ITPP1/443-951/12/MS - Opodatkowanie aportu nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-951/12/MS Opodatkowanie aportu nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 3 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 3 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest podmiotem tworzącym dla Szpitala w G. (samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej). Działalność Szpitala prowadzona jest m.in. na nieruchomościach położonych w G. przy ul. W., której właścicielem jest Województwo, a które w dniu 17 listopada 2009 r. przekazane zostały Szpitalowi w nieodpłatne użytkowanie. Województwo jako podmiot tworzący Szpitala planuje jego przekształcenie w spółkę prawa handlowego ze 100% udziałem Województwa na zasadach określonych w art. 69-82 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W trakcie przekształcenia Województwo planuje wnieść aportem do nowo utworzonej spółki następujące nieruchomości położone w G. ul. W.:

1.

nieruchomość oznaczoną według ewidencji gruntów jako: działka nr X (o pow. 534 m2,) oraz działka nr Y (o pow. 108 m2), dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr (...) Działki te są zabudowane.

2.

nieruchomość oznaczoną według ewidencji gruntów jako: działka nr XX (o pow. 109 m2) oraz działka nr YY (o pow. 533 m2), dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr (...). Działki te są zabudowane.

3.

nieruchomość oznaczoną według ewidencji gruntów jako:

* działka niezabudowana nr (...) (o pow. 110 m2, obręb...),

* działka niezabudowana nr (...) (o pow. 105 m2, obręb...),

* działka zabudowana nr (...) (o pow. 640 m2, obręb...),

* działka zabudowana nr (...) (o pow. 615 m2, obręb...),

* działka zabudowana nr (...) (o pow. 777 m2),

dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr (...).

Teren, na którym znajdują się nieruchomości, objęty jest aktualnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przyjętym Uchwałą Rady Miasta z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Plan zawiera zasady kształtowania i zabudowy terenu, zgodnie z planem przeznaczenie terenu, na którym położone są nieruchomości, które będą przedmiotem aportu, to UZ - usługi zdrowia - szpital.

Od momentu przejścia nieruchomości na własność Województwa - całe budynki oraz pomieszczenia w budynkach, nie były wykorzystywane przez Szpital do czynności opodatkowanych (m.in. nie były wydzierżawiane i wynajmowane).

Województwo przy nabywaniu przedmiotowej nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nabycie nastąpiło z mocy prawa (art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną - Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), który to fakt w 2000 r. został potwierdzony decyzją Wojewody z dnia 6 grudnia 1999 r. Od dnia nabycia nieruchomości przez Województwo, zarówno Szpital, jak i Województwo nie ponosił wydatków na ulepszenie budynków.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż po przeanalizowaniu stanu faktycznego, (w odniesieniu do działek niezabudowanych nr (...) oraz (...), w tym zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy uznać, iż zgodnie ustaleniami rzeczoznawcy majątkowego, przez teren m.in. działek nr (...) oraz (...) przebiega szereg sieci uzbrojenia terenu, w tym sieć ciepłownicza. Z informacji naniesionych na rysunku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że na przedmiotowych działkach ustalona jest strefa ograniczenia dla zabudowy i zagospodarowania terenu od kolektora dosyłowego sieci cieplnej. I tak zgodnie z ustaleniami planu, w strefie o szerokości 2 m po obu stronach osi kolektorów zakazuje się wznoszenia budynków, sadzenia drzew i podejmowania działalności mogącej zagrozić trwałości ciepłociągu. Po analizie zapisów planu oraz po wykonaniu pomiarów na mapie zasadniczej można stwierdzić, że zakazem wznoszenia budynków objęta jest cała działka nr (...) oraz około 45 m2 działki nr (...). Z powyższego wynika, iż działka nr (...) oraz 45 m2 działki nr (...) stanowią teren niezabudowany inny niż teren budowlany oraz przeznaczony pod zabudowę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność wniesienia przez Województwo aportu w postaci przedmiotowych nieruchomości, do spółki ze 100% udziałem Województwa, w zamian za objęcie udziałów będzie zwolniona od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Województwo aportu w postaci przedmiotowych nieruchomości (budynków i budowli oraz gruntów, z którymi są one trwale związane) do spółki ze 100% udziałem Województwa, w zamian za objęcie udziałów będzie zwolniona z podatku VAT, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, ponieważ:

1.

Województwo nabywając przedmiotowe nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony,

2.

Województwo nie poniosło nakładów na ulepszenia budynków,

3.

wnoszone aportem budynki i budowle są trwale związane z gruntem, który także będzie przedmiotem aportu, i w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy również będzie podlegał zwolnieniu od podatku,

4.

dostawa będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy.

Z kolei, w odniesieniu do gruntów niezabudowanych, zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), dostawa działki nr (...) oraz 45 m2 działki nr (...) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż będzie to stanowiło dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę, a dostawa 65 m2 działki nr (...) nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

Uzasadniając prezentowane stanowisko, wskazano, iż w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Definicja towaru zawarta została w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którą za towary uznaje się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 tejże ustawy i uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei, zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 23% (w okresie 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r.), z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy.

Z powyższych uregulowań wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisowo podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego wynika, iż w opisanej sytuacji wyczerpane zostały przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług i przedmiotowa czynność będzie zwolniona od podatku VAT, gdyż w stosunku do przedmiotowych obiektów nie przysługiwało Województwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Województwo nie poniosło również nakładów na ulepszenia budynków.

W stosunku do gruntów niezabudowanych, dostawa działki nr (...) oraz 45 m2 działki nr (...) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż będzie stanowiła dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę, a dostawa 65 m2 działki nr (...), nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl