ITPP1/443-963/08/JJ - Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-963/08/JJ Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2009 r. oraz 13 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradczych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2005 r. Spółka składała do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wnioski o dofinansowanie ze środków unijnych inwestycji na zakup środków trwałych. W 2006 r. Spółka popisała umowy na realizację inwestycji, które zostały zrealizowane na przestrzeni 2006 i 2007 r. co skutkowało otrzymaniem dofinansowania ze środków unijnych.

Podczas pisania wniosków Spółka korzystała z usług doradczych firmy zewnętrznej. Za usługi te Spółka otrzymała faktury VAT. Warunkiem wystawienia faktury za usługi doradcze, było podpisanie umowy na dotację z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Dlatego też faktury były wystawiane w różnych okresach, w 2006 i w 2008 r. Z powyższych faktur podatek naliczony nie był odliczany i wraz z wartością netto usługi nie stanowił kosztu uzyskania przychodu.

Z uzupełnień do wniosku z dnia 5 stycznia 2009 r. oraz 13 stycznia 2009 r. wynika, że zakupione usługi doradcze pozostają w bezpośrednim związku z otrzymaną dotacją, która jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych. Ponadto opisane usługi były związane z opracowywaniem wniosków o dofinansowanie ze środków unijnych i miały ścisły związek z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi. Spółka prowadzi działalność poligraficzną polegającą na produkcji opakowań, pudełek oraz etykiet, a wskazane wnioski o dofinansowanie ze środków unijnych dotyczyły zakupu maszyn i urządzeń poligraficznych do produkcji tych opakowań i etykiet.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy Spółka na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu usług doradczych, związanych z opracowaniem wniosków o dofinansowanie ze środków unijnych.

Zdaniem Spółki na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo odliczyć podatek naliczony z faktur zakupu usług doradczych przy sporządzaniu wniosków o dotacje unijne, ponieważ przedmiotowy wydatek pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka uważa ponadto, iż ma prawo do korekty deklaracji podatkowych - VAT-7 za rok 2006.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Podstawową zasadą, na której opiera się konstrukcja podatku od towarów i usług, jest zasada neutralności tego podatku. Wyraża się ona w umożliwieniu podatnikowi pomniejszenia podatku należnego o kwoty podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług związanych z jego działalnością gospodarczą. Należy jednak podkreślić, iż powyższe prawo nie jest bezwarunkowe. Dyspozycja przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wiąże prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tzn. takimi które generują podatek należny. Z treści wniosku wynika, że dokonane zakupy mają związek z prowadzoną opodatkowaną działalnością gospodarczą. Uznać należy zatem, że ten warunek umożliwiający skorzystanie z prawa do odliczenia został spełniony.

W myśl, obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., art. 86 ust. 10 pkt 1 powołanej ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz 11, 12, 16 i 18. Jeśli podatnik nie dokona obniżenia podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy).

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego - art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustawodawca daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzymała dotację ze środków unijnych na zakup maszyn i urządzeń poligraficznych służących do produkcji opakowań i etykiet. Wniosek o przyznanie dofinansowania został opracowany przez firmę doradczą. Firma doradcza wystawiła za wykonane usługi na rzecz Spółki faktury VAT. Poniesione wydatki mają ścisły związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wynikający z faktur podatek naliczony nie był przez Spółkę odliczany i wraz z wartością netto usługi nie stanowił kosztu uzyskania przychodu, przy czym zakupione usługi doradcze pozostają w bezpośrednim związku z otrzymaną dotacją, która jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych.

Uwzględniając wyżej przedstawione regulacje prawne oraz biorąc pod uwagę fakt, iż - jak wskazał Wnioskodawca - brak możliwości zaliczenia wydatków poniesionych na przygotowanie wniosku o dotację do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem dochodu od podatku dochodowego od osób prawnych, stwierdzić należy, iż wyłączenie przewidziane w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie znajdzie w rozpatrywanej sprawie zastosowania.

W związku z powyższym, Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonego w fakturach VAT dokumentujących nabycie usług doradczych związanych z przygotowaniem wniosku o dotację unijną, na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Nadmienia się, iż prawo to realizuje się w składanych deklaracjach podatkowych, zgodnie z zasadami obowiązującymi w momencie nabycia usług oraz w terminach przewidzianych prawem (art. 86 ust. 10-13 ustawy).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl