług niezbędnych do wykonywania tych czynności nie podlega zdaniem Wnioskodawcy odliczeniu od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie nadmienia się, że interpretacja nie wywrze skutków prawnych w przypadku ustalenia w ewentualnym postępowaniu podatkowym odmiennego od przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl