ITPP1/443-960/09/KM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-960/09/KM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 9 października 2009 r.) uzupełnionym w dniu 17 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych wraz z usługą wstępu usług dodatkowych (zgoda na filmowanie, usługi przewodnika) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 17 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych wraz z usługą wstępu usług dodatkowych (zgoda na filmowanie, usługi przewodnika).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest samorządową jednostką kultury, podległą gminie miejskiej, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez urząd miasta. Osiąga przychody przede wszystkim z otrzymanej dotacji z gminy miejskiej oraz z najmu lokali i działalności statutowej. Na przychody z działalności statutowej składają się przychody ze sprzedaży biletów wstępu do muzeum oraz usług dodatkowych (usługi przewodnika, zgoda na fotografowanie), przychody ze sprzedaży publikacji, przychody z tytułu organizacji wystaw dla podmiotów zewnętrznych oraz przychody ze sprzedaży usług przewodnika po mieście. Dotychczas stosowano 7% stawkę podatku na bilety wstępu - na podstawie treści poz. 157 zał. nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, a na usługi dodatkowe stawkę podatku w wysokości 22%. Po analizie przepisów ustawy oraz dostępnych interpretacji zmieniono stawkę podatku stosowaną przy sprzedaży usług ściśle powiązanych z biletem wstępu (przewodnik, zgoda na filmowanie i fotografowanie) na 7%, pozostawiając 22% stawkę na usługi przewodnika po mieście, gdyż usługi te można opłacać niezależnie od biletu wstępu do muzeum.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż usługi dodatkowe takie jak: zgoda na fotografowanie, filmowanie, usługi przewodnika wewnątrz muzeum, zostały zaklasyfikowane według PKWiU do grupowania 92.52.11 "Usługi muzealnictwa".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo zastosował przepisy " art. 41 pkt 2 " w związku z treścią załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy opłaty dodatkowe pobierane przez Jednostkę za usługi przewodnika (wewnątrz muzeum) oraz za umożliwienie korzystania z filmowania lub fotografowania są opłatami za usługi dodatkowe do usług wstępu do muzeum. Dostępne są one wyłącznie w przypadku uiszczenia opłaty za wstęp i nie ma możliwości zakupienia samej usługi przewodnika czy też zgody na filmowanie lub fotografowanie bez wykupienia biletu. Nie stanowią bowiem usług samodzielnych, lecz element nierozerwalnie związany z usługą podstawową, tj. usługą w zakresie wstępu świadczoną przez muzeum. Jeśli zatem nie jest możliwe filmowanie czy też korzystanie z przewodnika bez zakupienia biletu wstępu do muzeum, to - w ocenie Wnioskodawcy - mimo iż opłaty za te usługi nie zostały wkalkulowane w cenę biletu wstępu do muzeum, korzystają z opodatkowania według tych samych zasad co bilety wstępu, tj. 7% na podstawie poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy. Pojęcie "usług w zakresie wstępu", którym mowa w ww. poz. 157 jest szerszym pojęciem niż określenie "bilet wstępu".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji nr 157 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92.5 świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw, wymienionych w pozycji 48 i 49.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje bilety jako wstęp do muzeum, a także usługi przewodnika (wewnątrz muzeum) oraz filmowania lub fotografowania. Opłata za korzystanie z usług przewodnika oraz możliwość filmowania (fotografowania) nie jest wkalkulowana w cenę biletu wstępu do muzeum. Aby wejść do muzeum należy najpierw zakupić bilet wstępu, a następnie w momencie, gdy osoba decyduje się na filmowanie lub korzystanie z przewodnika uiszcza dodatkową opłatę za te usługi. Wnioskodawca podał dla tych usług symbol PKWiU ex 92.5 - usługi muzealnictwa oraz ochrony zabytków.

Należy zauważyć, że pojęcie usług w zakresie wstępu (o którym mowa w pozycji 157 załącznika nr 3 do ustawy o VAT) jest pojęciem szerszym niż określenie "bilet wstępu". Ustawodawca nie określił form ani kategorii, które wyłączył ze zwolnienia. Należy zatem uznać, że w przedmiotowej sprawie filmowanie, czy też usługa przewodnika nie stanowią usług samodzielnych, gdyż zostały one zapewnione jedynie osobom, które uiściły opłatę za wstęp, a zatem stanowią element nierozerwalnie związany z usługą podstawową.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi przewodnika oraz korzystania z fotografowania i filmowania (mimo, że opłaty za nie są wnoszone oddzielnie), dostępne wyłącznie w przypadku zakupienia biletu uprawniającego do wstępu, przy założeniu, że przez zostały one prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.52.11 "usługi muzealnictwa", jako wymienione poz. 157 załącznika nr 3 do ustawy, na podstawie przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tutejszy organ podatkowy nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych, wobec czego niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl