ITPP1/443-977/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-977/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2009 r. (data wpływu 14 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny:

W roku 2009 przeprowadzono u Pani kontrolę podatkową za rok 2007, w wyniku której stwierdzono, że od miesiąca września 2007 r. sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej winna być ewidencjonowana przy zastosowaniu kasy fiskalnej. W 2006 r. Pani firma dokonywała sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w całości ją fakturując. W 2006 r. nie wystąpiła sprzedaż nieudokumentowana, "liczba sprzedaży" nie przekroczyła 50, a odbiorców było mniej niż 20. Taki sam stan faktyczny jak opisany za 2006 r. miał miejsce w 2008. Tak też jest w roku bieżącym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy corocznie, po stwierdzeniu, iż zaistniały warunki:

* liczba sprzedaży nie przekracza 50,

* odbiorców usług nie więcej niż 20,

* wszystkie usługi są fakturowane,

nabywa Pani uprawnienia do zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro od 2008 r. sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w całości była fakturowana, obrót nieudokumentowany nie wystąpił, liczba sprzedaży nie przekroczyła 50, a odbiorców było mniej niż 20, istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W okresie od 1 stycznia 2008 r. do dnia 30 czerwca 2008 r. obowiązywało w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

Zgodnie z zapisem § 2 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 czerwca 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 35 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki: 2)

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;

2.

liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2007 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20 3)

W punkcie 2) objaśnień do załącznika wskazano, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2008 r.

Ponadto, z przepisu § 3 ust. 1 pkt 3 powołanego rozporządzenia wynika, iż zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencjonowania do dnia 30 czerwca 2008 r. podatników, u których kwota obrotu z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w wyniku przeprowadzonej kontroli podatkowej stwierdzono, iż od września 2007 r. winna Pani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Mając na uwadze brzmienie przepisów § 2 i § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzeń Ministra Finansów z 20 grudnia 2007 r. oraz 28 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących a także § 2 pkt 2 oraz § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, iż skoro we wrześniu 2007 r. powstał wobec Pani obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, to zarówno w roku 2008, jak i okresie późniejszym nie ma Pani prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku w tym zakresie.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl