ITPP1/443-982/10/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-982/10/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 2 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku usług dermatologii kosmetycznej i prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem tych czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku usług dermatologii kosmetycznej i prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem tych czynności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zamierza Pan, jako podatnik podatku od towarów i usług, rozszerzyć dotychczasowy przedmiot działalności (w zakresie usług gastronomicznych) i świadczyć usługi dermatologii kosmetycznej za pomocą sprowadzonego urządzenia medycznego, posiadającego atest według ustawy o wyrobach medycznych oraz europejski certyfikat bezpieczeństwa. Usługi te będą wykonywane "pod szyldem Gabinetu Kosmetycznego", a nadzór nad urządzeniem będą miały przeszkolone do pracy na tym urządzeniu osoby, t.j. pielęgniarka, kosmetyczka lub kosmetolog.

Zakupione urządzenie medyczne (laser) będzie wykorzystywane do: usuwania przebarwień, piegów, trądziku, destrukcji gruczołów łojowych, terapii antybakteryjnej, foto odmładzania, redukcji zmarszczek, poprawy elastyczności skóry, zamykanie małych i płytkich naczynek, terapia "czerwonej twarzy", zamykanie dużych naczynek, zamykanie naczynek głębokich, usuwanie nadmiernego owłosienia.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż usługi dermatologii kosmetycznej są sklasyfikowane wg PKWiU z 1997 r. w grupowaniu 85.14.18 - usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy świadcząc usługi dermatologii kosmetycznej przy pomocy lasera pod nadzorem pielęgniarki, kosmetyczki lub kosmetologa Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie w poz. 9 załącznika nr 4 do ww. ustawy wymienione są usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych i czy w związku z tym będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem (opodatkowanym stawką 7%) urządzenia umożliwiającym wykonywanie tych usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadcząc usługi dermatologii kosmetycznej przy pomocy urządzenia medycznego, jakim jest laser, pod nadzorem zatrudnionych i przeszkolonych: pielęgniarki, kosmetyczki lub kosmetologa dojdzie świadczenia usług medycznych sklasyfikowanych wg PKWiU z 1997 r. w grupowaniu 85.14.18 - usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe. W związku z powyższym usługi dermatologii kosmetycznej wykonywane przez pielęgniarkę, kosmetyczkę lub kosmetologa korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 - poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto stosownie do art. 86 ust. 2 ww. ustawy warunkiem umożliwiającym odliczenie jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, których następstwem jest określenie podatku należnego. Jeżeli zatem podatnik świadczy usługi zwolnione od podatku, to podatek od towarów i usług zapłacony przy zakupie urządzenia wykorzystywanego do świadczenia usług zwolnionych nie może być odliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze. zm.).

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)" - PKWiU ex 85. Użycie przez ustawodawcę symbolu "ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planowane przez Pana usługi dermatologii kosmetycznej sklasyfikowane są wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 1997 r. w grupowaniu 85.14.18 - usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż o ile faktycznie świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.14.18 - "usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe", to jako wymienione w poz. 9 zał. nr 4 do ustawy podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stwierdzić należy, że nie będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie przedmiotowego lasera, z uwagi na fakt, iż nie będzie on wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Ponadto informuje się, iż załącznik Nr 4 do ustawy obowiązuje jedynie w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy stanu zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl