ITPP1/4441-16/12/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4441-16/12/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

WYDANA W WYNIKU UWZGLĘDNIENIA SKARGI

W związku ze skargą z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 19 stycznia 2012 r. znak ITPP1/443-1573/11/BK w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych oraz momentu powstania obowiązku podatkowego, doręczoną w dniu 23 stycznia 2012 r. (data potwierdzenia odbioru), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów w trybie art. 54 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), uwzględniając skargę w całości, zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 19 stycznia 2012 r. znak ITPP1/443-1573/11/BK, uznając stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał na wniosek z dnia 22 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych oraz momentu powstania obowiązku podatkowego, indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 19 stycznia 2012 r. znak ITPP1/443-1573/11/BK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług jest zarejestrowanym podatnikiem VAT od dnia 1 września 2009 r. Powiat reprezentowany przez Starostę Powiatu na mocy wyroku Sądu Apelacyjnego - Wydział I Cywilny, sygn. (...) z dnia (...) zobowiązany został do złożenia oświadczenia woli, polegającego na zobowiązaniu do sprzedaży osobie fizycznej za cenę 1.500. 000 zł nieruchomości, będącej jego własnością, a pozostającej w trwałym zarządzie Zespołu Szkół. Własność ta została nabyta z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. tj. w chwili utworzenia Powiatu. Wartość nieruchomości została określona na podstawie sporządzonego operatu szacunkowego, wykonanego na dzień 28 stycznia 2002 r. W wyżej wymienionym wyroku nie został określony termin sprzedaży nieruchomości. Nieruchomość ta położona jest w (...), gmina (...) i składa się z następujących działek:

* działka nr (...) o powierzchni 6.1809 ha zapisana w księdze wieczystej KW nr (...) Sąd Rejonowy w (...) zabudowana:

1.

budynkiem pałacowym wraz ze skrzydłem wschodnim wybudowanym w technologii tradycyjnej w 1919 r., dwu i trzy kondygnacyjnym, podpiwniczonym o powierzchni użytkowej 2 224,42 m2 i kubaturze 18. 709,00 m3. Obiekt został zapisany w rejestrze zabytków w dniu 4 kwietnia 2000 r. pod numerem (...),

2.

budynkiem mieszkalnym nr (...), wolnostojącym o powierzchni 74,25 m2 i kubaturze 311 m3 oraz tradycyjnej technologii budowy,

3.

budynkiem inwentarskim - chlewnia wolnostojąca o powierzchni 284,3 m2 i kubaturze 1.244 m3,

4.

budynkiem magazynu zbożowego, wolnostojącym o funkcji gospodarczej dwukondygnacyjnej o powierzchni 496,6 m2 i kubaturze 1660 m3,

5.

budynkiem dawnej kotłowni, wolnostojącej o powierzchni 564,70 m2 i kubaturze 2714 m3,

6.

zespołem garaży nr (...), posiadającym 4 boksy garażowe o szeregowym rodzaju zabudowy o powierzchni 194,90 m2 i kubaturze 1009 m3,

7.

budynkiem mieszkalnym, nieużywanym, wolnostojącym o powierzchni 80 m2 i kubaturze 465 m3,

8.

budynkiem hydroforni, nieużytkowanym o powierzchni 43,60 m2 i kubaturze 173 m3,

9.

zespołem garaży bliźniaczej zabudowy o powierzchni 182,90 m2, i kubaturze 620 m3,

* działka nr (...) o powierzchni 0,4957 ha, zapisana w księdze wieczystej KW (...), na terenie której znajduje się oczyszczalnia ścieków typu Imhoffa z 1981 r.,

* działka nr (...) o powierzchni 1,6219 ha, zapisana w księdze wieczystej KW (...) Sąd Rejonowy w (...), zabudowana budynkiem magazynowym o powierzchni 152,60 m2 i kubaturze 707 m3 oraz kominem nieużywanym o powierzchni 8,18 m2 i kubaturze 274 m3,

* działka nr (...) o powierzchni 13,5794 ha zapisana w księdze wieczystej KW (...) Sąd Rejonowy w (...), użytkowana pod uprawy rolnicze,

* działka nr (...) o powierzchni 0,9075 ha zapisana w księdze wieczystej KW (...) Sąd Rejonowy w (...), stanowiąca gruntową drogę wewnętrzną, ułatwiającą dojazd do gruntów rolnych i leśnych,

* działka nr (...) o powierzchni 28,0283 ha, zapisana w księdze wieczystej KW (...) Sąd Rejonowy w (...) użytkowana pod uprawy rolnicze.

Na mocy postanowienia Sądu Apelacyjnego w (...) zostało wydane postanowienie o wstrzymaniu wykonalności powyższego wyroku z dnia (...)"celem skargi kasacyjnej" do Sądu Najwyższego. Wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia (...) została oddalona skarga kasacyjna oraz podtrzymany wyrok Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia (...). W dniu 2 września 2011 r. została dokonana wpłata na rachunek bankowy Powiatu przez nowych właścicieli w wysokości 1. 500. 000 zł. Faktyczne przekazanie nieruchomości, będące wypełnieniem wyroku Sądu Apelacyjnego w (...) odbyło się protokołem przekazania sporządzonym według stanu na dzień 31 października 2011 r. Na ww. nieruchomości dokonywano wydatków na ulepszenia, które były niższe niż 30% wartości początkowych obiektów. Według aktualnego wypisu z rejestru gruntów na poszczególnych działkach znajdują się następujące użytki:

* działka nr (...): RIIib- 1.1956 ha, RIIib-0. 1094 ha, S-RIIIb-0.4800 ha, Lz-PsIIIb = 0.5044 ha, BI - 3.4315 ha, Bi - 0.1800 ha, N - 0.2800 ha,

* działka nr (...): RIIIb - 0. 3738 ha, B-RIIib - 0.1219 ha,

* działka nr (...): RIIIb - 1.0061 ha, B-RIIIb - 0.6158 ha,

* działka nr (...): RIIIa - 3.7582 ha, RIIIb - 4.1712 ha, RIVa - 2.9000 ha, RIVb - 1.1400 ha., ŁIV - 1.5000 ha, W-ŁIV - 0.1100 ha,

* działka nr (...): dr - 0.9075 ha,

* działka nr (...): RIIIa - 7.0280 ha, RIIIb- 3.7500 ha, RIVa - 4.0303 ha, RIVb - 4.7800 ha, RV - 7. 8700 ha, W - 02400 ha, N - 0.33000 ha.

Według legendy:

R - grunty orne, S - sady, Lz - grunty zadrzewione i zakrzewione, PS - pastwiska, Bi - inne grunty zabudowane, N - nieużytki, B-R - użytki rolne zabudowane, W - rowy, Ł - łąki trwałe, dr - drogi. Przedmiotowa nieruchomość w chwili dostawy nie była objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i nie zostały wydane dla poszczególnych działek niezabudowanych decyzje o warunkach zabudowy. Natomiast uchwalono studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego dla gminy (...), zgodnie z którym działkę niezabudowaną o nr (...) obejmuje strefa urbanizacji mieszkaniowej, działkę o nr (...) obejmuje strefa rolnicza przestrzeni produkcyjnej - tereny rolne i tereny predysponowane do zalesień i zadrzewień. W dniu 18 listopada 2011 r. została złożona w urzędzie skarbowym korekta deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2011 r. wraz z wyjaśnieniem, w której dokonano powiększenia sprzedaży zwolnionej o 1. 500. 000 zł, uwzględniająca dokonaną transakcję. Zgodnie z postanowieniem wyroku Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia (...) zostało dokonane przekazanie nieruchomości protokołem przekazania według stanu na dzień 31 października 2011 r. W ww. wyroku nie został wyznaczony termin dokonania dostawy. Nowy nabywca dokonał zapłaty w całości w dniu 2 września 2011 r. na rachunek bankowy Powiatu. Powiat ustalił obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zapłata została dokonana przed wydaniem towaru, czyli obowiązek powstał z chwilą otrzymania zapłaty. Jak wynika z uzupełnienia do wniosku powyższa nieruchomość została nabyta z mocy prawa z dniem (...), tj. w chwili utworzenia Powiatu. Nabycie nieruchomości nie stanowi w myśl art. 2 ust. 14 lit. a i b ustawy o podatku od towarów i usług pierwszego zasiedlenia. Ponadto z wypisu sporządzonego 5 stycznia 2012 r. przez gminę ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wynika, że działki nr (...) położone w miejscowości (...) znajdują się w II jednostce osadniczo-rolniczej; strefa A, strefa: M1, U, K1; strefa B, teren M1, M2; strefa D; teren Z2, O. W związku tym, że na mapach stanowiących część graficzną studium oznaczone są tylko obszary, a nie granice działek ewidencyjnych należało dokonać porównania tych map z mapami ewidencyjnymi, znajdującymi się w Starostwie Powiatowym na których to ujawnione są granice działek. Z własnego porównania mapy ewidencyjnej z mapą stanowiącą część graficzną studium wynika, że działka nr (...) znajduje się w jednostce osadniczo-rolniczej nr II na granicy strefy B, teren M1 i M2 oraz strefy D, teren O łącząc te tereny. Symbole znajdujące się w części graficznej studium:

* strefa A - strefa zurbanizowana,

* strefa B - strefa urbanizacji,

* strefa D - strefa rolniczej przestrzeni produkcyjnej,

* tereny M1 - tereny zabudowy mieszkaniowej,

* tereny M2 - tereny zabudowy mieszkaniowej z usługami,

* tereny U - tereny zabudowy usługowej,

* tereny K1 - tereny parków podworskich,

* tereny Z2 - tereny predysponowane do zalesień i zadrzewień,

* tereny O - tereny rolne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy prawidłowo zastosowano zwolnienie od podatku dla działek zabudowanych o nr (...) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy prawidłowo zastosowano zwolnienie do podatku dla działek niezabudowanych nr (...) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

3.

Czy prawidłowo określono moment powstania obowiązku podatkowego w myśl art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo zastosowano zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy do działek zabudowanych oznaczonych nr (...) z uwagi na fakt, iż przedmiotem dostawy są budynki i budowle oraz ich części trwale z gruntem związane w stosunku do których nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na datę rejestracji Powiatu jako podatnika VAT. Poniesione wydatki na ulepszenie nieruchomości stanowiły mniej niż 30% wartości początkowej obiektów. Dla działek niezabudowanych o nr (...) zastosowano zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Działki o nr (...) określone są w ewidencji gruntów jako grunty rolne, łąki, rowy i nieużytki, a w momencie dokonywania sprzedaży nie istniał plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy dla tych działek, uchwalono natomiast studium, które zgodnie z uchwałą poszerzonego składu sędziów NSA z dnia 17 stycznia 2011 r. sygn. I FPS 8/10 nie jest prawem miejscowym, wobec czego nie jest podstawą do ustalania przeznaczenia gruntu dla celów VAT. Wobec przytoczonego prawomocnego wyroku NSA do klasyfikacji terenu niezabudowanego zastosowano zapisy ewidencji gruntów i budynków, a nie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy. Natomiast na działce nr (...) znajdowała się droga wewnętrzna, gruntowa ułatwiająca dojazd do gruntów rolnych i leśnych, niestanowiąca w myśl prawa budowlanego budowli. Zgodnie z postanowieniem wyroku Sądu Apelacyjnego w (...) z dnia (...) zostało dokonane przekazanie nieruchomości protokołem przekazania według stanu na dzień 31 października 2011 r. W ww. wyroku nie został wyznaczony termin dokonania dostawy. Nowy nabywca dokonał zapłaty w całości w dniu 2 września 2011 r. na rachunek bankowy Powiatu. Powiat ustalił obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zapłata została dokonana przed wydaniem towaru, czyli obowiązek powstał z chwilą otrzymania zapłaty.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2012 r. znak ITPP1/443-1573/11/BK uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W dniu 2 lutego 2012 r. Wnioskodawca nie zgadzając się z rozstrzygnięciem tut. organu co do możliwości zwolnienia od podatku gruntów niezabudowanych złożył wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, w którym wniósł o uchylenie wydanej interpretacji i wydanie nowej, potwierdzającej słuszność stanowiska przedstawionego we wniosku w tym zakresie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów w odpowiedzi z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.) znak ITPP1/443W-10/12/MS na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji.

Nie zgadzając się z ww. rozstrzygnięciem w dniu 3 kwietnia 2012 r. za pośrednictwem tutejszego organu Wnioskodawca złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy na wydaną indywidualną interpretację, w której wnosi o uchylenie przedmiotowej interpretacji oraz zasądzenie od Ministra Finansów na rzecz skarżącego kosztów postępowania sadowego wg norm przepisanych.

W złożonej skardze, Wnioskodawca zarzuca naruszenie następujących przepisów:

* art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, poprzez jego błędną interpretację w wyniku niezastosowania art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086);

* art. 84 i art. 217 Konstytucji;

* art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L 347/1 z późn. zm.),

poprzez ich błędną interpretację.

W uzasadnieniu skargi, podobnie jak i na etapie wniosku oraz wezwania do usunięcia naruszenia prawa Skarżący wskazuje, iż tut. organ w wydanej interpretacji indywidualnej, w stosunku do działek nr (...) i nr (...) zastosował błędną wykładnię przepisów poprzez niezastosowanie w przedmiotowej sprawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz uznanie, że w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla terenu niezabudowanego wiążące są zapisy t studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, a nie zapisy ewidencji gruntów i budynków. Powyższe wynika jednoznacznie z jednolitego orzecznictwa sądów administracyjnych, a w szczególności wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 stycznia 2011 r., sygn. akt I FPS 8/10 wydanego w składzie 7 sędziów.

Stosownie do treści art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, po rozpatrzeniu przedmiotowej skargi z dnia 3 kwietnia 2012 r. uwzględnia skargę w całości i stwierdza, że stanowisko Skarżącego przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie dostawy nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych oraz momentu powstania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku dostawy gruntów niezabudowanych opodatkowane są tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczonymi pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi, czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu, jednak w przepisach podatkowych brak jest definicji gruntu przeznaczonego pod zabudowę. Wobec powyższego, w celu określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę, należy się odwołać do przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Ustęp 2 powołanego artykułu stanowi, że w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

W myśl art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. Nr 100, poz. 1086), podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu,

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanego przepisu wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt lub zmodernizuje go ponosząc przy tym nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (po wybudowaniu lub ulepszeniu) zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu przepisów budowlanych i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych, nie jest to równoznaczne z jego zasiedleniem. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpi bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce, gdy nowo wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub oddany w dzierżawę, czy najem, gdyż nastąpi wówczas wykonanie czynności podlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do treści ust. 11 ww. artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl ust. 1 pkt 7a powołanego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Podstawą opodatkowania - w myśl art. 29 ust. 1 ustawy - jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego (...).

W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem, zgodnie z ust. 5 ww. artykułu, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki i budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Powiat reprezentowany przez Starostę Powiatu na mocy wyroku Sądu Apelacyjnego w (...) - Wydział I Cywilny, sygn. akt (...) z dnia (...) zobowiązany został do złożenia oświadczenia woli, polegającym na zobowiązaniu do sprzedaży osobie fizycznej za cenę 1.500 000 zł nieruchomości będącej jego własnością, a pozostającej w trwałym zarządzie Zespołu Szkół. Własność ta została nabyta z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. tj. w chwili utworzenia Powiatu, który jest zarejestrowanym podatnikiem VAT od dnia 1 września 2009 r. Do działek zabudowanych oznaczonych nr (...) z uwagi na fakt, iż przedmiotem dostawy są budynki i budowle oraz ich części trwale z gruntem związane, w stosunku do których nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na datę rejestracji Powiatu jako podatnika VAT, jak również poniesione wydatki na ulepszenie nieruchomości stanowiły mniej niż 30% wartości początkowej obiektów Powiat zastosował zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Dla działek niezabudowanych o nr (...) Powiat zastosował zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Działka o nr (...) określona została w ewidencji gruntów jako grunt rolny, łąki, rowy i nieużytki, natomiast na działce nr (...), jak wynika z ewidencji gruntów i budynków, znajdowała się droga wewnętrzna, gruntowa ułatwiająca dojazd do gruntów rolnych i leśnych, niestanowiąca w myśl prawa budowlanego budowli. W momencie dokonywania sprzedaży nie istniał plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy dla tych działek, uchwalono natomiast studium, z którego wynikało, iż działka nr (...) obejmuje strefę urbanizacji mieszkaniowej, natomiast działka nr (...) znajduje się w jednostce osadniczo-rolniczej na granicy strefy urbanizacji, terenów zabudowy mieszkaniowej i terenów zabudowy mieszkaniowej z usługami oraz strefy rolniczej przestani produkcyjnej, terenu rolnego łącząc te tereny. Nabywca dokonał zapłaty za przedmiotowe nieruchomości przed ich wydaniem przez Powiat.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów, zgodzić się należy z Wnioskodawcą, iż dostawa nieruchomości nr (...), na których posadowione zostały budynki, dokonana została w ramach pierwszego zasiedlenia, w związku z czym nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Dostawa ta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bowiem Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku nabyciem tych nieruchomości, jak również wydatki na ulepszenie obiektów nie przekroczyły 30% ich wartości początkowej. W konsekwencji zbycie gruntu, na którym posadowione są przedmiotowe budynki, objęte jest zwolnieniem od podatku na podstawie ww. przepisu w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy.

Odnosząc się natomiast do kwestii dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, jak i nie wydano decyzji o warunkach zabudowy, stwierdzić należy, uwzględniając także ugruntowaną i jednolitą linię orzeczniczą sądów administracyjnych w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego, iż w tym przypadku, należy wziąć pod uwagą zapisy wynikające z ewidencji gruntów i budynków. A zatem w przypadku działki nr (...), która w ewidencji gruntów określona została jako grunty rolne, łąki, rowy i nieużytki, czyli nie jest przeznaczona pod zabudowę, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Podobnie w przypadku działki nr (...)., którą określono w ewidencji gruntów i budynków jako drogę wewnętrzną, gruntową, ułatwiającą dojazd do gruntów rolnych i leśnych, która - jak wskazano - nie stanowi w myśl przepisów prawa budowlanego budowli, zastosowanie znajdzie ww. zwolnienie od podatku.

Kwestię powstania momentu obowiązku podatkowego, regulują przepisy art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Treść ust. 4 tego artykułu stanowi, że jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

W myśl art. 19 ust. 10 ustawy, w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wydania, z zastrzeżeniem ust. 13 pkt 10 i 11.

Zgodnie z art. 19 ust. 11 cyt. ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwila jej otrzymania w tej części.

Zatem w przedmiotowej sprawie, skoro zapłata została dokonana przed wydaniem towaru, to obowiązek podatkowy powstał z chwilą otrzymania zapłaty.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl