ITPP1/443-957/12/TS - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, polegającego na organizacji konferencji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 września 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-957/12/TS Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, polegającego na organizacji konferencji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, polegającego na organizacji konferencji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, polegającego na organizacji konferencji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Organizacja w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", w ramach środka 3.1. "Działania wspólne" będzie organizować konferencję. Celem operacji jest rozwój współpracy między przedstawicielami nauki i organizacjami sektora rybackiego oraz między tymi organizacjami. Konferencje dla członków branży rybackiej zlokalizowano w Warszawie, z uwagi przede wszystkim na jej centralne usytuowanie. Konferencje odbędą się w budynku Sejmu RP, z uwagi na odstąpienie przez Kancelarię Sejmu od opłat za wynajęcie sali, jak i sprzętu multimedialnego i jego obsługi. Konferencje odbędą się w miesiącu czerwcu każdego roku. Dokładny termin zostanie uzgodniony z Kancelarią Sejmu. Uczestniczyć w nim będzie ok. 280 osób w etapie I i 200 osób w etapie II, reprezentujących wszystkie sektory branży rybackiej oraz jednostek administracyjnych i naukowych związanych z branżą. Na konferencję przygotowane zostaną materiały szkoleniowe, zawierające m.in. przygotowane prezentacje wraz z informacjami uzupełniającymi. Zaplanowano prezentacje tematyczne 6 prelegentów i kończącą spotkanie dyskusję. Konferencje zakończą się posiłkiem i degustacją potraw przygotowanych z ryb, ze szczególnym uwzględnieniem jesiotra. Dodatkowo w 2014 r. w trakcie degustacji uczestnicy spotkania otrzymają ulotkę zawierającą informacje o walorach dietetycznych mięsa jesiotra, jak i szereg przepisów kulinarnych z dawnej kuchni Polski i Rosji. Operacja została podzielona na 2 etapy: I etap - organizacja konferencji w 2013 r., cel: prezentacja i wymiana doświadczeń w zakresie aktualnych wyników badań naukowych i efektów ich wdrożeń, problemów przetwórstwa ryb z akwakultur śródlądowych, a szczególnie jesiotra, walorów dietetycznych i smakowych mięsa jesiotra, branży rybackiej i możliwości wsparcia finansowego i prawnego. Etap II - organizacja konferencji w 2014 r., cel: prezentacja i wymiana doświadczeń w zakresie aktualnej sytuacji poszczególnych sektorów branży rybackiej w Polsce, rozwiązań dot. przetwórstwa ryb z akwakultur śródlądowych, a szczególności jesiotra, aktualnego stanu i perspektyw restytucji jesiotra ostronosego, założeń do programu wymiany doświadczeń.

Wnioskodawca wskazał, iż nie będzie pobierana odpłatność za udział w konferencji od jej uczestników. Uzyskane środki finansowe nie są środkami określonymi w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług. Wnioskodawca jako organizacja korzysta ze zwolnienia podmiotowego z tytułu art. 113 ust. 1 ustawy o VAT oraz z tytułu przeznaczenia dotacji na cele statutowe. Wnioskodawca nie dokonał także rejestracji VAT jako czynny podatnik. Otrzyma zwrot poniesionych kosztów kwalifikowanych. Podatek VAT zapłacony w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji zadania zalicza się do kosztów kwalifikowanych, gdy nie ma prawnych możliwości jego odzyskania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze przedstawionym zdarzeniem przyszłym można stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, a tym samym musi być on w pełni kosztem kwalifikowanym.

We własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych". W związku z tym Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego i naliczony podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłe uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również wskazać, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Należy przy tym zauważyć, iż wskazywane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), które powyższe kwestie regulowało w sposób analogiczny, obowiązywało do dnia 31 grudnia 2010 r.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Organizacja w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", będzie organizować w 2013 i 2014 r. konferencje, celem których jest rozwój współpracy między przedstawicielami nauki i organizacjami sektora rybackiego oraz między tymi organizacjami. Przygotowane zostaną materiały szkoleniowe, zaplanowano prezentacje tematyczne. Konferencje zakończą się posiłkiem i degustacją potraw przygotowanych z ryb. Udział w konferencji będzie bezpłatny. Organizacja nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy, nieposiadającemu statusu podatnika VAT czynnego, nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, o ile poniesione w ramach opisanej operacji wydatki nie posłużą sprzedaży opodatkowanej.

Ponadto Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, skoro - jak wskazał sam Wnioskodawca - otrzymane na realizację opisanego projektu środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl