ITPP1/443-996b/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-996b/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn." Odbudowa dworu w K z przeznaczeniem na cele muzealne oraz zagospodarowanie parku dworskiego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn." Odbudowa dworu w K z przeznaczeniem na cele muzealne oraz zagospodarowanie parku dworskiego".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - muzeum rejestrowane - jest samorządową instytucją kultury i działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu muzeum.

Oddziałem Wnioskodawcy jest Park Etnograficzny w K (skansen), w sąsiedztwie którego mieści się dwór O. wraz z parkiem dworskim, wpisanym do rejestru zabytków. Muzeum zakupiło wyżej wymieniony dwór wraz z parkiem w ramach projektu o roboczym tytule "Odbudowa dworu w K z przeznaczeniem na cele muzealne oraz zagospodarowanie parku dworskiego", polegającego na przywróceniu do stanu użyteczności muzealnej, zrujnowanego, zabytkowego dworu wraz z otaczającym go parkiem w m. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, os. 3 Rozwój infrastruktury społecznej, działanie 3.3 Rozwój infrastruktury kultury.

Zgodnie z regulacjami dotyczącymi kwalifikowania kosztów w ramach projektów pomocowych, podatek VAT zapłacony w związku z dokonaniem wydatku kwalifikowanego jest kwalifikowany tylko wówczas, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i w myśl ustawy o VAT nie może zostać odzyskany, tzn. beneficjentowi nie przysługuje prawo (beneficjent nie ma prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowany, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił np. ze względu na niepodjęcie przez beneficjenta czynności zmierzających do realizacji tego prawa.

Projekt obejmuje swoim zakresem remont, odbudowę i rozbudowę o kondygnację podziemną dworu w K z przeznaczeniem na cele muzealne, wraz z zagospodarowaniem terenu parku dworskiego. Planowane jest odtworzenie zabytkowego dworu i parku na zasadzie rekonstrukcji według stanu z początku XX w. W przypadku architektury dworu zachowana zostanie substancja zabytkowa budynku trójkondygnacyjnego i łącznika z lat 80. XIX w. Starsza część parterowa z połowy XIX w. zostanie zrekonstruowana na podstawie zachowanego materiału ikonograficznego i dodatkowo podpiwniczona. W starszej, parterowej części dworu na całej powierzchni przyziemia zostanie zorganizowana ekspozycja wnętrz dworskich na podstawie zachowanych materiałów, w tym informacji udzielonych przez ostatnich właścicieli dworu. Zostanie odtworzony dawny układ wnętrz z ich wyposażeniem. Celem tej części ekspozycji będzie odtworzenie klimatu dworu średniozamożnej, patriotycznej rodziny szlacheckiej.

W części piętrowej wybudowanej na początku lat 80. XIX w. przez Marię W, w kondygnacji przyziemia znajdzie się ekspozycja jej poświęcona. Na ekspozycji znajdą się wątki związków Marii z F. i J. Celem tej części ekspozycji będzie przedstawienie postaci, która reprezentuje zamożną kosmopolityczną magnaterię.

Reasumując, założony program można określić jako realizację koncepcji muzeum szlachty. Program uwzględnia zarówno przedstawienie obrazu patriotycznej szlachty, jak i kosmopolitycznej magnaterii.

Dwór przeznaczony jest na cele muzealne Wnioskodawcy. Funkcja muzealna zlokalizowana zostanie na parterze całego budynku, w piwnicach oraz na piętrze i poddaszu. Funkcje towarzyszące to:

* na parterze - główne pomieszczenia ekspozycyjne wnętrz dworskich, pomieszczenia recepcyjne, toalety dla niepełnosprawnych;

* w piwnicach - stanowiska naukowe obejmujące odtworzenie zabytkowych kuchni i pralni, magazyny muzealne, kotłownia olejowa oraz zaplecza socjalne dla pracowników i toalety dla zwiedzających;

* na piętrze (poddaszu) - w części wyższej - pokoje biurowe przeznaczone na gabinet kierownika placówki oraz na pracownie naukowe i archiwum placówki, oraz pokój sypialny z łazienką; w części niższej - przylegającej do łącznika - magazyn (strych), południową stronę poddasza zajmować będzie wygodne mieszkanie służbowe;

* park dworski - projekt zagospodarowania terenu parku polega na odtworzeniu jego pierwotnego układu z dostosowaniem do potrzeb ruchu turystycznego. Park dodatkowo będzie pełnił funkcje ogrodu botanicznego. Projekt uwzględnia podjazd do dworu i odtworzenie parkowych ciągów komunikacyjnych (żwirowych alejek) z minimalnym zakresem małej architektury. Parkowe ciągi komunikacyjne będą skomunikowane z terenem istniejącego skansenu (tzn. połączone z drogą wewnętrzną w skansenie).

Zgodnie z treścią art. 1 ustawy o muzeach celem działalności Wnioskodawcy jest gromadzenie i trwała ochrona dóbr naturalnego i kulturalnego dziedzictwa ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, informowanie o wartościach i treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnianie podstawowych wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtowanie wrażliwości poznawczej i estetycznej oraz umożliwianie korzystania ze zgromadzonych zbiorów. Muzeum realizuje cele w szczególności poprzez (art. 2 ww. ustawy): gromadzenie zabytków w zakresie archeologii, historii, sztuki, etnografii, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych muzealiów i materiałów dokumentacyjnych, przechowywanie zgromadzonych muzealiów w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwa oraz magazynowanie ich w sposób dostępny dla celów naukowych, zabezpieczanie i konserwacja muzealiów, urządzanie wystaw, prowadzenie działalności naukowo - badawczej, edukacyjnej i informacyjnej w zakresie dyscyplin objętych działaniem Muzeum, udostępnianie zbiorów dla celów naukowych i edukacyjnych, zapewnienie właściwych warunków zwiedzania i korzystania ze zbiorów, prowadzenie działalności wydawniczej, współdziałanie z innymi instytucjami o podobnych celach, przyjmowanie zabytków w depozyt zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Działalność Muzeum jest finansowana z: dotacji podmiotowej z budżetu Województwa, wpływów z prowadzonej działalności, środków otrzymywanych od osób fizycznych i prawnych, najmu i dzierżawy składników majątkowych ruchomych i nieruchomości, dochodów z działalności gospodarczej (w szczególności: sprzedaż wydawnictw, sprzedaż pamiątek, organizowanie spektakli, koncertów, odczytów, wieczorów autorskich, organizowanie sympozjum, konferencji, spotkań, udziału w imprezach promujących miasto oraz jego kulturę, wynajmowania pomieszczeń (lokali) w celu organizacji imprez, uroczystości oraz innych form nie kolidujących z działalnością statutową Muzeum), innych źródeł.

Dochody z działalności gospodarczej przeznaczane są w całości na działalność statutową Muzeum.

Głównym celem działalności Wnioskodawcy jest ratowanie zabytku, a nie osiąganie dochodów. Odbudowa dworu i parku rozłoży się w czasie trzech lat i po tym czasie będzie udostępniona zwiedzającym. Muzeum jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i poniosło już wydatki w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji. Muzeum osiąga dochody zarówno z czynności opodatkowanych podatkiem VAT (wstęp do muzeum, wynajem pomieszczeń itp.) jak i zwolnionych (oprowadzanie, warsztaty muzealne itp.). Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż dotacja, która stanowi 45,51% całości zadania - w formie refundacji poniesionych wydatków została przyznana na podstawie uchwały Sejmiku Województwa z dnia 27 czerwca 2011 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej na lata 2011-2036. Na pozostałą część planowanych wydatków tj. 54,49% muzeum złożyło wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i oczekuje na uchwałę w sprawie przyznania dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Muzeum będące czynnym podatnikiem podatku VAT jako inwestor bezpośredni realizując opisaną inwestycję, w sytuacji gdy w swojej działalności dokonuje zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione, ma możliwość odliczenia podatku proporcją za zapłacone faktury przy realizacji tego zadania.

Czy Muzeum ma możliwość ubiegania się o zwrot VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że odbudowywana "inwestycja" będzie w rezultacie kolejnym budynkiem muzeum i będą w niej dokonywane czynności zarówno zwolnione od podatku (oprowadzanie, warsztaty muzealne itp.) jak i opodatkowane podatkiem VAT (wstęp do muzeum, wynajem pomieszczeń itp.), można dokonać odliczeń podatku proporcją z zastosowaniem przepisów, mówiących o częściowym odliczeniu podatku naliczonego oraz korekcie podatku naliczonego zawarte w art. 90 i 91 ustawy o VAT. Mając na względzie wyżej wymienioną ustawę ustalono proporcję planowaną na 2011 r. wg sprzedaży zawartych w deklaracjach VAT za 2010 r.

Jednocześnie, w związku z prawem do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT, Wnioskodawca uważa, iż ma możliwość ubiegania się o zwrot VAT i zamierza skorzystać z tej możliwości.

Wnioskodawca wskazuje, iż realizując powyższe zadanie "VAT do odliczenia przewyższa VAT naliczony", a dotacja jest jedynie refundacją wydatku. Muzeum będąc płatnikiem dla wykonawcy odbudowy dworu znalazło się w trudnej sytuacji finansowej i nie ma możliwości zapłaty faktury brutto z własnych środków. Muzeum bowiem, jako samorządowa instytucja kultury utrzymuje się w większości z dotacji o charakterze podmiotowym, a jej przychody z działalności stanowią jedynie 5% w stosunku do przyznanej dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cytowanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wskazuje, iż związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych - czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany zakup ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Ponadto zwrócić należy uwagę, że zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18;

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

Natomiast w myśl art. 86 ust. 13 cyt. ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Natomiast w myśl art. 87 ust. 1 powołanej ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Wskazać należy, iż w z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Natomiast w myśl ust. 2 wyżej wskazanego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Stosownie do ust. 3 ww. przepisu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowe zasady dokonywania korekty, o której mowa w ww. art. 90 ust. 3 ustawy, uregulowane zostały przez ustawodawcę w przepisach art. 90 ust. 4-10 ustawy.

Z kolei, reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie realizować projekt związany z odbudową dworu z przeznaczeniem na cele muzealne oraz zagospodarowanie parku dworskiego. Muzeum uzyskało dotację na pokrycie kosztów prac zwianych z projektem. Po zakończeniu projektu odbudowywana "inwestycja" będzie kolejnym budynkiem muzeum i będą w niej dokonywane czynności zarówno zwolnione od podatku (oprowadzanie, warsztaty muzealne itp.), jak i opodatkowane (wstęp do muzeum, wynajem pomieszczeń itp.).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy, stwierdzić należy, że skoro mienie powstałe w efekcie realizacji projektu będzie wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak również czynności zwolnionych - Muzeum będzie miało możliwość częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją opisanego projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej w zakresie, w jakim zachodzić będzie związek tych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną, z uwzględnieniem przepisów art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, gdy w deklaracji podatkowej sporządzonej za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, Wnioskodawca będzie miał prawo do wystąpienia o zwrot różnicy podatku na podstawie powołanego wyżej art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl