ITPP1/443-930/14/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-930/14/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2014 r. (data wpływu 7 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat realizuje projekt pn. "........." dofinansowany z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach dofinansowania robót budowlanych dotyczących obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Dofinansowanie, o którym mowa obejmuje: roboty budowlane, roboty elektryczne, sanitarne oraz teletechniczne. Oprócz wydatków poniesionych na roboty budowlane w ramach projektu zostaną również poniesione wydatki na wykonanie aktualizacji kosztorysu inwestorskiego i studium wykonalności, promocję projektu oraz pełnienie funkcji inżyniera kontraktu nad realizacją zadania. Dofinansowanie ze środków PFRON stanowi 41,66% kosztów kwalifikowanych. Rzeczową realizację prowadzi Powiat. Wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji do wniosku tj. aktualizacja kosztorysu i aktualizacja studium wykonalności zostały poniesione z budżetu Powiatu. Wszystkie faktury dotyczące realizowanej inwestycji wystawiane są na beneficjenta tj. Powiat. Adaptacja budynku pokoszarowego ma charakter inwestycji celu publicznego, który służyć będzie wychowankom niepełnosprawnym z Powiatu........ W rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013 projekt nie jest objęty pomocą publiczną i nie będzie generował dochodu (wnioskodawca zarządzający efektami projektu nie będzie pobierał opłat od wychowanków niepełnosprawnych za korzystanie z internatu w okresie wymaganej trwałości projektu - 5 lat i po upływie tego terminu), w związku z czym inwestycja po jej zakończeniu nie przyniesie Powiatowi dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a powstałe w ramach projektu mienie nie jest i nie będzie związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W momencie złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania do robót budowlanych dotyczących obiektów służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych złożono także oświadczenie, iż zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu Powiat nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. W związku z czym podatek VAT uznano za koszt kwalifikowany w ramach realizowanego projektu. Warunkiem niezbędnym do odzyskania pełnej kwoty dofinansowania jest przedstawienie wraz z wnioskiem końcowym z realizacji projektu pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdzającej możliwość odzyskania podatku VAT. Ponadto Ośrodek nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, realizowany projekt nie generuje dochodu który stanowiłby podstawę do naliczenia podatku należnego, nie będzie przedmiotem umów cywilnoprawnych, a środki uzyskane na jego realizację nie stanowią bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponadto zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań własnych i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym wykonywanych przez Powiat należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, ponieważ z treści wniosku wynika, że zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, są środkami uzyskanymi z PFRON, a zatem nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl