ITPP1/443-999/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-999/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest administrowanie internetowym portalem aukcyjnym dotyczącym usług transportowych. Z portalu korzystają przewoźnicy oraz zleceniodawcy posiadający przesyłki do przewozu. Za pośrednictwem portalu, poprzez kliknięcie przez użytkowników odpowiedniej opcji, zawierają oni między sobą umowy dotyczące przewozu towarów. Użytkownikami portalu są nie tylko przedsiębiorcy, ale również osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Przed zawarciem transakcji wymagana jest rejestracja tych osób na portalu przy użyciu takich danych jak: nazwa użytkownika (login), imię, nazwisko, adres zamieszkania, adres e-mail, NIP.

Wszystkie czynności są wykonywane przez Pana wyłącznie drogą elektroniczną, w dużym stopniu są one zautomatyzowane. Transakcje mogą być zawierane przez całą dobę. Momentem wykonania przez Pana usługi na rzecz użytkownika jest zawarcie, za pośrednictwem portalu, umowy między zleceniodawcą a przewoźnikiem. W chwili zawarcia tej umowy naliczane są opłaty za świadczone przez Pana usługi. Opłaty naliczane są automatycznie przez program informatyczny. Wysokość opłat uzależniona jest od ceny usługi transportowej. Oprócz opłaty od umów zawartych za pośrednictwem portalu pobiera Pan od użytkowników opłaty za opcje dodatkowe (np. wyróżnienie ogłoszenia). Wysokość należnych i dokonanych opłat jest widoczna dla użytkownika po ich naliczeniu w panelu użytkownika. Zgodnie z regulaminem użytkownicy (również osoby nie prowadzące działalności gospodarczej) powinni uregulować należności na podstawie otrzymanej faktury zbiorczej, obejmującej wszystkie transakcje zawarte w ciągu miesiąca. Funkcjonalność systemu płatności umożliwia jednak dokonywanie wpłat w dowolnej wysokości, w każdym czasie. W praktyce dochodzi do sytuacji, kiedy użytkownicy wpłacają kwoty przekraczające aktualne należności, doprowadzając do powstania nadpłat. Nadpłaty na koncie użytkownika mogą powstać również w przypadku anulowania transakcji po wystawieniu faktury i jej opłaceniu. W takim przypadku wystawiane są faktury korygujące. Na wniosek użytkownika nadpłacone kwoty są zwracane na jego rachunek bankowy lub przekazem pocztowym. Jednak w przypadku zawarcia nowej transakcji w czasie, gdy wpłacone wcześniej środki nie zostały jeszcze zwrócone użytkownikowi, nadpłaty są najczęściej zaliczane na poczet należności wynikającej z zawarcia nowej transakcji.

Wszystkie należności są regulowane przez użytkowników za pośrednictwem operatora płatności internetowych... lub bezpośrednio na Pana rachunek bankowy. Nie przyjmuje Pan wpłat gotówkowych, nie ma też bezpośredniego kontaktu z odbiorcami usług.... przekazuje zbiorczo kwoty wpłacone przez usługobiorców na Pana rachunek bankowy. Jednocześnie otrzymuje Pan od... zestawienie do każdego przelewu, zawierające:

* nazwy użytkowników dokonujących wpłaty, zgodne z nazwami podanymi w czasie rejestracji do serwisu internetowego,

* identyfikatory płatności i transakcji,

* wysokość kwot wpłaconych przez poszczególnych użytkowników,

* kwoty prowizji pobranych przez... od każdej płatności,

* kwoty poszczególnych płatności, przekazane na Pana rachunek, pomniejszone o pobrane prowizje.

Do chwili obecnej nie rozpoczął Pan prowadzenia ewidencji obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwota tego obrotu w bieżącym roku przekroczyła 20.000 zł, jednak nie upłynął jeszcze termin powstania obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, wynikający z § 5 ust. 1 w powiązaniu z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Od dnia powstania obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej wynikającego z § 5 ust. 1 powyższego rozporządzenia, zamierza Pan korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1, poz. 37 załącznika tego rozporządzenia. Od tego dnia zamierza Pan prowadzić ewidencję płatności zawierającą następujące dane:

* nazwę użytkownika (login),

* imię i nazwisko użytkownika,

* adres użytkownika,

* numer faktury, wystawionej dla użytkownika, obejmującej okres miesiąca,

* kwotę należności wynikającą z faktury,

* numer płatności, wynikający z zestawienia otrzymanego od...,

* kwotę i datę przelewu.

W ewidencji każda płatność dokonana przez poszczególnych użytkowników zostanie przyporządkowana do konkretnej faktury. Ewidencja będzie uwzględniała dokonane korekty, w ten sposób, że wpłata dokonana na poczet anulowanej transakcji i następnie zaliczona na poczet należności wynikającej z zawarcia kolejnej transakcji, będzie przyporządkowywana do kolejnej faktury. Oprócz usług opisanych powyżej nie świadczy Pan innych usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w opisanej sytuacji, po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym obrót z tytułu świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczył 20.000,00 zł, może Pan korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r.

W szczególności, czy w przypadku zaliczania nadpłat na poczet należności wynikających z kolejnych zawartych transakcji przy jednoczesnym sporządzaniu ewidencji płatności, przyporządkowującej każdą płatność do wystawianych faktur, uwzględniającej dokonane korekty, będą spełnione warunki określone w § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do powyższego rozporządzenia, uprawniające do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazał Pan, że wykonuje usługi m.in. na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej, co zasadniczo, na podstawie art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług, zobowiązuje do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W chwili obecnej korzysta Pan ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z uwagi na kwotę obrotu na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej. Ponieważ sprzedaż na rzecz tych osób przekroczyła 20.000 zł, traci Pan prawo do powyższego zwolnienia po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym obrót przekroczył tę kwotę, zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1382). Może Pan jednak korzystać ze zwolnienia na podstawie innych przepisów ww. rozporządzenia.

Z treści § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, wydanego na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

1. Warunek zapłaty za wykonaną czynność w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).

Zapłaty za świadczone przeze Pana usługi są przekazywane przez odbiorców usług bezgotówkowo na Pana rachunek bankowy bezpośrednio z rachunku bankowego nabywcy usługi lub za pośrednictwem operatora płatności internetowych.... Jak potwierdzają liczne interpretacje indywidualne, wpłaty dokonane na rachunek bankowy podatnika za pośrednictwem operatorów płatności internetowych spełniają warunek zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem banku określony w poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r., np: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi IPTPP4/443-202/12-5/BM z dnia 3 lipca 2012 r., interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPP1/443-82/12/AT z dnia 11 kwietnia 2012 r., interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPP1/443-1407/12/AJ z dnia 4 lutego 2013 r., interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach IBPP4/443-1172/10/AZ z dnia 14 października 2010 r.

2. Warunek, aby z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Zestawienie dostarczane przez... (stanowiące dowód zapłaty) dotyczące wpłat użytkowników zawiera dane umożliwiające identyfikację osób wpłacających, kwoty wpłacane przez użytkowników, identyfikatory transakcji.

Ponadto, specyfika programu informatycznego obsługującego prowadzony przez Pana portal aukcyjny umożliwia kontrolę każdej transakcji, od momentu jej zawarcia do uregulowania zapłaty. System obsługujący portal internetowy dokonuje automatycznie rejestracji każdej transakcji zawartej za pośrednictwem portalu, nalicza jednocześnie należne opłaty od transakcji. W ostatnim dniu miesiąca dla określonego użytkownika jest wystawiana automatycznie faktura zbiorcza, na której wyszczególnione są wszystkie transakcje z danego miesiąca. Po zarejestrowaniu wpłaty na koncie użytkownika system dokonuje rozliczenia nieopłaconych, najdawniej wymagalnych faktur oznaczając je jako opłacone. W przypadku uwzględnienia wniosku użytkownika dotyczącego anulowania transakcji lub obniżenia jej kwoty, w systemie rejestrowana jest korekta do danej transakcji (jeśli wcześniej została wystawiona faktura dla użytkownika, wystawiana jest jednocześnie faktura korygująca). W takim przypadku system rejestruje nadpłatę na koncie klienta i w przypadku zarejestrowania przez tego klienta nowych transakcji system dokonuje zaliczenia nadpłat na poczet nowych należności. Wszystkie transakcje zawierane są drogą internetową, co zwiększa możliwość kontroli prawidłowości rozliczeń.

Dodatkowo, w celu przyporządkowania konkretnych płatności do wystawionych faktur, zamierza Pan prowadzić chronologicznie i na bieżąco ewidencję płatności. Ewidencja będzie sporządzana na podstawie zestawienia przekazanego przez... oraz danych dostępnych w systemie komputerowym obsługującym działalność portalu. Ewidencja jednoznacznie będzie określać, na poczet której należności została zaliczona konkretna zapłata. Ewidencja będzie uwzględniać dokonane korekty i przypadki anulowania transakcji.

Z poz. 37 załącznika do rozporządzenia nie wynika, aby osobno i z ewidencji, i z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie miało wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Konstrukcja przepisu wskazuje na uzupełniający charakter ewidencji i dowodów zapłaty. W związku z powyższym uważa Pan, że w sytuacjach, gdy:

1.

klient dokona na rachunek bankowy wpłaty za usługi portalu, niepowiązanej z określoną transakcją i wpłata ta zostanie zaliczona na poczet należności wynikającej z później zawartej transakcji, lub

2.

dokonana zostanie korekta opłaconej już transakcji lub transakcja zostanie anulowana, a zapłata przeznaczona na poczet tej transakcji zostanie następnie zaliczona na poczet należności wynikającej z później zawartej transakcji,

warunek, aby z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, zostanie spełniony poprzez prowadzenie ewidencji płatności. Ewidencja w powiązaniu z informacjami wynikającymi z zestawienia dostarczanego przez... jak i informacjami pochodzącymi z rejestrów portalu internetowego będą dawać łącznie możliwość jednoznacznego określenia, której czynności dotyczy konkretna zapłata.

Pana zdaniem, w przypadku prowadzenia ewidencji płatności będą spełnione oba warunki określone w poz. 37 załącznika do rozporządzenia, w związku z tym - na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia - w dalszym ciągu (do dnia 31 grudnia 2014 r.) będzie Pan zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl