ITPP1/443-94/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-94/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2007 r. (data wpływu 3 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym w dniach 22 sierpnia i 5 września 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży z tytułu działalności związanej z przyjmowaniem ogłoszeń do gazety - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży z tytułu działalności związanej z przyjmowaniem ogłoszeń do gazety.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym w dniach 22 sierpnia i 5 września 2007 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

* usług kantorów wymiany walut (PKWiU 67.13.10);

* sprzedaży detaliczna odzieży;

* przyjmowania odzieży do prania;

* przyjmowania dla gazety drobnych ogłoszeń typu: sprzedam, kupię mieszkanie, samochód, psa itp., oraz nekrologów i przetargów;

* sprzedaży gazu płynnego.

Działalność kantorów zaliczana jest do usług zwolnionych do 31 grudnia 2007 r. z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 rozporządzenia z 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (poz. 14 załącznika do rozporządzenia). Usługi wymiany walut świadczone są wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. W pierwszym półroczu 2007 r. obrót uzyskany z kantorów był wyższy niż 70%, tzn. wynosił około 90% ogólnej wartości sprzedaż na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych, w związku z czym Spółka jest zwolniona z ewidencjonowania w zakresie pozostałej działalności do 31 grudnia 2007 r. (§ 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas). Jednakże na stacji autogazu użytkowana jest kasa z uwagi na wyłączenie ze zwolnienia określone w § 4 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas.

Usługi przyjmowania ogłoszeń drobnych, nekrologów i przetargów do tej pory były dokumentowane fakturami VAT wystawianymi w imieniu "M" sp. z o.o. Na fakturach jako wystawca widnieje "M", a nabywcą jest klient dający ogłoszenie. Następnie Spółka rozlicza się z gazetą na jej rzecz fakturę, której wartość stanowi prowizję od przyjętych ogłoszeń. Od dnia 1 października 2007 r. z "M" sp. z o.o. zostanie podpisana nowa umowa, na podstawie której Spółka będzie zobowiązana do wystawiania własnych faktur sprzedażowych. Zgodnie z informacją otrzymaną z "M"sp. z o.o. usługi sprzedaży miejsca reklamowego mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.40.11 i do 30 września 2007 r. są one objęte zwolnieniem od ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od 1 października 2007 r. Spółka dla działalności w zakresie przyjmowania ogłoszeń do gazety będzie musiała zainstalować kasy rejestrujące.

Zdaniem wnioskodawcy, kasy rejestrujące w tym przypadku będą zbędne, tym bardziej że na każde ogłoszenie jest wystawiana faktura VAT imienna dla klienta, zatem wydruk z kasy fiskalnej byłby dublowaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jedynym kryterium decydującym o obowiązku ewidencjonowania jest więc rodzaj odbiorcy sprzedawanych przez podatnika towarów lub usług, natomiast nieistotny jest tu fakt dokumentowania sprzedaży fakturami.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. W wykonaniu przedmiotowej delegacji Minister Finansów wydał w dniu 25 czerwca 2007 r. rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804). Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są w § 2 i 3 rozporządzenia.

Jednakże na mocy § 4 pkt 1 rozporządzenia, zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego. Z powyższego wynika, że jeśli podatnik prowadzi działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego, wówczas traci prawo do zwolnienia w odniesieniu do pozostałych dostaw towarów i świadczenia usług.

W świetle wskazanych przepisów stwierdzić należy, że prowadzenie przez Spółkę działalności w zakresie sprzedaży gazu płynnego powoduje objęcie obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży usług przyjmowania ogłoszeń dla gazety, będących przedmiotem zapytania Spółki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl