ITPP1/443-944/12/AJ - VAT w zakresie braku obowiązku w zakresie rozliczania usług najmu lokali mieszkalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-944/12/AJ VAT w zakresie braku obowiązku w zakresie rozliczania usług najmu lokali mieszkalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku w zakresie rozliczania usług najmu lokali mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku w zakresie rozliczania usług najmu lokali mieszkalnych.

W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Pozostaje Pani w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej. Wraz z żoną zakupił Pan w Polsce do majątku wspólnego lokale mieszkalne (mieszkania), które obecnie są remontowane. Mieszkania te zakupione zostały w latach 2007 (jedno mieszkanie), 2010 (jedno mieszkanie) i dwa mieszkania 2011 r. Mieszkania te były nabywane do majątku prywatnego małżeństwa. Zarówno Pan, jak i żona nie prowadzą działalności gospodarczej, której przedmiotem byłoby wynajmowanie nieruchomości.

Po wyremontowaniu tych mieszkań, a być może ich umeblowaniu, jeżeli takie będzie życzenie danego najemcy, mieszkania te będą sukcesywnie wynajmowane z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe.

Na tle powyższego stanu faktycznego powstała potrzeba uzyskania interpretacji indywidualnej potwierdzającej prawidłowy sposób rozliczenia przychodów z najmu według stawki ryczałtowej 8,5%, uproszczenia rozliczeń w drodze złożenia oświadczenia o opodatkowaniu całości przychodów z najmu przez żonę Wnioskodawcy oraz braku obowiązku po stronie Wnioskodawcy w zakresie rozliczeń w podatku VAT.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, wystawiania faktur na poszczególnych najemców i składania deklaracji VAT w sytuacji, gdy czynności tych będzie dokonywać jego żona, która po stronie wynajmującej będzie zawierała (za pisemną zgodą Wnioskodawcy) umowy najmu mieszkań będących przedmiotem wspólności majątkowej małżeńskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy przy zawieraniu poszczególnych umów najmu po stronie wynajmującego będzie występowała wyłącznie żona Wnioskodawcy, za pisemną zgodą Wnioskodawcy, wówczas tylko żona Wnioskodawcy będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W konsekwencji tylko żona Wnioskodawcy będzie musiała (po skorzystaniu z uprawnienia do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT) prowadzić ewidencję zakupu i sprzedaży VAT, wystawiać faktury VAT i składać deklaracje podatkowe VAT. Obowiązku takiego nie będzie miał natomiast Wnioskodawca, który przy wspomnianych umowach najmu nie wystąpi w charakterze podatnika VAT.

Powyższe jest dopuszczalne na gruncie wynikającej z art. 15 ustawy VAT definicji podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 powołanej ustawy.

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przepisach art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) ustawodawca wskazał, że przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z treści wniosku wynika, iż wraz z żoną zakupił Pan w Polsce do prywatnego majątku wspólnego lokale mieszkalne (mieszkania), które obecnie są remontowane, po czym, mieszkania te będą sukcesywnie wynajmowane z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe. W świetle powyższego powziął Pan wątpliwość, czy nie będzie Pan zobowiązany do dokonania rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, wystawiania faktur na poszczególnych najemców i składania deklaracji VAT w sytuacji, gdy wyłącznie Pana żona za Pana zgodą będzie zawierała umowy najmu mieszkań będących przedmiotem wspólności majątkowej małżeńskiej, w związku z czym będzie dokonywać powyższych czynności

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie wymienia małżonków jako odrębnej kategorii podatników. Powyższe stwarza dla małżonków prowadzących działalność gospodarczą szczególną sytuację prawną. Żaden z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie zabrania małżonkom prowadzenia działalności gospodarczej jako odrębnym podatnikom VAT. Nie ma przy tym wymogu, aby pomiędzy małżonkami prowadzącymi odrębne działalności istniała ustawowa wspólność majątkowa.

W konsekwencji, podatnikiem podatku od towarów i usług jest ten z małżonków, który dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu. Natomiast jeżeli małżonkowie dokonują czynności wspólnie, to każdy z nich z osobna jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

A zatem, jeżeli przedmiotem najmu jest rzecz stanowiąca majątek wspólny małżonków, to podatnikiem podatku od towarów i usług będzie ten małżonek, który dokonuje wynajmu we własnym imieniu (który jest stroną czynności prawnej).

Należy w tym miejscu stwierdzić, iż złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów z najmu w całości przez jednego z małżonków, bądź jego brak, nie rozstrzyga o tym, któremu z małżonków przysługuje przymiot bycia podatnikiem podatku od towarów i usług. Istotny bowiem jest fakt - jak wskazano uprzednio - który z małżonków dokonał czynności podlegającej opodatkowaniu (w tym przypadku, jest to ten z małżonków, który zawarł umowę najmu), ponieważ tylko on staje się podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż w przypadku zawarcia umów najmu majątku objętego wspólnością majątkową małżeńską tylko przez jednego z małżonków, podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy będzie ten z małżonków, który dokona czynności podlegającej opodatkowaniu. Skoro zatem jak wskazano we wniosku, rozliczeń na gruncie podatku od towarów i usług z tytułu przychodów osiąganych z najmu wspólnego majątku będzie dokonywać Pana żona, to w tak przedstawionych okolicznościach, zdaniem organu nie jest Pan zobowiązany do dokonania rejestracji jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, jak również rozliczeń i składania deklaracji podatkowych z tego tytułu.

Skoro zatem w przedmiotowej sprawie, za Pana zgodą stroną zawartych umów najmu będzie Pana żona, która z tego tytułu nabędzie status podatnika VAT i będzie zobowiązana do prowadzenia odpowiednich ewidencji, dokumentowania i rozliczania uzyskanych obrotów w drodze deklaracji podatkowej z tytułu przedmiotowego najmu, to obowiązek w tym zakresie nie będzie ciążył na Panu.

Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestie braku obowiązku rejestracji oraz dokonywania rozliczeń na gruncie podatku od towarów i usług z przychodów osiąganych z najmu przez Pana. Nie rozstrzyga natomiast kwestii dotyczących obowiązków w tym zakresie Pana żony, ponieważ w tym zakresie nie jest Pan zainteresowanym. Stosownie bowiem do zapisu art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna wydana Zainteresowanego nie wywiera skutku prawnego dla jego żony.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl