ITPP1/443-993/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-993/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 12 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem usług cateringowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem usług cateringowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 3 lipca 2010 r. Spółka zorganizowała w związku z 25-leciem swojej działalności ogólnodostępną imprezę reklamową, której celem była między innymi promocja marki. Wstęp mieli nie tylko pracownicy i członkowie ich rodzin, ale również osoby trzecie (zaproszeni goście, mieszkańcy okolicznych gmin, osoby przyjezdne, itd.). W czasie imprezy zorganizowano prezentację, degustację oraz sprzedaż produktów firmy oraz zaprezentowano nowy sztandar firmowy. Impreza była relacjonowana przez media (telewizję prasę, radio i portale internetowe), dzięki czemu informacje o firmie dotarły do szerokiego grona potencjalnych klientów. Impreza odbywała się na stadionie, zamieszczono różnego rodzaju firmowe materiały reklamowe (banery, siatki, flagi, zdjęcia, spot muzyczny, balon z reklamą firmy). Oprócz ogólnodostępnej imprezy na stadionie znajdował się namiot, do którego wstęp mieli jedynie określeni pracownicy oraz zaproszeni goście. W ramach tej części gościom zapewniono catering. Wydatki poniesione na usługę cateringową nie zostały zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo od odliczenia podatku od towarów i usług, od nabytej usługi cateringowej, której Spółka nie zaliczyła do kosztów uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT od nabytej przez niego usługi cateringowej (która z kolei z uwagi na reprezentacyjny charakter stosowanie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. nie stanowi kosztu uzyskania przychodu). Na skutek zmiany przepisu art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy od podatku od towarów i usług względem towarów i usług przeznaczonych do celów reprezentacji, podatnikom przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Jednocześnie należy wskazać, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych. Zdaniem Wnioskodawcy powyższe wyłączenie nie znajdzie zastosowana w przypadku nabycia przez nią przedmiotowej usługi cateringowej.

W myśl przepisu art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - usługi wymienione w klasyfikacjach statystycznych są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), które obowiązuje dla potrzeb VAT, do dnia 31 grudnia 2010 r., w dziale 55 mieszczą się usługi hoteli i restauracji, pod symbolem PKWiU 55.3 - usługi gastronomiczne. Natomiast usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków do odbiorców zewnętrznych zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU - 55.5.

W ocenie Wnioskodawcy, z powyższego wynika, iż usługa cateringu jest sklasyfikowana w PKWiU nie jako usługa gastronomiczna, lecz jako usługa przygotowania i dostarczania posiłków. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Ponadto wskazano, iż nabyta przez Spółkę usługa cateringowa ma związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a zakup powyższej usługi ma wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa i przyczynia się do generowania przez Spółkę obrotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści art. 8 ust. 3 ustawy (obowiązującego do 31 grudnia 2010 r.) wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Artykuł 88 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a.

(uchylony),

b.

nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

Wobec powyższego, przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca z okazji 25-lecia swojej działalności zorganizował ogólnodostępną imprezę reklamową, której celem była między innymi promocja marki. W czasie imprezy zorganizowano prezentację, degustację oraz sprzedaż produktów firmy oraz zaprezentowano nowy sztandar firmowy. Oprócz ogólnodostępnej imprezy na stadionie znajdował się namiot, do którego wstęp mieli jedynie określeni pracownicy oraz zaproszeni goście. W ramach tej części gościom zapewniono catering. Wydatki poniesione na usługę cateringową nie zostały zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabyta przez Spółkę usługa cateringowa ma związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a zakup powyższej usługi ma wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa i przyczynia się do generowania przez Spółkę obrotów.

Na mocy § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), zmienionym od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2010 r.

W klasyfikacji tej w dziale 55 "Usługi hotelarskie i gastronomiczne", ustawodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 55.3 "Usługi gastronomiczne". Natomiast pod symbolem PKWiU 55.5 zostały sklasyfikowane "Usługi stołówkowe i cateringowe".

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługa cateringowa stanowi odrębną usługę od usługi gastronomicznej. W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę opis przedstawiony we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż skoro nabyta przez Spółkę usługa cateringowa (przeznaczona do zużycia na zorganizowanej, z okazji 25-lecia działalności Spółki imprezy reklamowej, której celem była między innymi promocja marki), miała związek (pośredni) z wykonywaniem czynności opodatkowanych, spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z jej nabyciem.

Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowanie statystyczne. A zatem niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że opisane we wniosku usługi zaliczane są do usług cateringowych i nie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.3 - "Usługi gastronomiczne".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl