ITPP1/443-984/10/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-984/10/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 11 października 2010 r.) uzupełnionym w dniu 24 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2010 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 24 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i od początku swego istnienia zajmuje się pracami badawczo - rozwojowymi, projektowaniem, produkowaniem, instalowaniem i serwisowaniem systemów (urządzeń) elektronicznych, teleinformatycznych, informatycznych, telekomunikacyjnych i alarmowych.

W związku z ciągłym rozwojem Wnioskodawca zakupuje szereg nieruchomości, które następnie adaptowane są do potrzeb prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej.

W 2005 r. Wnioskodawca dokonał zakupu nieruchomości o wartości 450.000,00 PLN powiększonej o opłaty notarialne i sądowe w wysokości 16.924,00 PLN. Po zakupie dokonano szeregu działań adaptacyjno - modernizacyjnych w nieruchomości na łączną kwotę 635.762,55 PLN, po czym nieruchomość została oddana do użytkowania. W tym samym roku (2005) dokonano dalszych modernizacji/ulepszeń o wartości 268.303,00 PLN.

W latach kolejnych dokonano następujących nakładów inwestycyjnych/ulepszeń:

2006 r. - 6.368,90 PLN

2008 r. - 15.819,80 PLN.

W uzupełnieniu wskazano, że Wnioskodawca nie dokonał odliczenia podatku VAT przy zakupie ww. nieruchomości, gdyż była nabyta od osób fizycznych na podstawie umowy kupna - sprzedaży (aktu notarialnego). Nieruchomość ta nie była przedmiotem najmu, a podatek VAT naliczony przy nakładach modernizacyjnych podlegał odliczeniu przez Wnioskodawcę. Drugie ulepszenie zostało oddane do użytkowania w 2005 r., a ulepszenia dokonane w 2006 r. i 2008 r. były ulepszeniami w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zostały oddane do użytkowania odpowiednio w 2006 r. i 2008 r. Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż kierując się zapisem art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznał, że dokonana adaptacja i ulepszenie wykonane w 2005 r. zostało doliczone do wartości początkowej obiektu, a kolejne ulepszenia dokonane w latach następnych nie przekroczyły 30% wartości początkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, sprzedając opisaną powyżej nieruchomość po dniu 1 stycznia 2011 r., będzie miał prawo skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a (w powiązaniu art. 43 ust. 7a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, określenie 30% wartości początkowej nieruchomości wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy należy rozumieć jako obowiązek odniesienia się przy pierwszym i każdym następnym ulepszeniu do wartości początkowej nieruchomości na dzień dokonywania danego ulepszenia. W konsekwencji drugie ulepszenie odniesione będzie do wartości historycznej (początkowej) powiększonej o dokonane pierwsze ulepszenie. W odniesieniu do tak ustalonej wartości początkowej ocenie poddane zostanie drugie ulepszenie i jego wielkość, a co za tym idzie fakt przekroczenia lub nie 30% wartości początkowej.

Prawidłowość takiego stanowiska potwierdza - w ocenie Wnioskodawcy - interpretacja z dnia 15 czerwca 2009 r. IPPP1-443-303/09-3/PR.

Wnioskodawca uważa, iż nabycie nieruchomości o wartości 466.924 PLN, poddanie jej ulepszeniom o wartości 635.762,55 PLN oraz 268.303,00 PLN w 2005 r. spowoduje, iż wartość początkowa (ulepszona) na dzień 31 grudnia 2005 r. wyniesie 1.102.686,55 PLN. Poddanie jej kolejnemu ulepszeniu o wartości 6.368,90 PLN w 2006 r. nie przekroczy wartości 30% wartości początkowej, podobnie jak ulepszenie o wartości 15.819,80 PLN i finalnie spowoduje, iż sprzedaż w 2011 r. będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 7a, gdyż pierwsze ulepszenie dokonane w 2005 r. stanowić będzie ponad 30% wartości początkowej, natomiast drugie i trzecie poniżej 30%.

Zastosowanie zwolnienia możliwe będzie, gdyż od pierwszego ulepszenia dokonanego w 2005 r. w dniu 1 stycznia 2011 r. upłynie 5 lat, a wartość drugiego i trzeciego ulepszenia nie przekroczy 30%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl