ITPP1/443-944/09/JJ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu rozbudowy i kompleksowej modernizacji zaplecza dydaktycznego zespołu szkół.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-944/09/JJ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu rozbudowy i kompleksowej modernizacji zaplecza dydaktycznego zespołu szkół.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2009 r. (data wpływu 6 października 2009 r.), uzupełniony w dniu 18 i 24 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, mającego na celu rozbudowę i kompleksową modernizację zaplecza dydaktycznego Zespołu Szkół - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 18 i 24 grudnia 2009 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, mającego na celu rozbudowę i kompleksową modernizację zaplecza dydaktycznego Zespołu Szkół.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, w ramach Programu Regionalnego 2007-2013, realizuje projekt, który polega na rozbudowie i kompleksowej modernizacji zaplecza dydaktycznego Zespołu Szkół (w tym m.in. modernizacji części budynku, pomieszczeń na pracownie gastronomiczne, hotelarskie, wyposażeniu w nowoczesny sprzęt do kształcenia praktycznego, etc). W ramach wyposażenia pracowni przewiduje się zakup nowoczesnego sprzętu, 3 pracowni do szkolenia zawodowego kucharzy, techników żywienia i gospodarstwa domowego, dietetyków, organizatorów usług gastronomicznych, 2 pracowni do szkolenia cukierników, w tym pracowni czekolady, pracowni do nauki obsługi konsumentów w ramach szkolenia techników żywienia i techników usług gastronomicznych i kelnerów, pracowni sensorycznej z wyposażeniem wraz z pomieszczeniem przygotowania próbek, pracowni chemicznej z wyposażeniem, pracowni mikrobiologicznej z wyposażeniem wraz z zapleczem - jako pracowni kształcenia modułowego, a także pracowni dydaktyczno - audiowizualnej, szatni dla uczniów i nauczycieli zawodu, pokoju śniadań, węzła sanitarnego, pracowni kuchni profesjonalnej z wyposażeniem wraz zapleczem i ladą ekspozycyjno-eksploatacyjną, pracowni restauracyjnej połączonej z bufetem, pracowni do szkolenia zawodowego hotelarzy z pokojami 1 i 2 osobowymi z zapleczem sanitarnym wraz z recepcja i zapleczem socjalnym.

Przedmiot projektu obejmuje:

1.

przebudowę części pomieszczeń istniejącego budynku szkoły (4693,12 m2), która obejmuje:

*

wykonanie ścianek działowych i zamurowań

*

wykonanie tynków wewnętrznych ścian i sufitów oraz wykonanie wykończenia ścian,

*

rozbiórkę istniejących i wykonanie nowych posadzek w pracowniach, szatniach i sanitariatach,

*

przebudowę pomieszczeń w byłym węźle cieplnym,

*

roboty remontowe szatni nad sala gimnastyczna,

*

roboty remontowe tarasu nad częścią pracowni parteru,

*

obudowę kanałów wentylacyjnych na kondygnacjach oraz obudowę podstawy kominów wentylacyjnych na dachu,

*

wymianę stolarki okiennej (na nowa, drewniana z zachowaniem pierwotnego układu szprosów ze szkłem podwójnym, bezpiecznym, z funkcją rozszczelnienia) i drzwiowej,

*

wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnej,

*

wymianę instalacji co. oraz węzła cieplnego,

*

modernizację wentylacji oraz wykonanie nowego systemu klimatyzacji w pracowni kuchni profesjonalnej oraz w pracowniach gastronomicznych,

*

dostosowanie instalacji elektrycznej do nowych urządzeń,

*

wymianę i modernizacje instalacji gazowej w budynku szkoły,

*

zamontowanie dźwigu towarowego w pracowni kuchni profesjonalnej;

2.

rozbudowę budynku o łącznik prowadzący z zaplecza pracowni kuchni profesjonalnej do piwnicy budynku z pracowniami hotelarskimi (38,53 m2)- cześć podziemna na poziomie piwnicy, fragment na poziomie parteru (wejście do pracowni kuchni profesjonalnej). Do łącznika prowadzić będą schody zewnętrzne - wejście do piwnicy.;

3.

przebudowę budynku administracyjnego na pracownie hotelarskie:

*

przebudowa obejmie prace budowlane dotyczące: posadzek w piwnicy, ścian wewnętrznych, podciągów, stropów, konstrukcji dachu, schodów, kominów, balkonu, paroizolacji dachu, izolacji przeciwwilgociowych, pokrycia dachu, przewodów wentylacyjnych;

4.

wykończenie zewnętrzne:

*

wykończenie elewacji - obudowa studzienek okien piwnicy (renowacja), gzymsy, obróbki blacharskie, pokrycie dachów, podjazd dla niepełnosprawnych, balustrady;

5.

zagospodarowanie terenu (uwzględnione w kosztach kwalifikowanych do 10 % wartości projektu), które obejmuje wykonanie:

*

przebudowy wjazdu na teren dziedzińca wraz z nową bramą wjazdową,

*

nowej furtki wejściowej z domofonem (w miejscu istniejącej),

*

niezbędnych nowych dróg wewnętrznych na terenie dziedzińca, w tym drogi pożarowej z miejscami parkingowymi dla samochodów osobowych (36 miejsc, w tym 9 dla osób niepełnosprawnych) i 1 miejsca dla autokaru,

*

lokalizacji śmietnika obudowanego na terenie dziedzińca szkoły,

*

remontu istniejących przejść dla pieszych oraz schodów zewnętrznych,

*

remontu urządzeń sportowych - istniejącego boiska sportowego, bieżni i skoczni (jako koszt niekwalifikowany w projekcie, przekraczający 10 % wartości projektu na zagospodarowanie terenu),

*

remontu murków oporowych od strony dróg publicznych, ogrodzenia murowanego od strony ul. S. oraz remont ogrodzenia metalowego od strony dziedzińca wewnętrznego,

*

wykonanie zieleni i małej architektury.

Ponadto Gmina wskazuje, iż zgodnie z "Wytycznymi w sprawie kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013", co do zasady każdy projekt współfinansowany ze środków funduszy w ramach RPO na lata 2007 -2013 powinien zachować trwałość przez okres 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu, czyli od daty poniesienia ostatniego wydatku w ramach projektu (dokonanego przez beneficjenta zapłaty na podstawie ostatniej faktury/innego dowodu księgowego o równej wartości dowodowej, dotyczącej wydatków kwalifikowalnych poniesionych w ramach projektu). Pojęcie "trwałości projektu" rozumiane jest jako niepoddanie projektu tzw. znaczącej modyfikacji, tj. modyfikacji mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu lub powodującej nieuzasadnionej korzyści przez przedsiębiorstwo lub podmiot publiczny oraz wynikającej ze zmiany charakteru własności elementu infrastruktury albo zaprzestania działalności produkcyjnej. W związku z powyższym zarówno w okresie pierwszych pięciu lat, jak i następnych latach eksploatacji projektu, właścicielem i zarządzającym będzie Gmina, która będzie ponosiła koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją infrastruktury, będącej przedmiotem projektu. Równocześnie Gmina wskazuje, iż po zakończeniu realizacji powyższego projektu, część inwestycji przekaże do spółek prawa handlowego w formie aportu rzeczowego. W zamian Gmina otrzyma udziały o określonej wartości nominalnej. Wniesienie aportu jest więc dostawą towarów i udokumentowane zostanie fakturą VAT, a stawka podatku wykazana na fakturze sprzedaży będzie właściwa dla stawki podatku na fakturze zakupu.

Uzyskanie dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdziale VI rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W uzupełnieniu do wniosku Gmina wskazuje, iż realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi. Zespół Szkół nie będzie uzyskiwał profitów, związanych z wykorzystaniem uzyskanej w wyniku realizacji projektu infrastruktury, która wykorzystywana będzie w celach dydaktycznych, a nie w celu osiągnięcia zysków. Zarówno pracownie gastronomiczne, jak i hotelarskie stworzone zostały w celu podniesienia jakości procesu dydaktycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku przez Gminę.

Gmina uważa, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ma prawo do odzyskania podatku w części projektu dotyczącego przyłączy wodno-kanalizacyjnych oddanych aportem do spółek komunalnych, a w pozostałych częściach przedmiotowego projektu nie ma możliwości odzyskania podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa ww. art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, a tym samym, w rozumieniu przywołanego art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Powyższe przepisy, co do zasady, nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług aportów wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego, w związku z powyższym czynność ta jest opodatkowana.

Wniesienie do spółki prawa handlowego aportu niepieniężnego, któremu towarzyszy świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony - stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Na mocy § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy, m.in. edukacji publicznej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina w ramach Programu Regionalnego 2007-2013 realizuje projekt, polegający na rozbudowie i kompleksowej modernizacji zaplecza dydaktycznego Zespołu Szkół, którego celem jest podniesienie jakości procesu dydaktycznego. Po zakończeniu realizacji projektu, część inwestycji (tj. przyłącza wodno-kanalizacyjne) Gmina przekaże do spółek prawa handlowego w formie aportu rzeczowego, a w zamian otrzyma udziały o określonej wartości nominalnej. W pozostałej części powstała w ramach projektu infrastruktura będzie stanowiła majątek Gminy i nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, tj. będzie wykorzystywana w celach dydaktycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego w trybie art. 86 ust. 1 ustawy od podatków od towarów i usług przysługuje w zakresie, w jakim dokonane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi, tj. w tym konkretnym przypadku od tej części inwestycji, która ma być przedmiotem aportu do spółek prawa handlowego. Natomiast prawo do odliczenia podatku nie przysługuje w odniesieniu do tej części wydatków, które będą związane z powstaniem infrastruktury wykorzystywanej wyłącznie w celach dydaktycznych, a więc które nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Końcowo należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania w kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto wskazać należy, iż w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwestii prawidłowości stawki podatku właściwej dla aportu obejmującego przyłącza wodno-kanalizacyjne, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl