ITPP1/443-978/09/BK - Możliwość zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez szkołę usług wynajmu sali gimnastycznej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-978/09/BK Możliwość zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez szkołę usług wynajmu sali gimnastycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2009 r. (data wpływu 14 października 2008 r.) uzupełnionym w dniu 26 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu sali gimnastycznej-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu sali gimnastycznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Szkoła wynajmuje salę gimnastyczną osobom fizycznym, które organizują się w grupy i w celach rekreacyjnych dla poprawy kondycji fizycznej, grają w piłkę siatkową, piłkę nożną, tenis ziemny, koszykówkę, fitness. Ponadto Szkoła wynajmuje salę gimnastyczną klubom sportowym na treningi dla młodzieży i osób dorosłych (amatorzy). Zajęcia prowadzone są przez trenerów. Dla klubów sportowych udostępniana jest również sala na turnieje sportowe. Umowy najmu określają terminy korzystania z sali oraz warunki płatności. Urząd Statystyczny zakwalifikował przedmiotowe usługi w grupowaniach PKWiU 92.72.12-00.00 "Usługi rekreacyjne, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" oraz PKWiU 70.20.12 "Usługi z zakresu wynajmu lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, na własny rachunek". Dochody osiągane z wynajmu sali przeznaczone są na zakup środków czystości, opłacenie energii elektrycznej, wody, zakupu pomocy dydaktycznej, wyposażenia sali itp. Nad stroną techniczno-organizacyjną zajęć czuwa pracownik szkoły.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynajem sali sportowej zakwalifikowany do "usług rekreacyjnych, pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych" można zwolnić od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro dochody osiągane z wynajmu sali sportowej wydatkowane są na utrzymanie sali oraz zakup pomocy dydaktycznych w przypadku świadczenia przedmiotowych usług należy zastosować zwolnienie od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22 % z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 powołanego załącznika, zwolnieniu podlegają: "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

a.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucja filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12) usług związanych produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach,

b.

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2) z zastrzeżeniem poz. 12.

Z treści objaśnienia do załącznika nr 4 wynika, iż symbol "ex" oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko i wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z objaśnienia "1)" do powyższego załącznika wynika, że zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczają na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. A więc należy stwierdzić, iż ze zwolnienia od podatku nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w wyłączeniach dotyczących pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy oraz usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) - dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Szkoła świadczy usługi wynajmu sali gimnastycznej dla osób fizycznych, które organizują się w grupy i w celach rekreacyjnych dla poprawy kondycji fizycznej, grają w piłkę siatkową, piłkę nożną, tenis ziemny, koszykówkę, fitness. Ponadto Szkoła wynajmuje salę gimnastyczną klubom sportowym na treningi dla młodzieży i osób dorosłych (amatorzy). Zajęcia prowadzone są przez trenerów. Dla klubów sportowych udostępniana jest również sala na turnieje sportowe. Usługi zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.72.12-00.00 "Usługi rekreacyjne, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" oraz PKWiU 70.20.12 "Usługi z zakresu wynajmu lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, na własny rachunek". Dochody osiągane z wynajmu sali przeznaczone są na zakup środków czystości, opłacenie energii elektrycznej, wody, zakupu pomocy dydaktycznej, wyposażenia sali itp.

Zapytanie Wnioskodawcy zawarte we wniosku dotyczy usług sklasyfikowanych pod symbolem 92.72.12-00.00 "Usługi rekreacyjne, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W świetle powołanych przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż o ile opisane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00 "Usługi rekreacyjne, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane", przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa (tzn. usługi nie należą do innego grupowania statystycznego), mogą korzystać ze zwolnienia wyłącznie pod warunkiem, że została spełniona przesłanka, warunkująca zastosowanie zwolnienia, o której mowa w treści powołanego objaśnienia do poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. W przeciwnym wypadku dla usług tych zastosowanie ma stawka podstawowa (22 %).

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji usług, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Podatnika.

Końcowo zauważa się, iż tut. organ podatkowy w niniejszej interpretacji nie oceniał kwestii opodatkowania usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.20.12 "Usługi z zakresu wynajmu lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, na własny rachunek", bowiem w tym zakresie nie zadano pytania i nie przedstawiono własnego stanowiska w sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl