ITPP1/443-937/08/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-937/08/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 21 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dopłaty otrzymanej od Miasta przeznaczonej na pokrycie strat spowodowanych spłatą odsetek od kredytu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2008 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dopłaty otrzymanej od Miasta przeznaczonej na pokrycie strat spowodowanych spłatą odsetek od kredytu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółce, uchwałą Rady została powierzona budowa mieszkań komunalnych. Wybudowane budynku pozostaną własnością Spółki, lecz zostaną oddane Miastu do bezpłatnego użytkowania i będą stanowiły składnik mieszkaniowego zasobu Gminy. Spółka zaciągnęła kredyt długoterminowy na realizację ww. inwestycji. Właściciel Spółki (Miasto = 100% kapitału Spółki) zobowiązał się do corocznego zasilania Spółki środkami finansowymi w wysokości równej spłacie kredytu i odsetek od kredytu. Zasilanie to ma następujące formy:

1.

środki finansowe wniesione na spłatę kredytu podwyższają kapitał zakładowy Spółki, zgodnie z Kodeksem spółek handlowych, zwiększają udziały,

2.

środki finansowe wniesione na spłatę odsetek od kredytu finansowane będą w formie dopłaty na pokrycie straty, podwyższając kapitał zapasowy Spółki zgodnie z przepisami art. 178 § 1 oraz art. 179 § 1-2 Kodeksu spółek handlowych.

Odsetki od kredytu po zakończonej budowie stanowią koszty finansowe Spółki, powodując stratę na działalności finansowej, która jest pokrywana z dopłaty na pokrycie straty Spółki.

Wybudowane budynki mieszkalne zostały oddane Miastu aktem notarialnym w nieodpłatne użytkowanie z przeznaczeniem na cele wynajmu mieszkań osobom fizycznym, przez co zaspokojone są potrzeby mieszkaniowe gospodarstw domowych o niskich dochodach - co należy do zadań własnych gminy.

Przekazanie to nastąpiło w trybie art. 252 i następnych Kodeksu cywilnego. Miasto we własnym zakresie i imieniu zawierało umowy najmu z lokatorami, a także umowy z dostawcami usług komunalnych (woda, ścieki, nieczystości) oraz na dostawę ciepła i prądu. Spółka nie odliczała podatku naliczonego od zakupionych materiałów budowlanych i nabywanych usług przeznaczonych na budowę budynku mieszkalnego, ponieważ najem lokali mieszkalnych jest zwolniony od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana dopłata na kapitał zapasowy, a przeznaczony na pokrycie straty spowodowanej spłatą odsetek od kredytu będzie podlegała opodatkowanie podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dopłata nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Za takim stanowiskiem przemawia przede wszystkim brak bezpośredniego związku dopłaty do ceny sprzedawanego towaru lub świadczonych usług. Swoje stanowisko Spółka opiera na treści art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści powyższych przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, to otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami, podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Powyższe zasady odnoszą się również do dopłat uregulowanych w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w ramach przyjętego przez Radę Miejską programu rozwoju budownictwa komunalnego, Spółka zobowiązała się wybudować mieszkania komunalne. W celu sfinansowania tej inwestycji zaciągnęła długoterminowy kredyt. Miasto, będące właścicielem Spółki, zobowiązało się corocznie zasilać Spółkę środkami finansowymi w formie m.in. dopłat na pokrycie strat spowodowanych spłatą odsetek od tego kredytu. Wybudowane budynki zostały przekazane Miastu aktem notarialnym w nieodpłatne użytkowanie. Mieszkania komunalne zostaną wynajęte osobom fizycznym o niskich dochodach.

W konsekwencji stwierdzić należy, że otrzymana dopłata nie ma bezpośredniego wpływu na wartość usługi świadczonej przez Spółkę na rzecz Miasta. Tym samym, przedmiotowa dopłata nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl