ITPP1/443-958/12/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-958/12/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zrzesza hodowców oraz przetwórców ryb jesiotrowatych. Głównym celem działań Wnioskodawcy jest tworzenie warunków dla wzajemnej pomocy, współpracy i współdziałania zrzeszonych producentów zwłaszcza w zakresie problemów finansowych, problemów z rynkami zbytu, przekształceń własnościowych, uzyskiwania certyfikatu jakości.

Ogólne działania zmierzają m.in. do: wdrażania zasad racjonalnej gospodarki rybackiej, poprawy warunków sprzedaży ryb, poprawy dystrybucji ryb oraz materiału zarybieniowego, prognozowania produkcji, dostosowanie podaży do popytu pod względem jakości i ilości, ustalania wspólnych reguł zbywania produktów, stabilizowania cen, ustalania cen wycofania, poprawy rentowności produkcji, pomocy członkom w zakresie modernizacji sprzętu i prowadzenia działalności gospodarczej, reprezentowania interesów oraz rozwijania wzajemnej pomocy i współpracy członków organizacji.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem wpisanym do rejestru organizacji uznanych Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Głównym celem działań Wnioskodawcy zarówno w początkowym okresie funkcjonowania i obecnie są:

* organizacja szkoleń w kraju i za granicą;

* pomoc ekspercka w zakresie chowu, hodowli i przetwórstwa ryb;

* propagowanie współpracy z państwami trzecimi w sprawie wymiany handlowej, know-how i restytucji zagrożonych wyginięciem gatunków ryb w zlewni Morza (m.in. z federacji R. i U...)

* aktywny udział w nowelizacji przepisów dot. sektora rybactwa.

Działania powyższe, jak i obsługę spotkań organów stowarzyszenia, prowadziło biuro.

Od chwili uznania organizacji do końca 2011 r. biuro nieodpłatnie obsługiwali członkowie Stowarzyszenia, jednakże wzrost aktywności i obowiązki wynikające z pracy zawodowej członków, wymusiły konieczność zatrudnienia na umowy zlecenie osób mających zająć się obsługą administracyjną Stowarzyszenia. Od 1 stycznia 2012 r. do końca lipca 2012 r. zatrudniono osoby, które zajęły się organizacją pracy biura, spotkań, szkoleń i stosowną korespondencją. Praca wykonywana była w pomieszczeniu dzierżawionym na mocy umowy najmu od Okręgu PZW XXX. Nasilenie działań spowodowało konieczność zakupu wyposażenia biura, sprzętu i materiałów biurowych jak i stosownych programów, w tym finansowo-księgowego.

Na początku roku zlecono wykonanie programu operacyjnego dla Stowarzyszenia na rok 2012.

W roku 2012 odbyły się 3 spotkania producentów i reprezentantów środowisk naukowych z UE i krajów trzecich, przygotowane i przeprowadzone przez Stowarzyszenie. Ich celem była wymiana doświadczeń i współpraca handlowa oraz współudział w organizacji programu restytucji zagrożonych i nieobecnych w ichtiofaunie Morza. gatunków ryb (łosoś, troć, certa, jesiotr).

Organizacja w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" w ramach środka 3.1. Działania wspólne będzie realizowała projekt "XXX". W ramach operacji Stowarzyszenie ubiega się o zwrot poniesionych kosztów na funkcjonowanie, a mianowicie zwrot kosztów kwalifikowanych poniesionych na:

* zakup wyposażenia biura, sprzętu i materiałów biurowych jak i stosownych programów w tym finansowo-księgowego,

* czynsz najmu pomieszczeń biurowych.

Uzyskane środki finansowe nie będą środkami określonymi w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

Jako Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z tytułu art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz z tytułu przeznaczenia dotacji na cele statutowe. Wnioskodawca nie dokonał także rejestracji jako czynny podatnik VAT. Stowarzyszenie będzie ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów kwalifikowanych. Podatek VAT zapłacony w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji zadania zalicza się do kosztów kwalifikowanych, gdyż nie ma prawnych możliwości jego odzyskania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przytoczonym opisem można stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, a tym samym musi być on w pełni kosztem kwalifikowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym uważa, że nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego i naliczony podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisanego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, niebędący podatnikiem VAT czynnym będzie realizował projekt w ramach programu operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" pn. "XXX".

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy, w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem treść wniosku nie wskazuje, aby wydatki związane z przedmiotowym projektem miały związek z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl