ITPP1/443-940/09/BK - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sukcesywnej sprzedaży działek przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-940/09/BK Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sukcesywnej sprzedaży działek przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 5 października 2009 r.) uzupełnionym w dniu 18 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pani współwłaścicielką gospodarstwa rolnego o powierzchni 4,60 ha położonego na obrzeżach miasta. Gospodarstwo to zostało przekazane przez rodziców, aktem notarialnym z dnia 13 czerwca 1986 r. Na powierzchni 3 ha posadzono sad jabłoniowy, jednakże okazało się, że drzewa zaatakował rak kory i sad uległ zniszczeniu. W 2000 r. rozpoczęto karczowanie sadu, co trwało do końca 2008 r. Wobec powyższego prowadzenie produkcji rolnej nie było możliwe już od 2000 r. Wykonywano jedynie koszenie części obsianej trawą, aby uchronić grunt od zachwaszczenia. Na przedmiotowej nieruchomości nie prowadzi Pani żadnej działalności gospodarczej. W 2008 r. Gmina Miasta opracowała nowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu i przeznaczyła przedmiotowe grunty pod zabudowę jednorodzinną. Wobec powyższego dokonała Pani podziału gruntu na działki o powierzchni od 700 m2 do 800 m2 i zamierza w przyszłym roku rozpocząć sprzedaż tych działek. W uzupełnieniu do wniosku wskazała Pani, iż z chwilą odziedziczenia przedmiotowego gruntu prowadziła tam produkcję warzywniczą (uprawa kapusty), a także utrzymywała kilka sztuk bydła, wykorzystując trawę między rzędami drzew, oraz miejsca "gdzie chore drzewa wypadły". Działalność tą prowadziła Pani do 1990 r. Od tego roku z powodu braku możliwości zbytu utrzymywała Pani jedynie 3-4 sztuki bydła rocznie. Z tytułu posiadania gruntu płaciła Pani podatek gruntowy. Ponieważ nie była Pani w stanie się utrzymać podjęła pracę poza rolnictwem. Przedmiotowe działki, które są przeznaczone pod zabudowę jednorodzinną, będą sprzedawane różnym nabywcom, w zależności od potrzeb finansowych, gdyż otrzymywana emerytura nie gwarantuje zapewnienia odpowiednich warunków bytowych. Przedmiotowy grunt stanowi jedyne źródło zabezpieczenia dla Pani oraz matki. Działki te nie są uzbrojone.

Czy będzie Pani musiała odprowadzić podatek VAT od sprzedanych działek przeznaczonych pod zabudowę otrzymanych w drodze darowizny.

Pani zdaniem sprzedaż przedmiotowych działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z powołanych przepisów wynika, że od chwili wejścia ich w życie, tj. od 1 maja 2004 r. zasadą jest opodatkowanie dostawy gruntów podatkiem od towarów i usług.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z tak określonego pojęcia działalności gospodarczej wynika, że dla celów podatku od towarów i usług nie jest konieczne, aby działalność była działalnością zarobkową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły przez podmioty gospodarcze (przedsiębiorców). Decydujące znaczenie ma częstotliwość dokonywania czynności.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż jest Pani współwłaścicielką nieruchomość gruntowej o powierzchni 4,6 ha, którą otrzymała w formie darowizny w 1986 r. od rodziców. Przedmiotowa nieruchomość wykorzystywana była przez Panią do 1990 r. w produkcji warzywniczej (uprawa kapusty), a także do hodowli bydła. Ponadto na powierzchni 3 ha nieruchomości znajdował się sad jabłoniowy, który z powodu raka kory drzew został do końca 2008 r. wykarczowany. Grunt ten został podzielony na działki o powierzchni od 700 m2 do 800 m2 przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, które zamierza Pani sukcesywnie zbywać w miarę potrzeb wielu nabywcom, w celu zabezpieczenia potrzeb materialnych.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż zamierzona dostawa działek budowlanych różnym nabywcom, będzie realizowana z zamiarem ich powtarzania i zmierza do nadania jej zorganizowanego charakteru. Dostawy kilku działek nie można bowiem zaliczyć do czynności jednorazowej. Istotnym jest, aby w momencie dokonywania pierwszej dostawy działki miała Pani zamiar dokonać kolejnej czynności tego rodzaju. Sprzedaż działek budowlanych podlega wówczas opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a dokonujący dostawy uzyskuje status podatnika podatku od towarów i usług już przy dokonaniu pierwszej dostawy. Także zakres i skala planowanego przedsięwzięcia (sprzedaż większej ilości działek niż jedna) oraz dokonanie przed sprzedażą podziału gruntu na działki budowlane z przeznaczeniem na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, wskazują na zamiar dokonywania sprzedaży w sposób częstotliwy, a więc w okolicznościach przesądzających o prowadzeniu działalności gospodarczej. Zaznaczyć przy tym należy, że o kwestii częstotliwości wykonywanej czynności nie decyduje czasookres jej wykonywania (tydzień, miesiąc, rok), ani też ilość dokonanych transakcji, tylko fakt powtarzalności określonej czynności. Przez częstotliwość należy rozumieć częste występowanie, powtarzanie się jakiejś czynności wielokrotnie (więcej niż jednorazowo).

Reasumując, z uwagi na fakt, iż dostawa przedmiotowych działek, będzie miała charakter powtarzalny, warunek częstotliwości zostanie wypełniony. W związku z powyższym, stwierdza się, że planowana sprzedaż przedmiotowych działek będzie nosiła znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a Pani jako dokonująca ich dostawy wystąpi w charakterze podatnika wykonującego czynności podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl