ITPP1/443-906/08/BS - Świadczenie przez fundację usług edukacyjnych zwolnionych od podatku Vat a przekroczenie kwoty przychodów określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/443-906/08/BS Świadczenie przez fundację usług edukacyjnych zwolnionych od podatku Vat a przekroczenie kwoty przychodów określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2008 r. (wpływ 13 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rejestracji jako podatnika podatku od towarów i usług w związku ze świadczonymi odpłatnie usługami edukacyjnymi wykonywanymi w ramach działalności statutowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rejestracji jako podatnika podatku od towarów i usług w związku ze świadczonymi odpłatnie usługami edukacyjnymi wykonywanymi w ramach działalności statutowej.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu do niego przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Celem Fundacji, zgodnie ze statutem, jest zrównoważony, wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich powiatu, oparty na trwałych podstawach trójsektorowej współpracy poprzez bardziej efektywne wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych oraz potencjału społeczno-gospodarczego powiatu. Środki na realizację zadań statutowych Fundacji w ostatnich 2 latach pochodzą, głównie z: funduszy strukturalnych UE (umowa na realizację projektu w ramach Pilotażowego Programu LEADER); umów na realizację projektów zawartych z lokalnymi jednostkami samorządu terytorialnego, Samorządem Województwa oraz Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej (FIO 2008) zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), odpłatnej działalności statutowej (głownie szkolenia) oraz darowizn od osób fizycznych i prawnych. W 2007 r. przychody z odpłatnej działalności edukacyjnej sklasyfikowanej w PKWiU 80 realizowanej w ramach działalności statutowej osiągnęły wartość 66.340 zł, a w okresie od 1 stycznia do 30 września 2008 r. wartość 72.950 zł, czyli przekroczyły określoną w ustawie o podatku od towarów i usług kwotę 50.000 zł.

W związku z powyższym zadała Pani następujące pytanie:

Czy w związku z przekroczeniem kwoty przychodów określonej w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Fundacja powinna stać się podatnikiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie określa kto jest podatnikiem VAT. Jak wskazuje Wnioskodawca działalność szkoleniowa Fundacji sklasyfikowana w PKWiU 80 - usługi edukacyjne realizowana w ramach działalności statutowej Fundacji jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Natomiast na podstawie art. 113 ust. 2 wspomnianej ustawy, do sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 nie wlicza się odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku. Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, iż opisana sytuacja nie powoduje obowiązku rejestracji Fundacji jako podatnika VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119)

Z wniosku Jednostki wynika, iż prowadzi wyłącznie statutową działalność edukacyjną (PKWiU 80) korzystającą ze zwolnienia.

Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy.

W załączniku tym, pod pozycją 7 wskazano usługi w zakresie edukacji, zaklasyfikowane według PKWiU pod symbolem ex 80 (gdzie ex oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania).

Na postawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Stosownie zaś do art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Reasumując, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca świadcząc usługi w zakresie edukacji wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy pod poz. 7, bez względu na obrót, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego tych czynności na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy. A zatem przekroczenie obrotu z działalności przedmiotowo zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie rodzi obowiązku rejestracji jako podatnika VAT. Obrotu z działalności przedmiotowo zwolnionej z opodatkowania nie wlicza się bowiem do wartości limitu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl